Ønsker nasjonal støtteordning

Den beste ladingen skjer hjemme

Kommentar: -Ber Stortinget gå inn for en nasjonal støtteordning for å få fart på ladebyggingen i felleseide garasjeanlegg og boligsameier.

STØTTEORDNING: Norsk Elbilforening og Norske Boligbyggelags Landsforbund ønsker støtteordninger for lading i fellesanlegg. Foto: Heiko Junge
STØTTEORDNING: Norsk Elbilforening og Norske Boligbyggelags Landsforbund ønsker støtteordninger for lading i fellesanlegg. Foto: Heiko JungeVis mer

Av Christina Bu, generalsektretær i Norsk Elbilforening, og Henning Lauridsen, avdelingsdirektør i Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL)

Kommentar: Vi er i gang med en transportrevolusjon, og vi må sørge for at ladeutbyggingen holder tritt med elbilsalget.

Norsk elbilforening og NBBL har bedt Stortinget gå inn for en nasjonal støtteordning for å få fart på ladebyggingen i felleseide garasjeanlegg.

Behovet er stort over hele landet, og vi må gjøre det enkelt for boligsameier å komme i gang.

Nasjonal støtteordning

I oktober var 30 prosent av nybilsalget elbiler, og i Oslo var andelen på hele 40 prosent. Oslo kommune har vært offensive og laget en egen støtteordning for sameier og borettslag som vil bygge lading til alle beboere.

ETTERLYSER TILTAK: Christina Bu i Elbilforeningen mener det må satses sterkere på hjemmelading i fellesanlegg. Foto: Elbilforeningen
ETTERLYSER TILTAK: Christina Bu i Elbilforeningen mener det må satses sterkere på hjemmelading i fellesanlegg. Foto: Elbilforeningen Vis mer

Ordningen er halvannet år gammel, og har vært en braksuksess fra dag én.

Til nå er er det utbetalt 8,5 millioner som har muliggjort 6 300 ladeplasser. For beboerne har gjennomsnittskostnaden for hver enkelt ladeplass ligget i underkant av 10.000 kroner, og kommunens bidrag har i gjennomsnitt vært på 1700 kroner per ladeplass. Samlet har Oslo fått søknader fra om lag 500 borettslag og sameier.

Det kan teoretisk gi byen 25.000 nye ladeplasser i borettslag, sameier og yrkesbygg i nær fremtid.

Må skje raskt

Noen få kommuner har fulgt Oslos eksempel, men med småsummer i potten. De lokale ordningene blir dermed mer som et symbolsk håndslag enn en reell drivkraft for å løse de store samfunnsoppgavene. Ladeutbyggingen kan faktisk ikke gå fort nok.

Det ligger an til at vi har 400.000 elbiler i 2020, og ladeproblemene vokser tilsvarende raskt.

Vi er avhengig av et tydelig signal fra og et utløsende økonomisk puff, til alle som trenger å komme i gang med slike prosjekter, uavhengig av bosted og kommunetilhørighet.

ENOVA

Vi mener en sum på 250 millioner til dette i 2019 kan sette fart på sakene. Ordningen bør legges til ENOVA som i prinsippet allerede har mulighet til å rigge til en slik støtteordning. Det er ingenting som tyder på at ENOVA har dette på blokka si. Vi mener klima- og miljøminister Ola Elvestuen må ta tak i dette nå, og be om at ordningen kommer i gang allerede i 2019.

Om seks år skal det bare selges elbiler. Det bør være like rettigheter og muligheter for alle som ønsker å bidra til å dra Norge i riktig retning.

SAVNER STØTTEORDNING: Henning Lauridsen i NBBL etterlyser gode støtteordninger, og sikter på Stortinget. Foto: NBBL
SAVNER STØTTEORDNING: Henning Lauridsen i NBBL etterlyser gode støtteordninger, og sikter på Stortinget. Foto: NBBL Vis mer

For dersom ladeutbyggingen skal holde tritt med elbilsalget, må minst 2000 nye borettslag og sameier i året få tilfredsstillende lading, ifølge NBBLs beregninger.

Det er Stortinget som har satt målet, og vi forbrukere som skal forandre transportvanene våre.

Vi må forvente at myndighetene stiller med starthjelp for å gjøre det mulig å skaffe strøm til alle nyinnkjøpte elbiler.

Strøm til en million elbiler

Det er mange gode grunner for at Stortinget bør enes om en nasjonal støtteordning i statsbudsjettet for neste år:

NVE har vært tydelige på at vi med en million elbiler på veien i 2025 må belage oss i størst mulig grad - og overalt der det er mulig - på å lade elbilene hjemme.

Da kan vi lade smart, og unngå at vi alle lader på samme tid. Dersom «bortelading» på hurtigladestasjonene skulle tjene som hovedkilde for lading, risikerer vi kaos, kø og kanskje kollaps i strømnettet.

En bygning er «ladeklar» når den har kabler og tilstrekkelig kapasitet til at alle beboere enkelt kan montere en egen ladeboks på plassen de disponerer i garasjen. Det er best for samfunnet, og billigst for forbrukeren å lade bilen hjemme mens den står parkert, for da skal den likevel ikke brukes. Smarte strømstyringsløsninger gir oss muligheten til å sørge for at ikke alle belaster strømnettet samtidig.

Kunnskapsmangel og frustrasjon

Selv om det nok finnes eksempler på beboere som har gått i gang med dette uten støtte, skjer det ikke i et tempo og et omfang som monner. Bygging av ladetilgang i borettslag og sameier er som regel langsomme, kunnskapskrevende og for noen ganske dyre prosjekter å få på plass. Det fleste som har bodd på denne måten, vet at det går med mye tid til diskusjon om løsninger og valg underveis.

Norsk elbilforening mottar daglig henvendelser fra folk som ikke kommer noen vei i boligfellesskapet, når de ønsker å skaffe strøm i garasjen.

En støtteordning vil være et signal om at dette skal og må skje overalt i hele landet.

Det vil være en oppfordring og en puff som letter prosessen med å få alle med på et prosjekt som i første hånd kan virke dyrt og risikofullt, men som i realiteten er en investering som både gjør leiligheten samfunnsnyttig, og mer verdifullt for beboerne.