(Elbil24): Ingen skal påstå at Tesla lager trege biler, men hastigheten på infotainmentsystemet har lenge vært klar for en oppjustering.
Derfor besluttet bilprodusenten i fjor å bytte ut den tilårskomne, trege prosessoren som styrer funksjonene, til en mer potent utgave på 2022-modellene av Model 3 og Y.
Kraftige saker
For de teknisk interesserte kan vi opplyse om at det så langt har sittet en strømgjerrig Atom-prosessor fra Intel i bilen, som nå byttes ut med en langt kraftigere Ryzen-prosessor fra Intel-konkurrenten AMD.
Mens Atom ikke har kommet i noen ny utgave siden 2013, sitter sistnevnte blant annet i verdens mest avanserte spillkonsoller Sony Playstation 5 og Microsoft Xbox Series X.
Selv om Ryzen kommer i mange utgaver og ytelser, snakker vi uansett om en betydelig oppgradering fra Atom. I praksis vil det med stor sannsynlighet bety raskere respons og evnen til å kjøre langt mer krevende apper, spill og simuleringer enn tidligere.
Bruker mer strøm
Høyere ytelse kommer imidlertid med en liten ulempe; strømbruken er høyere på Ryzen enn Atom. Nå vet vi ikke nøyaktig hvilken Ryzen-utgave som sitter i nye Tesla-er, men mange av disse prosessorene har en strømbruk på maks 65 watt, mens selv den mest avanserte Atom-prosessoren aldri bruker mer enn 20 watt.
Nå skynder vi oss å legge til at strømbruken ikke er konstant; Ryzen-prosessorene er svært avanserte som ved lav belastning nesten ikke bruker strøm i det hele tatt.
Men kan oppgraderingen likevel ha noe å si for rekkevidden på bilen? Ja, hevder blant annet analyseselskapet Teslascope.

Tesla mangedobler antallet testbiler i Berlin
Mener de har bevis
De publiserte nylig et skjermbilde av en ordreoppdatering, som skal være sendt fra Tesla til en australsk Model 3-kjøper. Her ber Tesla om en godkjenning på at den nye prosessoren fører til noe redusert rekkevidde på bilen vedkommende har bestilt, nærmere bestemt 22 kilometer reduksjon i forhold til hva som var blitt kommunisert tidligere.

Her hjemme har også Teknisk Ukeblad skrevet sak om at nye Tesla Model 3 har fått noe redusert rekkevidde, og at det spekuleres i om dette er knyttet til prosessoroppgraderingen.
Samtidig har Model Y fått økt rekkevidden fra 507 til 533 kilometer, mens Performance-utgaven har fått en økning fra 480 til 514 kilometer. Dette kan skyldes oppgradert batteripakke, skriver TU.
Tesla Norge har foreløpig ikke ønsket å uttale seg om endringene.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.