Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Da Tesla viste frem Cybertruck for aller første gang, fikk bilens design mye oppmerksomhet. Noen kunne ikke fått sagt ofte nok hvor fin bilen var. Andre simpelthen hatet synet av den.
Uansett hvilken side du tilhører, er det vanskelig å argumentere mot at bilen har et unikt utseende. Tesla skal blant annet ha latt seg inspirere av science fiction som Blade Runner da pickupens kantete design ble bestemt.
Nå er det ting som tyder på at designen bærer frukter: I en uavhengig aerodynamisk ytelsessimulering skal Cybertruck ha oppnådd en uoffisiell score på 0,39 drag coefficient (cd), ifølge Electrek.

Test: Elon Musk har lovet at tysk Tesla er bedre. Stemmer det?
Setter en ny standard
Drag coefficient - eller luftmotstandskoeffisient - er en målemetode for aerodynamikk. Tesla har selv vært klar på at de mener det er mulig å lage en mer aerodynamisk pickup enn hva som som allerede finnes på markedet.
Aerodynamikk er som kjent en viktig faktor i utviklingen av elbiler, da lav luftmotstand reduserer forbruket og øker rekkevidden. Spesielt den siste tiden har det vært mye fokus på dette, blant annet etter at Mercedes-Benz lanserte sin EQS, som foreløpig leder med en cd på 0,20. Kommende Ioniq 6 er ikke mye dårligere, med cd på 0,21.
Den lave luftmotstanden gir bilene et enormt fortrinn på forbruket, spesielt når hastighetene øker. Ioniq 6 har for eksempel en oppgitt rekkevidde på 610 kilometer, rundt 100 kilometer lengre enn Ioniq 5 med samme motorisering og batteripakke.
Typiske pickup-design har derimot tradisjonelt sett hatt langt dårligere luftmotstandskoeffisient (0,55 - 0,65 cd). Den nye analysen indikerer at Tesla kan være i ferd med å sette en helt ny standard.
- Bemerkelsesverdig
Det er ingeniøren Aleix Lázaro Prat i Numeric System som står bak analysen av Cybertrucks aerodynamiske egenskaper. Prat brukte selskapets egen simuleringsteknologi for å vurdere Teslas elektriske pickup.
Resultatene har Prat gjort tilgjengelig på LinkedIn. Mange skulle kanskje tro at den kantete utformingen av Cybertruck ville være negativ for aerodynamikken, men det viser seg ikke å være tilfelle, ifølge Prat.
- Dette er ganske bemerkelsesverdig og en stor aerodynamisk fordel sammenliknet med andre pickuper, skriver Prat på LinkedIn.
Det er viktig å påpeke at Numeric System ikke har den endelige geometrien til Cybertruck, og at resultatet de har kommet frem til ikke nødvendigvis er representativt for sluttproduktet.

Produksjonsstart i 2023?
Cybertruck mangler for eksempel sidespeil enn så lenge. Kun Tesla vet om eller hvordan disse skal monteres på produksjonsmodellen. Tesla-sjef Elon Musk har tidligere hintet om at pickupen kan bli levert med avtagbare sidespeil.
Når vi først er inne på Musk: Han har tidligere sagt at han tror det er mulig oppnå en luftmotstandskoeffisient så lavt som 0,30 cd. Det vil i så fall være helt unikt for en så stor pickup.
Det er forventninger om at Tesla snart vil avduke produksjonsversjonen av Cybertruck. Utviklingen av bilen har støtt på en rekke utfordringer og forsinkelser, men det snakkes om produksjonsstart i midten av 2023.

Tesla utsetter Cybertruck - igjen
Norsk interesse
Så er spørsmålet hvilken tilgang Norge omsider får på Cybertruck.
Det har vært usikkert om den svære, kantete og harde bilen vil kunne passere EUs strenge regelverk for typegodkjenning. Dette regelverket setter blant annet krav til myke soner som kommer fotgjengere og syklister til gode ved eventuelle sammenstøt.
Det er derfor sannsynlig at det vil komme en egen, mindre versjon av Cybetruck til det europeiske markedet, noe vi har skrevet om tidligere.
Interessen for Cybertruck er i alle fall stor her til lands. Allerede for to år siden hadde over 6000 nordmenn reservert bilen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.