Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Ikke bare er det mange biler som kommer med elmotor – elscootere har blitt svært populært blant annet i asiatiske land, der man flere steder har ganske omfattende batteribytteordninger slik at man slipper å vente på lading.
Lampago har sitt opphav i Tyrkia og forhåndsselges der til rundt 70.000 kroner om du går for den dyre varianten – med litium-ion batteri. Da lades det 1,8 kWh store batteriet på cirka tre timer med oppgitt kjørelengde fra 30–50 kilometer. Motoren har en oppgitt effekt på én kilowatt, eller da 1,3 hestekrefter.
Det er mulig å ta ut batteriet (13,5 kg) fra under forsetet slik at du kan lade det hvor du vil. Dermed burde det også være fint mulig å ha flere batterier.

I motsetning til mopeder fest finner du to seter på Lampago – trukket i Chesterfield-lær, og begge setene har nakkestøtter. Det fremste setet kan reguleres i lengderetningen.
Lampago har to hjul bak og ett foran (10") med trommelbremser både foran og bak, og faktisk følger det også med et reservehjul som henger på baksiden. Der har du også en liten veske til bagasje. Totalt skal du kunne laste kjøretøyet med 200 kilo.
Doningen skal kunne kjøres på AM-sertifikat (moped) og har derfor en toppfart på 45 kilometer i timen. Ikke akkurat lynraskt, som navnet burde tilsi, siden lampago er det spanske ordet for lyn.
Kjøretøyet skal bli tilgjengelig i ni farger, og det er mulig å skreddersy farge på setetrekk og den slags etter eget ønske. Med på kjøpet får du dessuten en paraply, en elektrisk termos som skal holde temperaturen på innholdet og en analog klokke.
Produsenten har dog ingen informasjon om når kjøretøyet lanseres, men tar altså imot forhåndsbestillinger i hjemlandet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.