Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Første gangen vi omtalte Nissan Ariya var i oktober 2019. Den gang var den riktignok på konseptstadiet, men de færreste hadde trodd at det skulle ta godt over to år fra den produksjonsklare bilen ble lansert i juli 2020, til de første bilene var klare for markedet.
Men ting tar tid i disse dager, og her er Nissan i godt selskap. Svært mange av nybilene som opprinnelig skulle komme i 2021 kommer først i år, og mange av årets bilnyheter kommer først til neste år. Årsakene er mange og sammensatte, men viktige stikkord er naturligvis corona, delemangel og krigen i Ukraina.
Har ankommet landet
Den gode nyheten er at Nissan nå melder at de første eksemplarene av Ariya har ankommet landet. Det skriver Elbilforeningen på sine sider. Store forsendelsen er det imidlertid ikke snakk om, i første omgang er det 40 demobiler som skal til forhandlere, samt en pressebil.
Fortsetter etter bildekarusellen
Ifølge kommunikasjonsdirektør Marina Bakkum i Nissan, er det mange flere biler på vei, og de første vil være klare for utlevering til kunder i slutten av august eller i september.
De første kundebilene vil være varianter med forhjulstrekk, mens bilene med drift på alle fire hjul er ventet senere i høst. Det er sistnevnte som ventes å bli mest populære i Norge.

Hurtiglading på langtur: - Ikke gjør dette
Bygd på ny plattform
Hvis vi ser bort fra forsinkelsene, er bilen kliss ny fra innerst til ytterst. Den er bygd på CMF-EV, en helt ny elbil-plattform fra Nissan, som sørger for et lavere tyngdepunkt enn på Leaf, som har vært på markedet i ti år og som er Norges suverent mest solgte elbil.
Men Ariya er en SUV, den er større, firehjulstrekkerne kan trekke henger på inntil 1500 kilo og samtidig ha last/skiboks på taket - viktige egenskaper som gjør at Nissan har stor tro på at bilen vil treffe norske elbilkjøpere godt - ikke minst Leaf-eiere som ser etter en «oppgradering».
Bilen kommer med to forskjellige batteripakker på 63 og 87 kWh netto, med rekkevidde på inntil 53 mil. Den kan leveres med to elmotorer, en foran og en bak, som sørger for drift på fire hjul gjennom et nydesignet system Nissan har kalt «e-4ORCE».
Totalt seks utstyrsvarianter blir tilgjengelig her på berget, se tabellen lenger ned for de mest aktuelle.
Akselavstanden er 278 centimeter, som er for eksempel én centimeter mer enn på VW ID.4 og Skoda Enyaq, to åpenbare konkurrenter. Også Tesla Model Y er å regne som konkurrent, og da har vi nevnt de tre mest registrerte elbilene i Norge så langt i år.
Og om du synes Leaf kan framstå som noe traust på ytelsessiden, kan vi skyte inn at toppversjonen av Ariya, e-4orce Performance - som ventes senere, byr på nesten 400 hestekrefter, dreiemoment på 600 nM og akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder.
Toppfarten oppgir Nissan til 200 km/t på utgavene med drift på alle fire hjul, og 160 km/t på utgavene med drift på forhjulene.

Skoda Enyaq mot Hyundai Ioniq 5: Hvilken bør du velge?
Vi har testet allerede
Elbil24 har stiftet bekjentskap med Ariya ved flere anledninger, sist med nærmest full test av i bilen i Stockholm i begynnelsen av juli. Vi trakk blant annet fram lavt forbruk og høy gjennomsnittsfart på hurtigladingen som to åpenbare plusser, og dette er jo også noe svært mange av oss setter høyt når vi velger elbil. Men også komfort, plass og ryddighet ble trukket fram som særlig positivt.
Du kan lese hele testen ved å følge lenken under tabellen.
Tekniske data
. | Ariya 63 kWt Advance | Ariya 87 kWt Evolve | Ariya 87 kWt e-4orce Evolve | Ariya 87 kWt e-4orce Performance |
Hjuldrift | Forhjul | Forhjul | e-4orce 4wd | e-4orce 4wd |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 218 hk | 242 hk | 279 hk | 394 hk |
Dreiemoment: | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm | 600 Nm |
0-100 km/t: | 7,5 sek. | 7,6 sek. | 5,7 sek. | 5,1 sek. |
Toppfart: | 160 km/t | 160 km/t | 200 km/t | 200 km/t |
Batterikapasitet: | 63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | 87 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 403 km | 530 km | 500 km | 400 km (est.) |
Ombordlader: | 7,4 kW | 22 kW | 22 kW | 22 kW |
Hurtiglading: | 130 kW | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
LxBxH (mm): | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 | 4595x1850x1660 |
Akselavstand (mm): | 2775 | 2775 | 2775 | 2775 |
Bagasjerom: | 468 liter | 468 liter | 415 liter | 415 liter |
Taklast: | 75 kg | 75 kg | 75 kg | 75 kg |
Hengervekt: | 750 kg | 750 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Dekkdimensjon: | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 235/55 R19 | 255/45 R220 |
Pris inkl. levering, kr.: | 425.000 | 511.000 | 541.000 | ikke offentliggjort |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.