Kjøpe elbil

De mest populære elbilene: - Etterspørselen har vært helt enorm

Finn.no opplever kraftig økning i interessen for elbiler. Noen modeller peker seg ut.

- Vurderer du å selge elbilen din, er det en god tid å gjøre det på nå, sier leder Eirik Håstein i Finn Motor. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke

- Vurderer du å selge elbilen din, er det en god tid å gjøre det på nå, sier leder Eirik Håstein i Finn Motor. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke

Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): - Etterspørselen etter elbiler har vært helt enorm, spesielt fra mars av. Elbiler markert som solgt eller avpublisert på Finn har i mars og april ligget på ca. 20 prosent, sammenlignet med normalen som er 13-14 prosent.

Det forteller leder Eirik Håstein i Finn Motor i en pressemelding. Trykket avtok riktignok noe utover i årets første kvartal, men tallene fra Finn viser en solid økning i antall besøk i starten av 2022.

I første kvartal ser Finn en enorm vekst i elbil-interessen. Imponerende om man tar alle utfordringene i betraktning. Krigen i Ukraina har ført til mye usikkerhet, og markedene har blitt påvirket av renteendringer og tilgang på materialer.

I tillegg har forhandlere slitt med å få tak i de mest aktuelle og ettertraktede objektene, mens nordmenn har begynt å bruke penger på utenlandsreiser igjen.

Flere modeller går igjen

- På tross av alt dette er trafikken høy jevnt over på hele Finn motor, med i snitt over 28 millioner besøk per måned i årets første tre måneder, sier Håstein.

Særlig modeller som Tesla, Audi e-tron og Nissan Leaf er populære, i tillegg er søkeordet «elbil» blant de mest brukte.

Elbiler har vært populære lenge, men det har skjedd en tydelig økning de siste månedene.

- Vurderer du å selge elbilen din, er det med andre ord en god tid å gjøre det på, sier Håstein videre.

DEKKSLITASJE: Slites dekkene raskere på elbiler enn andre biler? I videoen har vi gått påstanden nærmere i sømmene. Video: Øivind Lie-Jacobsen / Elbil24 Vis mer

Shanghai-trøbbel forplanter seg

I disse dager er det mye som skjer i verden som påvirker kjøp og salg av kjøretøy, deler, utstyr og lignende. Ikke minst tilgangen på de ulike komponentene spiller en stor rolle.

- Vi hører fra bransjen og forhandlere som selger nye objekter at mange av komponentene man trenger til produksjon, er forsinket . Og leveringstiden er lang, sier Håstein.

I Kina er storbyen Shanghai inne i en lengre nedstengning som følge av pandemien. Det har ført til stengte fabrikker og full stopp i eksport og transport med containerskip.

Per nå har ikke dette hatt særlig stor påvirkning på bruktbilmarkedet, men det kommer ingen nye biler eller merker inn med det første.

- Publiseringstiden i bruktbilmarkedet har økt med 6-8 dager, noe som igjen kan være et resultat av nyhetsbildet, renteendringer og mangel på ønskede merker og modeller. Hos oss ser vi at objekter blir liggende lenge egentlig over hele linjen, sier Håstein.

Mot full elbilmoms

Nylig ble det klart at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett går inn for at alle elbiler skal få moms fra nyttår. Trolig vil denne beskjeden påvirke mange potensielle elbilkjøpere.

Redaksjonssjef Bjørn Eirik Loftås i Elbil24 er tydelig på at elbilmomsen ikke vil føre til at færre velger elbil. Samtidig er det mange nordmenn som har bestilt seg ny elbil og som ikke får denne levert før i 2023.

Andre er kanskje lovet å få bilen levert mot slutten av året, men frykter at forsinkelser vil hindre dem i å motta bilen før nyttår. Hva skjer i så fall med momsen da? Vår oppfordring er å sjekke vilkårene i kontrakten.

Uansett er det på sin plass å minne om at en ny tilskuddsordning gjør at biler som koster under 500.000 kroner ikke bli dyrere enn de er i dag.

Den ekstra gode nyheten er at det er mange spennende modeller som koster under 500.000 kroner:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.