Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Jo da, de fleste bilinteresserte vet at Alpine i bilverdenen stammer fra Renault. Når de nå kommer tilbake for fullt, så er det som eget bilmerke uten moderselskapet som støttehjul. Den første folkelige bilen ut fra merket er basert på den kommende Renault 5, men der stopper også likhetene.
Alpine hadde med seg konseptbilen A290 Beta til årets utgave av Goodwood Festival of Speed, og den fremstår som litt av et råskinn.

37 elbiler analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Nå skal vi likevel ikke hause den alt for høyt, uten å vise til noen spesifikasjoner. De finnes nemlig ikke ennå. Alpine holder kortene tett til brystet, men en ting er helt sikkert. Bilen blir 100 prosent elektrisk. Dermed er det soleklart at dette blir en sabla lommerakett, for navnet Alpine forplikter. Dette skal være for den kjøreglade delen av bilkundene.

To detaljer
Ved nærmere ettersyn er det et par morsomme detaljer å legge merke til. For venstre og høyre dagskjørelys har fått hvert sitt navn stemplet i bokstaver. På det ene står det «Gasly», og på det andre står det «Ocon» - to velkjente navn i Alpine-sammenheng, og om du ikke vet lar vi deg få ta jobben med å søke det opp. Du vil raskt forstå.
En annen, og kanskje mer interessant detalj, er at A290 Beta har fått bare én stol foran, og den sitter midt i.
Dersom Alpine virkelig tør å komme med dette, så kan det ha mange fordeler. En ting er at det vil skape en ekstra stor wow-faktor, og kanskje også en ekstra interesse. Det andre er at det vil kunne gjøre bilen rimeligere å produsere i et større antall. Dette fordi de slipper å lage både høyre- og venstrestyrte biler, noe som holder kostnadene nede. En senterstyrt hatch-back kan vi med sikkerhet si vi aldri har hørt om før, verken som elbil eller fossilbil.

Nær slektning
Foreløpig er det ikke sluppet noen detaljer fra Alpine om hva bilen skal huse, men vi vet at den blir en nær slektning av Renault 5, som den er basert på. Vi vet også at Renault ikke kommer til å lage noen firehjulsdreven utgave av R5, men Alpine skal fremstå som et eget merke, med egne beslutninger. Vi kan dermed håpe de ser at det ikke er mulig å lage en tohjulsdreven elbil med bare én elmotor, og fortsatt skal kunne by på gode nok ytelser.
Samtidig krever en firehjulsdreven utgave med to elmotorer mer energi, og A290 Beta vil få tilnærmet akselavstand som Renault 5. Det betyr en begrenset batterikapasitet, av fysiske årsaker. Men noen ganger betyr ytelser mer enn rekkevidde, også i en elbil. Det er med andre ord lov å håpe.
Kanskje, kanskje ikke
Det er foreløpig ikke bestemt hvorvidt Alpine skal importeres til Norge av den norske Renault-importøren, men det foregår samtaler. Skulle det ikke bli en realitet, så må vi antagelig utenlands for å få fatt i et eksemplar.
Det er heller ikke bestemt hvilken av disse to slektningene som kommer først, for vi blir faktisk ikke forundret om Alpine A290 Beta for æren av å være først. I så tilfelle er det ikke snakk om lang tid imellom, for Renault er nå særdeles verpesyk med sin nye R5 – en bil Elbil24 har sett i ferdig tilstand ved to anledninger.
Vi skal ikke ta på oss å gjette frem en pris, uten å vite hva bilen kommer til å bestå av, men vi tipper dette kommer til å bli en bil som ønsker å sette standarden for hva en elektrisk lomme-rakett kan ha å by på. Vi venter i spenning.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.