Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): - En ting er sikkerhet når det smeller. En annen ting er sikkerhet for å unngå at det smeller. Sittestilling er utrolig viktig.
Det sier Dag Terje Langnes i Statens vegvesen - og legger ikke skjul på at han mener at du bør tenke over hvordan du sitter når du kjører bil.
Sittestillingen din påvirker nemlig ikke bare evnen til å håndtere bilen i trafikken. Den kan også bli avgjørende for hvordan du kommer ut av en eventuell kollisjon.
300 kilometer i timen
Om kollisjonen er kraftig nok, vil airbagen utløses. Den skytes da ut med en fart på 300 kilometer i timen. Sitter du for nærme eller for langt unna, kan det få fatale konsekvenser.
Først og fremst fordi airbagen da ikke vil beskytte deg optimalt. Men også fordi airbagen i verste fall kan skade deg ytterligere.
- Riktig sittestilling forebygger ulykker. Men om uhellet er ute, og du sitter feil i setet, kan du få skader av airbagen, sier Langnes.

Det beste bilkjøpet som finnes nå?
Prøv med en brusflaske
Han får støtte av kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
- Sikkerhetsutstyret i en bil er der for å hjelpe deg, men tar du ikke hensyn til det, kunne du like gjerne sittet der uten, sier Sødal til Elbil24.
Noe mange ikke er klar over, er at anbefalt avstand fra brystet til rattet er 25 centimeter. De fleste bilprodusenter oppgir også dette i sine brukermanualer.
Mange vil kanskje finne det unaturlig å måle opp denne avstanden. En fin tommelfingerregel er imidlertid at 25 centimeter utgjør en halvliters brusflaske pluss et par centimeter.

Skoda Enyaq testet
De beste rådene
Når du har funnet den riktige avstanden frem til rattet, kan du sørge for at du sitter midt i setet - med seteryggen oppreist.
- Det viktigste er at du sitter behagelig. Ikke for strake armer og ikke for bøyde. Mange sitter faktisk for langt unna rattet, sier Sødal.
- Det er populært blant mange - spesielt yngre sjåfører - å legge seteryggen langt bakover. Det må unngås. Setet må stå oppreist og med ryggen godt inntil seteryggen. Da sitter du også med hodet fem-ti centimeter fra nakkestøtten, noe som er optimalt, sier Langnes.
Han ramser opp følgende tips til riktig sittestilling:
- Sitt midt i setet. Mange lener seg mot dør/vindu. Det er ikke bra.
- Ha seteryggen oppreist.
- Ha begge hender på rattet.
- Sørg for å ha knekk i armene.
- Sitt med en avstand som gjør at du ikke må strekke deg etter pedalene.
- Folk skjønner ikke at det er livsfarlig
Elbil24 skrev nylig om at du må være bevisst på hvordan du holder hendene på rattet.
Med feil ratt-grep vil armene dine komme i veien for airbagen i en eventuell ulykke. Spesielt det å kjøre med én hånd på toppen av rattet er noe du må unngå.
- Når du holder én hånd på toppen av rattet, kan du få stygge skader om airbagen utløses. Da er armen i veien og den vil du få rett i ansiktet ved en kollisjon. Og ikke minst en eventuell klokke i hodet. Folk skjønner ikke at dette er livsfarlig, sier Sødal til Elbil24.

- Folk skjønner ikke at dette er livsfarlig
Heller ikke det såkalte sentergrepet må du finne på å benytte deg av. Om du må reagerer raskt eller skifte retning på bilen, er du sjanseløs.
- Her har du ikke kontroll i det hele tatt, sier Sødal.
Grepet som anbefales av både Naf og Statens vegvesen, er kvart på tre-grepet. Rattene er designet for dette grepet og gir støtte til tomlene.
– Hvis airbagen utløses, vil dette grepet gjøre at den ikke kommer nær hender eller armer. Dette grepet gir dessuten den beste kontrollen og bevegelsesfriheten for armene, sier Sødal.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.