FIA Formel E:

Den nye folke-motorsporten?

Formel E blir stadig mer populært. Vi besøkte et løp for å se hva "alle" snakker om.

FORMEL E: Raske biler, stor spenning, men uten motorlyd. Hvordan er det egentlig å se et Forme E-løp? Foto: Nissan
FORMEL E: Raske biler, stor spenning, men uten motorlyd. Hvordan er det egentlig å se et Forme E-løp? Foto: Nissan Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Formel 1 har de aller fleste hørt om. Raske superbiler, som kjører i opptil 370 km/t mot hverandre på baner, med mål om å komme raskest i mål og stå øverst på pallen.

En ny konkurrent har kommet på banen, og bokstavelig talt fått godt fotfeste. Den elektriske Formel E.

Ikke Formel 1, men nesten?

Gjennom snart 70 år har Formel 1 trukket tusenvis av tilskuere til racerbanene, med underholdning, kollisjoner, høy fart og mye spenning.

Ikke minst er de preget av høy sjampanjefaktor, mye penger, verdenskjente celebriteter og rikdom.

Derfor var Elbil24 spente da vi ble med Nissan til Berlin for å se et løp i den elektriske søstersporten, Formel E.

Formel E ser ved første øyekast ut som Formel 1, bilene ser like ut, banen ser like ut og førerne ser like ut, riktignok for det utrente øyet.

Undertegnede har sett mye på Formel 1, riktignok bare på TV. Både direktesendte løp og dokumentarer har blitt slukt med stor glede.

Derfor hadde vi en bestemt oppfatning av hvordan det skulle være å til stede på et Formel E-løp. Tross alt er det jo bare biler med en annen drivlinje, og en litt annen lyd - trodde vi.

Men det kan slett ikke sammenlignes.

FULLT: Både barn og voksne besøker løpene, som er lagt i nærheten av storbyer. Foto: Christina Honningsvåg
FULLT: Både barn og voksne besøker løpene, som er lagt i nærheten av storbyer. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

For både publikum, lydbildet og opplevelsen vil nok oppleves som ganske annerledes.

Publikum

Formel E har en stadig voksende publikumsskare. I følge Formel E selv har publikumsantallet vokst med 35 prosent hver eneste sesong, og det er sjeldent at løpene ikke blir utsolgt.

FULLSATT: De fleste løp denne sesongen har vært utsolgt. Foto: Christina Honningsvåg
FULLSATT: De fleste løp denne sesongen har vært utsolgt. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Totalt regner man med at omlag 10 000 mennesker ser hvert løp, som befinner seg i eller rundt store bykjerner.

Men hvem som ser vel at disse løpene står i stor kontrast til forbrenningsversjonen.

Mens den gjennomsnittlige tilskuer på Formel 1 er menn i 50-60 års alderen, er Formel dominert av stadig flere familier og barn. Og grunnen er kanskje åpenbar når man er på et løp, det er utrolig familievennlig.

En ting er lyden, eller fraværet av den. Bilene lager riktignok lyd, men en lyd som minner mer om et romskip som er i ferd med å lette.

Altså er det ikke behov for hørselsvern for de minste, selv om lyden, etter 45 minutter pluss en runde, kan oppleves noe høyfrekvent og irriterende.

UTEN MOTORLYD: Lyden fra Formel E er litt annerledes enn Formel 1. Her fra løpet i Berlin tidligere i år. Vis mer

En annen ting er pengene forbundet med sporten. Formel E har som formål å vise hva elbiler er i stand til å prestere, men for folk flest.

Derfor er det ikke forbeholdt de rike å berømte å delta, selv om disse nok også er hjertelig velkomne. Å være tilskuer koster litt, men ikke så mye at det er uoverkommelig skulle man vært interessert.

Familievennlig festival

Selve løpsdagene er lagt opp på en særdeles familievennlig måte.

Løpet i seg selv tar ikke lange tiden, først kvalifiseringsrunder, så hovedløpet som tar 45 minutter + en runde.

Mellom disse løpene har man mye tid å fordrive, men det mangler ikke på ting å se og gjøre.

LANDSBY: Det er nok ting å gjøre og se på i Formel E-landsbyen. Foto: Christina Honningsvåg
LANDSBY: Det er nok ting å gjøre og se på i Formel E-landsbyen. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Området rundt banen er laget som en slags liten festival, eller en landsby som de selv kaller det.

Langs en slags hovedgate er det fylt opp med alskens serveringssteder og opplevelsesstander.

Her finnes det utallige food-truks, pop up-cafeer og lounge-områder med solstoler. Det er utsalg av sportsdrikker og øl, og supporterutstyr. Det er satt opp telt der man kan både se og ta på utstillingsversjoner av bilene, draktene og hjelmene.

Det finnes innovative områder for voksne og litt eldre barn, der man kan se utvalgte bedrifter vise sine elektriske tanker om fremtidens mobilitet.

UTSTILING: Både biler og dresser kan inspiseres nærmere av publikum. Foto: Christina Honningsvåg
UTSTILING: Både biler og dresser kan inspiseres nærmere av publikum. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Det er opptredener fra artister fra en storscene plassert sentralt på området, og man har også muligheten til å treffe førerne av bilene, og få en autograf - hvis man er interessert nok til å stå i kø for det.

I tillegg har hver bilprodusent sin stand, som blant annet inneholder liveshow, simulatorer og fotobokser. Det er også satt opp egne gaming-telt, der både barn og voksne kan prøve seg som Formel E-fører i pausene mellom kvalifisering og hovedløp.

Uansett hvor du snur deg vrimler det av aktiviteter og mennesker, og det er nesten så man må være litt effektiv hvis man skal rekke over alt.

BARNEVENNLIG: Disse to maskotene er en av flere elementer som gjør Formel E underholdende for barn. Foto: Christina Honningsvåg
BARNEVENNLIG: Disse to maskotene er en av flere elementer som gjør Formel E underholdende for barn. Foto: Christina Honningsvåg Vis mer

Interaktivitet

Også løpet er laget på en slik måte at det er enklere, og kanskje morsommere, for de uinnvidde å se på. De har nemlig gjort det mer interaktivt for tilskuerne

Bilene har en støttebøyle over hodet på føreren. I år er denne kledd med en LED-stripe, og skifter farge ved ulike lag-manøvrer.

En av disse krever publikums hjelp.

I forkant av hvert løp kan man stemme på sin favorittfører via en mobilapp, eller Formel Es nettside. De fem førerne som får flest stemmer av publikum får en såkalt FanBoost, en fire minutters periode hvor det låses opp mer batterieffekt til bilen.

Når denne blir aktivert blir dette tydeliggjort for tilskueren ved hjelp av den ovennevnte LED-stripen over hjelmen, som lyser opp i fargen magenta, eller rosa som jeg ville kalt det.

Dermed kan alle følge med.

En annen ting, også nytt av året er angrepsmodus, eller Attack Mode. Dette er et felt på banen føreren må nedom to ganger under hovedløpet.

Også her låses det opp ekstra effekt for bilen. Ulempen er at man må kjøre en liten omvei for å aktivere den, fordelen er den ekstra effekten og derfor også farten man får.

At føreren aktiverer den, vises på storskjermen plassert foran tilskuerne, i tillegg til en fiffig dataspill-lyd, ikke ulik den som kommer når Super-Mario tar en penge. Får du ikke med deg denne, vil det også vises på LED-stripen, i form av blått lys.

ATTACK MODE: Dette er et av elementene som gjør Formel E mer underholdende for publikum. Vis mer

Når føreren velger å aktivere attack mode har selvsagt med taktikkeri å gjøre.

De nevnte storskjermene er også til stor hjelp for publikum. Ikke bare vises det i sanntidsplasseringer underveis i løpet, men en rekke annen info vises også her.

For eksempel vises bilenes batteriprosent, hvor mye bilen regenererer når det bremses, hvor stor effekt den bruker til enhver tid, i tillegg til vekselvis bilder av førerens synsvinkel. Det hele gjør at det føles som man ser på et dataspill.

Sikkerhet

For mange som ser på Formel 1, i alle fall av de som ikke er superfan, er det dramatikken som gjør det mest spennende. I løpet vi så på ble det sagt at førerne kjørte veldig pent, og det var ingen kollisjoner eller liknende.

TRYGT: Det skal ikke være fare for brann ved eventuelle kollisjoner. Foto: Nissan
TRYGT: Det skal ikke være fare for brann ved eventuelle kollisjoner. Foto: Nissan Vis mer

Det skal allikevel sies at konkurransen lagene og førerne i mellom er like stor her som i Formel 1, så skader på biler og bane er heller ikke uvanlig her.

For undertegnede meldte bekymringer for sikkerheten seg ganske fort. Man har jo sett eksempler på at litium-ion batterier som blir skadet kan føre til eksplosjonslignende branner.

Men vi ble forsikret om at batteriene sitter svært godt sikret i en egen kasse i bilens fromt, og er også godt adskilt fra fører, så dette har aldri vært et problem.

En elektrisk Formel 1?

Det vi satt igjen med etter løpet var at dette var en spennende og underholdene opplevelse, som passer like godt for barnefamilier som for de som er interessert i motorsport.

Det skal imidlertid sies at dersom du besøker et Formel E løp med forventninger om at det skal være en elektrisk versjon av Formel 1, så vil du bli skuffet.

Mangelen på lyd og lukt fra bilene, de velkledde kjendisene, glitter og glam, gjør at det ikke kan sammenliknes på noe måte.

Allikevel føler vi at det absolutt kan anbefales. Spenningen rundt løpet er der, det er lettere å følge med, det er masse å gjøre og se på mellom rundene, og det er en upåklagelig stemning.

Men noe Formel 1 er det ikke.