FAVORITTER: Tre elektriske biler er blant favorittene som nevnes i forkant av kåringen av årets bil, Car of the Year, som finner sted i Geneve første uken i mars. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Car of the Year 2020:

- Definitivt den kuleste bilen

Den europeiske Årets Bil-kåring, Car of the Year, skal snart offentliggjøres for 2020. Vi ble med på finaletestene.

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Helt siden 1964 har den europeiske kåringen Car of the Year funnet sted. Organisasjonen deler hvert år ut den mest prestisjefyllte prisen en bilprodusent kan få for sine modeller.

Vi ble med Rune Korsvoll, som er det eneste norske jurymedlemmet, med på finaletestene.

På en lukket testbane i Montfontaine, en halvtimes kjøring utenfor Paris, møtes alle de europeiske medlemmene i juryen for å kjøre de syv finalistene en siste gang. Etter dette går de hver til sitt for å stemme frem bilen de mener fortjener tittelen Car of the Year 2020 - Årets Bil 2020.

Årets finalister

Til årets kåring ble det først plukket ut en lengre liste med kandidater. Hele 50 modeller stod på denne listen, men noen av dem ekskluderte seg selv ved å rekke frem i tide. De vil da kunne klassifisere seg for neste års kåring.

Blant de 50 modellene på langlisten var det åtte elbiler.

Listen på de 50 modellene ble deretter stemt ned til en liste på syv finalister. Blant disse finner vi det som best kan beskrives som 2,5 elbiler. Det er Porsche Taycan, Tesla Model 3, og det er Peugeot 208. Det er også her den halve modellen kommer inn i bildet, ettersom 208 er en bil man kan få med forbrenningsmotor, eller som ren elbil.

3 x elbiler: Porsche Taycan, Tesla Model 3 og Peugeot e-208 er blant de elektriske bidragene i årets kåring. Foto: Fred Magne Skillebæk
3 x elbiler: Porsche Taycan, Tesla Model 3 og Peugeot e-208 er blant de elektriske bidragene i årets kåring. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Hva syns du?

Under arrangementet stiller bilprodusentene med sitt mest verdifulle personell, og Elbil24 fikk en lang prat med Jean-Philippe Imparato, som er visepresident for hele PSA-gruppen.

Han var først og fremst interessert i å vite om vårt syn på at deres modeller ikke er laget som ren elbil fra bunnen av, men deler plattform med bensin og diesel-utgavene.

Globalt sett er elbiler fortsatt i en startfase, og vi er ikke forundret over at en rekke produsenter gjør denne synergien med eksisterende modeller. Alternativet er svært kostnadskrevende, og bilene ville fått en alt for høy pris, dersom alle modellene skulle blitt laget fra bunnen av.

INNSTEGSMODELL: Peugeot e-208 blir en slags rimelig innstegsmodell i Norge. Foto: Velimatti Honkanen
INNSTEGSMODELL: Peugeot e-208 blir en slags rimelig innstegsmodell i Norge. Foto: Velimatti Honkanen Vis mer

VW-konsernet er unntaket, ettersom de har så mange merker, og planlegger et stort antall forskjellige modeller på MEB-plattformen, som er en egen plattform for elektirfisering.

Imparato fra PSA var også klar i sin tale. -I dagens marked er det ikke økonomisk gunstig å lage elbiler på egenutviklet plattform, var hans klare budskap. Han ser dette fra et større perspektiv enn Norge, der det europeiske markedet kun er rundt 2 prosent. Norge er snart et 50 prosent marked.

En favoritt utpeker seg

Rune Korsvoll er som kjent landets eneste jurymedlem i Car of the Year-organisasjonen. Etter å ha kjørt de syv finalistene en siste gang både på bane og på vei, er han mer sikker på sitt valg, men velger fortsatt å holde det for seg selv.

FOLKEBILEN: Tesla Model 3 er blitt en prispresser i det norske markedet, og må anses som den elektriske folkebilen. Foto: Velimatti Honkanen
FOLKEBILEN: Tesla Model 3 er blitt en prispresser i det norske markedet, og må anses som den elektriske folkebilen. Foto: Velimatti Honkanen Vis mer

Hver dommer får et gitt antall poeng de skal dele ut. Disse må fordeles ut over et minimum antall biler, slik at ikke alle poengene kan kastes inn i potten til bare en enkelt bil. Hele systemet for poenggivning er utviklet over tid, etter alle kunstens rettferdighetsprinsipper.

Korsvoll ønsket ikke offentliggjøre sitt valg allerede under finaletestene, men kunne meddele at det fra hans side lå an til å bli en av elbilene som fikk tildelt flest poeng.

Det samme gjorde han under fjorårets finale, og som vi erfarte dengang, ble dette utslagsgivende for at Jaguar i-Pace til slutt trakk det lengste strået – med minste mulige margin. Hadde Rune Korsvoll den gangen gitt i-Pace ett eneste poeng mindre, så ville Renault Alpine stukket av med seieren.

DYR, MEN RÅ: Porsche Taycan er en rå bil, men i flere markeder svært kostbar. Foto: Velimatti Honkanen
DYR, MEN RÅ: Porsche Taycan er en rå bil, men i flere markeder svært kostbar. Foto: Velimatti Honkanen Vis mer

Under årets finaletester var det nok flere jurymedlemmer som var klare på hvilken vei det går for fremtiden.

-En elbil vant i fjor. Blir det en elbil også i år, så blir det vanskelig å gå tilbake til en bil med forbrenningsmotor, fortalte et av de andre jurymedlemmene til Elbil24.

Mandag 2. mars får vi svaret. Da offentliggjøres vinneren av Car of the Year 2020 under åpningsdagen av bilmessen i Geneve. Elbil24 er naturligvis på plass, og melder derfra.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.