Kia om batterimangel:

Dårlig nytt om tilgang på elbiler

Mange tusen kunder berørt.

LANGE VENTELISTER:
LANGE VENTELISTER: Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Kia har to av markedets mest spennende elbiler i porteføljen, Kia e-Niro, og den nye Kia e-Soul, og kundene står i kø for å få fatt i dem.

Nå har Kia sendt en nærmest krisemelding til de håpefulle, og forteller at de knapt vil få flere biler i det hele tatt.

I en melding til alle som har satt seg på venteliste forteller den norske importøren at de knapt får flere biler ut dette året, og det er slettes ikke sikkert situasjonen blir noe bedre neste år heller, verken for e-Niro eller kommende e-Soul.

Lange ventelister

Kia e-Niro vant vår sammenligningstest i denne klassen allerede før den var kommet på markedet. 5.000 potensielle kunder valgte å betale et reservasjonsbeløp for å sette seg på reservasjonslisten for få bilen tidlig. Håpet brast for mange av dem da Kia på et tidspunkt måtte melde at de ikke ville få mer enn 2.000 biler inneværende år.

Allerede der ble utsiktene dårlige for de som stod nederst på listen. De kunne med dette regnestykket ikke belage seg på å få bil før etter to og et halvt år.

Håpet var likevel at situasjonen ville bedre seg, men Kia har nå altså slått kontra. I meldingen til kundene forteller selskapet at de ikke vil være i stand til å levere mer enn 150 – 200 biler til i år, noe som vil si at de innen året er omme har levert ut 750-800 e-Niro. Av e-Soul håper de å klare 200 biler.

Batterimangel

Hovedårsaken er at etterspørselen er stor, og verken Kia eller andre har tilgang på nok batterier, en situasjon vi tidligere har omtalt og forklart grundig.

Dessverre er det ikke sikkert situasjonen blir noe bedre for neste år, og importøren Bertel O. Steen AS går faktisk ut med en liten innrømmelse på en situasjon vi ved flere anledninger har beskrevet.

- Neste år innføres nye og strengere regler for utslipp av CO2 i Europa, og kravet går fra 130 gram til 95 gram CO2. Utslippet regnes som et snitt på alle biler solgt av ett merke i Europa, og bøtene er enorme om man ikke innfrir kravene. Konsekvensen kan være at produsentene «skyver» på nullutslippsbiler til 2020, eller til og med til 2021, forteller selskapet i meldingen til kundene.

Mange har trodd at 2019 ville bli tiden for et kraftig gjennombrudd for elbiler, ettersom mange produsenter har annonsert nye modeller på markedet for 2019. Fakta er at, ja, disse bilene lanseres og offentliggjøres i 2019, men fåtallet av dem dukker opp før i 2020, nettopp av årsaker som importøren her forklarer.

Raset av nye modeller vil derfor først komme neste år. For modeller som allerede har kommet på markedet vil det store antallet utebli før neste år.

De eneste produsentene som ikke trenger tenke på dette er Tesla, ettersom de ikke har en øvrig portefølje med forbrenningsmotor å ta hensyn til, men neste år er også dette fortrinnet borte, da 95-grams målet slår inn.

Som tidligere beskrevet er det slettes ikke sikkert at vi skal forvente at alt løsner neste år heller. Mangel på batterier forsvinner ikke over natta, og neste år vil kampen om dem øke kraftig.

  • Panasonic har uttalt at de ikke er i stand til å levere, dersom Tesla nå skulle sette Model Y i produksjon. Elon Musk har sagt de vil fokusere mindre på modellene med lengst rekkevidde.
  • VW har fått beskjed fra en av sine leverandører at de ikke vil få i nærheten av den mengden som først var avtalt.
  • Hyundai og Kia har tidligere satt på håndbrekket for produksjonen av elbiler, nettopp av samme årsak. Nå drar de det ytterligere til.

For den norske Kia-importøren var både e-Niro og nye e-Soul en stor mulighet. De kunne lett levert ut et sted rundt 5.000-7.000 e-Niro, og et stort antall e-Soul i løpet av året. 10.000 biler samlet ville ikke vært noe problem.

Nå er dette redusert til rundt 1.000 biler totalt, så det er ikke bare kundene som er frustrerte, men også et helt salgsapparat, med importør og forhandlere i tillegg.

Dette er signaler om et marked som ikke bare gjelder Kia. Tilgang på batterier er dessverre noe vi kommer til å omtale gjentatte ganger i tiden som kommer, for situasjonen er ikke løst så snart vi har sendt opp nyttårsrakettene for 2020 - dessverre.