Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det har blitt dyrere å eie bil, og i særdeleshet diesel- og bensinbil, viser en fersk OFV-rapport, der det er regnet på en rekke ulike prissegmenter.

37 elbilmodeller analysert: Disse eierne er minst fornøyde med kvaliteten
Historisk stor økning
- Årets rapport viser den største kostnadsøkningen vi noensinne har registrert fra et år til et annet, sier spesialrådgiver Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) om den årlige rapporten «Kostnader ved bilhold – eksempler på beregning 2023».
- Ikke uventet drar både drivstoff- og økte rentekostnader opp kostnadene, men også de øvrige kostnadene har økt. Vi har fått «full pakke» med kostnadsøkninger, sier Røssevold.
I en pressemelding fra OFV går det fram at rapporten blant annet viser at bilprisene økte med i snitt 6,8 prosent i 2022. For elbiler isolert, er tallet 3,9 prosent. Og fortsatt er det verditapet som er den største kostnaden, uansett drivlinje.
- Etter avskrivning og renter av bundet kapital, følger drivstoff, forsikring og service som de største kostnadene. For elbiler er imidlertid kostnadene til vedlikehold, service og reparasjoner ofte større enn kostnaden til elektrisitet, avhengig av kjørelengde, sier Røssevold.

STOR TEST: De beste og dårligste sommerdekkene
27.266 kroner rimelige med elbil
I rapporten kommer det blant annet fram at hvis du kjøper en ny elbil til 640.000 kroner og kjører 15.000 kilometer i året, er totalkostnaden i snitt 126.180 kroner årlig.
Det er 27.266 kroner mindre enn for en tilsvarende dyr bensinbil - altså 2272 kroner hver eneste måned. En dieselbilbil er marginalt rimeligere å eie enn en bensinbil, mens hybridbiler koster 11.383 kroner mer i året enn tilsvarende dyr elbil.
Koster bilen 480.000 kroner og kjørelengden er den samme, er differansen mellom elbil og bensinbil 23.291 kroner, i elbilens favør. For dieselbil er differansen 21.430 kroner og for ladbar hybrid 13.056 kroner.
Rapporten inneholder en rekke flere regneeksempler, også med forskjellig årlig kjørelengde. Disse er blant annet omtalt hos bransjenettstedet Bilbransje24 (bak mur).
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.