Dårlig nytt!

Markedet var slettes ikke fornøyd med budskapet under Tesla Battery Day.

<strong>BATTEY DAY:</strong> Elon Musk slapp mange av sine tanker og ideer under denne ukens Battery Day. Foto: AP Photo/Susan Walsh
BATTEY DAY: Elon Musk slapp mange av sine tanker og ideer under denne ukens Battery Day. Foto: AP Photo/Susan Walsh Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir deg tilgang til de beste sakene, og en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Tesla avholdt sitt for mange etterlengtede Battery Day natt til onsdag. Forventningene fra markedet var skrudd høyt, så allerede før arrangementet gikk Elon Musk ut på Twitter og dysset forventningene.

Han ga klar beskjed om at det de ville snakke om lå lenger frem i tid, og ville først og fremst få effekt for pick-up’en Cybertruck og lastebilen Semi.

Bare på dyssingen responderte markedet med å sende Tesla ned over fem prosent på børs siste handelsdag før arrangementet fant sted.

Dagen etter fikk vi den virkelige dommen, for hva mente markedet etter å ha fått budskapet servert? Tesla hadde tross alt mye spennende å snakke om.

Elbil24 har en full dekning av arrangementet, som du kan lese mer om her:

Ikke godt nok

Da børsen åpnet igjen etter arrangementet var stemningen rett og slett dårlig. Aksjen ble sendt ytterligere ned over 10 prosent, før den endte første handelsdag etter arrangementet med en nedgang på 9,8 prosent. Budskapet fra markedet var med andre ord klart.

Tesla skuffet med det som som ble presentert under Battery Day.

Også Teslas partnere på battericeller fikk gjennomgå. Både Panasonic, CATL og LG så røde tall etter presentasjonen. Det virket heller ikke som om alle disse selskapene var bare lykkelig over det de fikk høre. Årsaken er at Tesla lovet markedet priser på fremtidige celler som de vet at de må være med å stå for. Da Panasonic, som er Teslas største samarbeidspartner for batterier ble bedt om en uttalelse var den heller flyktig.

-Vi vurderer alle muligheter, men ingen ting er avgjort på dette tidspunktet, fortalte en talsmann for selskapet til Reuters etter arrangementet, men la til at de verdsatte samarbeidet med Tesla og så frem til å videreføre dette.

Spørsmålet er om Tesla presser samarbeidspartnerne for hardt opp i et hjørne med priser eller teknologi de ikke klarer eller ønsker å tilfredsstille.

Kortvarig, men langsiktig

Skuffelsen på børsen har likevel stagnert. Torsdag korrigerte aksjen opp 1,95 prosent igjen, og det er slettes ikke sikkert det er skuffelsen over selve teknologien som ga et kortvarig dropp.

Flere analytikere har i ettertid uttalt at hadde forventet å se noe håndfast, som var mer nærliggende i tid.

For «alle» vet at priser på battericeller skal ned, og energitettheten opp. Det er ikke noe bare Tesla jobber med, men alle batteriprodusenter. Tallene Elon Musk indikerte på Battery Day ligger på samme nivå som VW tidligere har uttalt for sin del. Ikke så merkelig, for de bruker til dels de samme underleverandørene på celler – bortsett fra Panasonic.

Mange hadde nok også sett for seg noe mer håndfast med tanke på modellrekken. Å annonsere en elbil til 25.000 dollar om tre år er fint, men det finnes faktisk på markedet allerede. Med andre ord, ingen revolusjon i det, annet enn at den skal være blir selvkjørende. Det betyr heller ikke så mye, så lenge det er myndighetene som setter grensen for hvor selvkjørende bilen får lov til å være i trafikkbildet.

Elon annonserte også sin Plaid-versjon av Tesla Model S. Denne har vært kjent en stund, men under Battery Day fikk vi vite at den skal gjøre 0-100 km/t på under 2,1 sekunder, ha en toppfart på 320 km/t, og en rekkevidde på godt over 80 mil. Heller ikke dette er nytt og nært nok til at markedet reagerer positivt.

Prisingen på Tesla som selskap har allerede økt med over 780 prosent i løpet av det siste året, og det på et flatt produksjonsvolum – uten flere produserte biler.

Tesla har i tillegg brukt mange av de kjente kortene i boka for å drive prisen. For ikke lenge siden gjorde de en aksjesplitt for å gjøre Tesla-aksjen tilgjengelig for enda flere, og på den måten få flere kjøpere "inn i butikken".

De gjorde også det som stod i deres makt for å bli listet på S&P500, som må anses som en slags børsens A-lag. Dette lyktes de heller ikke med denne gangen, men muligheten kommer alltid igjen.

Battery Day var det siste tiltaket som med et riktig budskap kunne gitt mer bensin på bålet for Tesla-askjen.

Markedet forventet først og fremst valuta for den prisoppgangen som allerede var priset inn, før de blir med på å prise selskapet enda høyere.

Dette er budskapet fra det profesjonelle investormarkedet. Hva de private investorene tenker er helt umulig å forutse.

Som vi har sagt tidligere, der handles og investeres det mye på tro, håp, og kjærlighet.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer