Elektriske utrykningskjøretøy:

Danmark får Tesla-ambulanse

Vil Norge følge etter?

EL-AMBULANSE: Denne ombygde Teslaen prøves for tiden ut i ambulansetjenesten i Danmark. Foto: Falck
EL-AMBULANSE: Denne ombygde Teslaen prøves for tiden ut i ambulansetjenesten i Danmark. Foto: FalckVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

I overkant av 500 ambulanser kjører i dag rundt på norske veier, men ingen av disse er elektriske.

En av årsakene til dette kan være at en ambulanse trenger strøm til betydelig mye mer enn å bare drive bilen framover, noe som kan by på utfordringer.

Men dette har de muligens funnet en løsning på i Danmark. Der testes nå en el-ambulanse ut i Region Syddanmark.

Bygget om Tesla

El-ambulansen er en ombygget Tesla Model X.

Det er selskapet Falck som har tatt ansvaret for å bygge den om.

Falck er verdens største leverandør av ambulanser, og har levert over 2500 ambulanser til over 20 forskjellige nasjoner.

– I Falck er vi opptatt av å bruke mindre drivstoff. Det er mer lønnsomt både for miljøet og økonomien, og da ingen andre i verden har laget en eldrevet ambulanse, har vi selv kastet oss over at utvikle en, forteller Jakob Riis, administrerende direktør i Falck i en pressemelding.

Falck har prøvd å løse utfordringen med strømbruk ved å bygge om bilen. De har laget et separat strømsystem som gjør at alt utstyr ambulansen trenger drives utenom bilens batteri.

HÅPER: Administrerende direktør i Falck, Jacob Friis håper på flere elektriske ambulanser. Foto: Falck
HÅPER: Administrerende direktør i Falck, Jacob Friis håper på flere elektriske ambulanser. Foto: Falck Vis mer

Eget batteri til utstyr

Utrykningslys og sirener, radio, medisinsk utstyr og kjøle/varmeutstyr kjøres av et lukket system som lades opp i ambulansegarasjen.

Et eget batteri sørger for å holde systemene med strøm under kjøring eller opphold utenfor garasjen.

I tillegg har de montert en varmeenhet, en såkalt «self powered heater», som skal gjøre at bilen alltid skal kunne holdes varm.

– Selv på en iskald vinterdag på motorveien, hvor ambulansearbeiderne venter på å få frigjort pasienten for å legge pasienten i bilen, kan vi garantere at der står en varm bil klar. Dette er et meget viktig element i framtidas eldrevne ambulanser, sier Riis.

Håper på flere

Bilen testes nå ut i Region Syddanmark.

– Den bliver testet under ekte utrykninger med med hurtig akselerasjon og harde oppbremsinger, og det har aldri vært gjort før.

Samtidig har de begynt utviklingen av en ambulanse til liggende pasienttransport.

TESTES: Tesla-ambulansen testes i disse dager på danske veier i Region Syddanmark. Foto: Falck
TESTES: Tesla-ambulansen testes i disse dager på danske veier i Region Syddanmark. Foto: Falck Vis mer

Håper er at det innen kort tid vil kjøre flere elektriske ambulanser på veiene. Allerede har de skaffet seg en avtale om å levere flere el ambulanser til pasienttransport til København. Også en vanlig ambulanse skal være på trappene, forteller Riis til Elbil24.

– På lengre sikt er planen at en stor del av våre ambulanser skal være eldrevne. Vi er i gang med å utvikle en vanlig ambulanse men vi har ikke noe presis tidshorisont på. det. Det krever at vi får laget en løsning som er robust og økonomisk.

– Men jeg tror at vi over de neste ti åra vil elbiler være en del av de fleste av våre kontrakter, sier Riis.

Hvorvidt dette vil komme til Norge med det første er imidlertid usikkert.

Foregangsland i Norden

At det er Danmark som er først ute av de nordiske landene på å elektrifisere sine utrykningskjøretøy er langt fra noen selvfølge.

Etter at de danske myndighetene startet avviklingen av sin insentivordning har elbilsalget stupt, og i 2017 representerte elektrifiserte biler bare 0,4 prosent av det totale bilsalget.

Men kanskje kan dette være et tegn på at elbil-interessen i alle fall fremdeles er til stede.