Jeep Avenger :

Den første elbilen fra Jeep

Kommer med valgfri to- eller firehjulstrekk, og vil ha gode offroad-egenskaper.

Foto: Stellantis
Foto: Stellantis Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Jeep Avenger blir den første helelektriske bilen fra selskapet, og at det blir en SUV ligger nærmest i sakens natur så lenge det er snakk om en Jeep. Bilen er bygget på e-CMP plattformen, som den deler med Peugeot e-2008, e-208 og mange andre biler i Stellantis-gruppen – deriblant Opel Mokka e.

At Jeep starter i dette segmentet skyldes naturligvis at det er det største i Europa, en klasse det bare i årets syv første måneder rullet ut over 1,1 million biler.

Rekkevidde sies å være 40 mil, noe som må anses som en grei start for et bilmerke som aldri før har hatt en helelektrisk modell i porteføljen.

Dette er også lenger enn de nevnte slektningene, så det er tydelig at noe er gjort på teknologisiden også. Det er etter alt å dømme de samme byggeklossene her som i de øvrige bilene Stellantis har på e-CMP plattformen, men den lengre rekkevidden kan enten tyde på en effektivisering av dagens teknologi, eller at den får det samme batteriet på 56 kWh som vil sitte i nye Peugeot e-308, blant annet.

Avenger blir videre den første elektriske bilen fra Stellantis som også kan leveres med firehjulsdrift, og det skal naturligvis en Jeep ha. Regn da med noe rekkeviddetap på denne utgaven.

Det skal også legges til at bilen også lages for å huse forbrenningsmotorer, noe som er høyst uten relevans i Norge.

Avenger blir moderat i størrelse, og bagasjerommet oppgis å være 310 liter i den 408 centimeter lange bilen.

Innvendig vil bilen få en skjerm på 10,25 tommer, i tillegg til et digitalt speedometer foran rattet.

Kommer på nyåret

Bilen skal vises til publikum for første gang under Paris Motor Show i oktober, og de første bilene triller inn i landet etter nyttår engang.

Innen 2025 skal Jeep alene ha fire fullelektriske modeller på plass. De andre bilene er en mer firkantet modell, Recon, som blir 16 centimeter lenger, og en enda større bil som muligens vil hete Wagoneer S.

Den siste bilen vet vi foreløpig svært lite om, og den har heller ikke fått et offisielt navn enda.

Neste år er den første bilen fra Jeep altså på plass i Norge, og du trenger ikke regne med at momsen vil gjøre noe utslag, ettersom den vil havne godt under en halv million kroner.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.