Xpeng G9 førsteinntrykk

- Denne elbilen er skreddersydd for Norge

Elbil24 blir blant de første som har fått stifte nærmere bekjentskap med den elektriske doningen.

Fra avdukingen av Xpeng G9 tidligere i år. Mange bilder i saken. Video: Xpeng Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Elbil-merket Xpeng er norgesaktuelle med modellene P7 og G3i, men noe voldsomt volum av biler er det ikke snakk om foreløpig.

- Skreddersydd for Norge

Når neste modell kommer, kan det meste endre seg. G9 er nemlig en stor elektrisk SUV i premiumsegmentet, med spesifikasjoner som er skreddersydd et kresent norsk publikum, mener Xpeng Motors Norway sin PR-sjef, Knut Arne Marcussen.

VOLUMMODELL: Xpeng og kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen, har stor tro på at Xpeng G9 blir merkets volummodell i Norge. Foto: Bjørn Eirik Loftås
VOLUMMODELL: Xpeng og kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen, har stor tro på at Xpeng G9 blir merkets volummodell i Norge. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Elbil24 var blant de første mediene som fikk ta G9 i nærmere øyesyn under en pressevisning i Oslo torsdag.

De to bilene som har ankommet er prototyper, men er langt på vei slik de vil framstå når de første eksemplarene leveres kundene i tredje kvartal 2023.

- Gamechanger

Bilen ble lansert på det kinesiske markedet i slutten av september, men allerede i august kunne interesserte kjøpere reservere bilen. Det førte til 23.000 reservasjoner i løpet av de første 24 timene, ifølge bilprodusenten selv.

- I Kina omtales G9 som en gamechanger allerede, med blant annet ekstremt høy ladefart og høyt nivå av selvkjøring, sier han til Elbil24.

Spesielt dette med ladefart har fått mye oppmerksomhet. Den kinesiske utgaven av G9 støtter nemlig 800v-lading og maks ladeeffekt på hele 480 kW. Det er nesten dobbelt så raskt som de raskeste konkurrentene. Under optimale forhold skal man få 200 kilometer ny rekkevidde etter å ha ladet i bare fem minutter, ifølge Xpeng.

Så rask blir ikke ladehastigheten i de norske utgavene av bilen, som kommer til Norge til sommeren. Her oppgis den foreløpig til 300 kW, som uansett er bedre enn noe annen bilmodell på norske veier. Foreløpig leverer de raskeste lynladerne her hjemme maks 350-360 kW på det meste.

Og de norske bilene blir også noe enklere utstyrt når det kommer til Lidar og funksjoner knyttet til selvkjøring, ganske enkelt fordi selvkjøring ligger langt fram i tid, får vi opplyst Fra Xpeng Motors Norway.

«Norsk» bil

Norge er det første landet utenfor Kina at Xpeng satser, og G9 er den første elbilen fra selskapet som først og fremst er laget for et internasjonalt marked.

Ifølge Xpeng Motors Norway har det norske markedet vært en slags rettesnor under konstruksjonen av bilen - og de har lagt vekt på å gi bilen egenskapene som typiske norske kjøpere ser etter.

G9 har dermed blitt en stor bil på nesten 4,9 meter i lengden, 1,93 i bredden og 1,67 i høyden, og med en akselavstand på 3 meter. Bilen blir tilgjengelig i tre utgaver i Norge, en med drift på bakhjul og to med drift på alle fire hjul.

Utgavene med firehjulsdrift leveres med adaptive dempere, og bakkeklaringen kan heves fra 14,5 cm (standard) til 19,5 cm dersom det skulle være behov for det.

- Denne elbilen er skreddersydd for Norge

Alle tre utgavene blir levert med et 98 kWh-batteri som skal gi en rekkevidde på inntil 570 km på utgaven med drift på to hjul, og inntil 520 på de andre. Det har for øvrig støtte for V2L-standarden, som betyr at man kan bruke det som en gigantisk powerbank, for eksempel til å fyre opp en elektrisk grill, lade elsykkelen eller til å gi strøm til belysning, kjøleskap og TV-en på den strømløse hytta. Maks strømuttak er 3,3 kW. Hjemmelading er begrenset til 11 kW (400v/3-fas).

Bagasjerommet rommer 620 liter opp til hattehyllen, 660 liter dersom man tar med rommet under gulvet. Vi målte dybden til 102 centimeter, og bredden til 1 meter på det smaleste ved hjulbuene.

I tillegg har bilen en relativt stor frunk (oppbevaringsrom) på 71 liter foran.

Helautomatisk hengerfeste er faktisk standard på utgavene med drift på alle fire hjul, og bilen skal også kunne dra henger på inntil 1500 kilo. Den er også sertifisert for inntil 75 kilo på taket.

Drivkraften er det heller ikke noe å utsette på. Utgaven med drift på alle fire hjul gjør for eksempel unna sprinten fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og blander seg dermed inn i klubben for de raskeste SUV-ene på markedet. Flere tekniske data i tabellen nederst.

Artikkelen fortsetter etter bildene

Xpeng G9. Foto: Bjørn Eirik Loftås

Premium på innsiden

På innsiden er det lagt vekt på å gi en premium opplevelse, med blant perforerte skinnseter med både kjøling og varme - med en rekke justeringsmuligheter. Hardplast er også helt fraværende. Taket domineres av et svært panoramatak, som kommer som standard.

Foran dominerer to store skjermer, der den til venstre er forbeholdt føreren - og styring av funksjoner og lydanlegg. Operativsystemet har et grensesnitt som minner om det som sitter i øvrige Xpeng-modeller - og vi ser at støtte for tjenester som Spotify, Tidal og TuneIn er på plass.

Støtte for Android Auto og Apple Carplay er imidlertid ikke på plass, og slik støtte er heller ikke sikkert at kommer, får vi opplyst fra Xpeng.

Det sitter totalt 20 høyttalere i kupeen (18 fra DynAudio). En høyttaler er faktisk plassert under bilen foran - til bruk for eksempel når man står parkert på campingplassen.

En litt spesiell detalj er at skjermen til høyre har et såkalt privacy-filter, som gjør at den blir sort for føreren. Det har naturlig nok med trafikksikkerhet å gjøre.

Midtarmlenet kan åpnes fra begge sider, og rommet på innsiden har støtte for kjøling. Her er også egne luftdyser som skal kunne spre godlukt i kupeen om man skulle ønske det.

Passasjersetet foran har også innebygd fothviler som justeres elektronisk. Baksetet er spesielt ved at sitteputene kan justeres i lengderetningen, vinkelen på seteryggene kan også justeres.

Gulvet kan videre legges helt flatt og utstyres med madrass for overnatting i kupeen.

Men når kommer den og hva skal den koste?

Xpeng har foreløpig ikke bestemt hva bilen skal koste, men understreker at den kommer til å få en pris som vil være meget konkurransedyktig. Ser vi på BYD Tang, som er naturlig å sammenligne mot, starter prisene på rett over 600.000 kroner - og vi blir ikke overrasket om G9 vil starte i samme leie.

Salget forventes å starte i andre kvartal, og biler vil komme mot slutten av tredje kvartal neste år, noe som skulle hinte mot august/september.

Vi kommer tilbake med prisene så snart vi får dem fra Xpeng.

Tekniske data Xpeng G9 RWD Long Range Xpeng G9 (4WD Performance)
Lengde 4891 mm 4891 mm
Bredde 1937 mm 1937 mm
Høyde 1680 mm 1680 mm
Vekt 2230 kg 2360 kg
Akselavstand 2998 mm 2998 mm
Bagasjeplass 660 liter 660 liter
Bagasjeplass med
nedslåtte bakseter
1576 liter 1576 liter
Frunk 71 liter 71 liter
Dekkdimensjoner 255/45R21 255/45R21
Bakkeklaring 14,5 - 19,5 cm 14,5 - 19,5 cm
Svingradius 11.8 m 11.8 m
Samlet ytelse 230 kW / 308 hk 405 kW / 543 hk
Dreiemoment 430 Nm 717 Nm
0-100 km/t 7,5 sek 3.9 sek
Topphastighet 200 km/t 200 km/t
Hengervekt 1500 kg 1500 kg
Takvekt 75 kg 75 kg
Batteripakke 98 kWh lithium-ion NMC 98 kWh lithium-ion NMC
Rekkevidde (anslått) 570 km 520 km
Pris Ikke klar pr 27.10.2022 Ikke klar pr 27.10.2022
Levering Q3 2023 Q3 2023
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.