Tesla Model 3 og Y

Denne endringen kan gi kortere rekkevidde

Tesla skal ha begynt å sende ut melding om reduksjonen i enkelte markeder.

BLIR RASKERE: Nye Model 3 og Y får blant annet raskere infotainment-system. Det betyr økt strømbruk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BLIR RASKERE: Nye Model 3 og Y får blant annet raskere infotainment-system. Det betyr økt strømbruk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

(Elbil24): Ingen skal påstå at Tesla lager trege biler, men hastigheten på infotainmentsystemet har lenge vært klar for en oppjustering.

Derfor besluttet bilprodusenten i fjor å bytte ut den tilårskomne, trege prosessoren som styrer funksjonene, til en mer potent utgave på 2022-modellene av Model 3 og Y.

Kraftige saker

For de teknisk interesserte kan vi opplyse om at det så langt har sittet en strømgjerrig Atom-prosessor fra Intel i bilen, som nå byttes ut med en langt kraftigere Ryzen-prosessor fra Intel-konkurrenten AMD.

Mens Atom ikke har kommet i noen ny utgave siden 2013, sitter sistnevnte blant annet i verdens mest avanserte spillkonsoller Sony Playstation 5 og Microsoft Xbox Series X.

Selv om Ryzen kommer i mange utgaver og ytelser, snakker vi uansett om en betydelig oppgradering fra Atom. I praksis vil det med stor sannsynlighet bety raskere respons og evnen til å kjøre langt mer krevende apper, spill og simuleringer enn tidligere.

FOLKETS FAVORITT 2022: Tesla Model Y ble Folkets favoritt under kåringen av Årets Bil 2022. Video: Hans Arne Vedlog / Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bruker mer strøm

Høyere ytelse kommer imidlertid med en liten ulempe; strømbruken er høyere på Ryzen enn Atom. Nå vet vi ikke nøyaktig hvilken Ryzen-utgave som sitter i nye Tesla-er, men mange av disse prosessorene har en strømbruk på maks 65 watt, mens selv den mest avanserte Atom-prosessoren aldri bruker mer enn 20 watt.

Nå skynder vi oss å legge til at strømbruken ikke er konstant; Ryzen-prosessorene er svært avanserte som ved lav belastning nesten ikke bruker strøm i det hele tatt.

Men kan oppgraderingen likevel ha noe å si for rekkevidden på bilen? Ja, hevder blant annet analyseselskapet Teslascope.

Mener de har bevis

De publiserte nylig et skjermbilde av en ordreoppdatering, som skal være sendt fra Tesla til en australsk Model 3-kjøper. Her ber Tesla om en godkjenning på at den nye prosessoren fører til noe redusert rekkevidde på bilen vedkommende har bestilt, nærmere bestemt 22 kilometer reduksjon i forhold til hva som var blitt kommunisert tidligere.

(Skjermdump: Teslarati)
(Skjermdump: Teslarati) Vis mer

Her hjemme har også Teknisk Ukeblad skrevet sak om at nye Tesla Model 3 har fått noe redusert rekkevidde, og at det spekuleres i om dette er knyttet til prosessoroppgraderingen.

Samtidig har Model Y fått økt rekkevidden fra 507 til 533 kilometer, mens Performance-utgaven har fått en økning fra 480 til 514 kilometer. Dette kan skyldes oppgradert batteripakke, skriver TU.

Tesla Norge har foreløpig ikke ønsket å uttale seg om endringene.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.