Humble One

Denne elbilen trenger ingen stikkontakt

Tar sikte på å bli verdens første elbil som drives av solenergi.

SOLCELLEPANELER: Både på tak, vinduer og dører er det solcellepaneler som på godværsdager skal kunne lade batteriet med nok strøm til at du kommer deg dit du skal. Foto: Humble Motors
SOLCELLEPANELER: Både på tak, vinduer og dører er det solcellepaneler som på godværsdager skal kunne lade batteriet med nok strøm til at du kommer deg dit du skal. Foto: Humble Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Hva er den aller største utfordringen ved å elektrifisere bilparken? Mange nordmenn vil kanskje svare begrenset rekkevidde på vinteren, mens i store deler av verden er den største utfordringen rett og slett å få tilgang til strøm for å lade batteriet.

Dyr strøm, få ladepunkter

Ifølge det California-baserte oppstartsselskapet Humble Motors, har kun 3 prosent av verdens befolkning tilgang til en offentlig ladestasjon innenfor en radius på 24 kilometer. Samtidig er hjemmelading en utfordring for en stor del av de 54 prosentene av verdens befolkning som bor i byer, for ikke å glemme at strømprisene er svært mye høyere i mange land enn her hjemme på bjerget.

I Europa bygges det riktig nok ladenettverk i høyt tempo, og det jobbes også med flere alternative ladeløsninger. Samtidig er det et paradoks at mye av strømmen som skal lade elbilene, i store deler av verden kommer fra kullkraft og andre urene energikilder.

Nesten ti mil på solenergi

Alle disse utfordringene mener Humble Motors at de har funnet en soleklar løsning på. Utviklingsteamet, som består av designere og ingeniører med bakgrunn blant annet hos Ford og Ferrari, har nemlig konstruert en elbil som de tar sikte på skal bli verdens første soldrevne SUV.

Selskapet har publisert en rekke bilder av kjøretøyet, en firedørs, fem-seters crossover/SUV som de har kalt Humble One. Ifølge oppstartsselskapet skal bilen ha en rekkevidde på hele 805 kilometer på fulladet batteri.

Det mest spektakulære er imidlertid at hele taket, samt vinduene og deler av dørene er utstyrt med patenterte paneler som er tettpakket med solceller. I løpet av én dag skal de kunne forsyne batteriet med nok strøm til å kunne kjøre mellom 16 og 96 kilometer, hevder Humble Motors.

Er det skikkelig godvær, kan altså det daglige transportbehovet for svært mange, skje ved hjelp av 100 prosent ren og gratis energi.

Stor og kraftig bil

Selve bilen er svær, over 5 meter lang - og skal være utstyrt med elmotorer med en maksimal ytelse på hele 1020(!) hestekrefter. Vekta er oppgitt til 1814 kilo, som egentlig er temmelig lite for en så svær bil med stor batteripakke. Til sammenligning veier for eksempel Audi e-tron 50 hele 2445 kilo, en SUV som måler 490 centimeter.

Batterikapasiteten er altså ukjent, men den gode rekkevidden skal også skyldes svært lav luftmotstand, smart regenerering under kjøring - og sannsynligvis også solcelle-lading underveis.

Så spørs det da, hvordan ladeeffekten blir på en regntung dag på Vestlandet. Heldigvis har store deler av verden langt oftere godværsdager, og bilen skal også kunne lades både hjemme (AC) og på hurtigladere langs veien (DC) ved behov, lover utviklerne.

Flere bilder (artikkelen fortsetter):

Klar om få år

Humble One er fortsatt bare en konseptbil, men Dima Steesy, som er gründeren bak oppstartsselskapet, håper at produksjonen kan starte allerede i 2024, med leveranse av de første bilene i 2025.

Bilen er ventet å koste 109.000 dollar, tilsvarende 924.000 norske kroner - vel å merke dersom den blir tilgjengelig i Norge og vi fortsatt kan kjøpe elbiler uten å betale moms i 2025. Hvis ikke, blir prisen 1.155.000 kroner.

Interesserte kan allerede nå sette seg på liste og betale 300 dollar i «forskuddsbetaling», en mulighet som også er tilgjengelig for oss i Norge.

Interessen skal ifølge Humble Motors være så stor, at de allerede har fått inn 20 millioner dollar (tilsvarer rundt 170 millioner kroner) på denne måten.

Så spørs det om antall forhåndsbestillinger når et antall som er stort nok til å få realisert prosjektet. Vi følger uansett med og skal gi deg mer informasjon så snart vi har den. Enn så lenge kan du lese mer om prosjektet hos Humble Motors.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer