Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Ladetap er et kjent begrep når man lader elbilen. Om du for eksempel har en ladeboks på husveggen hjemme, forsyner den bilens ombordlader med vekselstrøm (AC). Ombordladeren konverterer denne til likestrøm (DC) som så sendes til bilens batteri.
I prosessen får man et såkalt «ladetap», altså der energien som går inn til ombordladeren ikke tilsvarer det som går videre inn i batteriet. Som en tommelfingerregel er dette tapet på rundt 10 prosent.
På en hurtiglader sendes likestrøm direkte til batteriet, uten å gå innom bilens ombordlader.

20 elbiler testet: Ikke lad fullt på disse bilene
Likestrøm fra solceller
Om du har skaffet deg solsceller vil strømmen som genereres være likestrøm, som konverteres til vekselstrøm for å forsyne boligen. Om strøm fra solcellepanelene brukes til å lade elbilen, vil den altså konverteres to ganger – først fra likestrøm til vekselstrøm og deretter andre veien av bilens ombordlader. Da begynner vi å se på et ladetap på rundt 20 prosent.
Og – riktignok ikke så vanlig i Norge – har du et stort backup-batteri hjemme som lades opp av solcellene (á la Tesla Powerwall), og som deretter brukes til å lade elbilen, ser du på fire AC/DC-konverteringer: DC-AC-DC fra solcellene til energilageret og DC-AC-DC fra energilageret og til bilbatteriet. Plutselig er det da bare 65 prosent av energien solcellene produserer som faktisk ender opp i bilbatteriet.
Vil minimere konverteringene
Det er altså hensiktsmessig å unngå konvertering mellom veksel- og likestrøm der man kan, og det er nettopp det som er målet for det kanadiske selskapet dcbel.

De har utviklet en ladestasjon, kalt r16, som kan levere og forsyne med både veksel- og likestrøm. Dermed kan likestrømmen fra solcellene passere direkte til bilbatteriet eller energilageret uten å bli konvertert på veien, og det samme om de går fra energilageret til bilbatteriet – altså da utenom ombordladeren til bilen, på samme måte som når du hurtiglader.
Men strømmen kan også konverteres når det er nødvendig, for eksempel når du lader på «vanlig» vis (uten solceller/batteri), eller også andre veien, der likestrømmen fra bilbatteriet må konverteres til vekselstrøm for å forsyne huset (V2H).
r16-boksen er foreløpig ikke lansert ennå, men testes nå hos uavhengige organisasjoner. Har du hverken solceller eller backup-batteri hjemme vil det altså være begrenset glede i å ha en slik boks, men den kan faktisk levere 15,2 kW DC på 400V, altså høyere effekt enn de fleste ombordladere på biler i dag.

Boksen kan utstyres både med ChaDeMo og CCS for lading direkte til batteriet. To biler kan være tilkoblet samtidig.
Prisen er imidlertid godt over det man normalt betaler for en ladeboks. Den starter på rundt 5000 amerikanske dollar, altså 50.000 norske kroner (uten moms), og ved å legge på CCS/ChaDeMo-kabel blir den enda dyrere. For ikke å snakke om installasjonskostnadene, som vi tipper kan bli ganske kostbart.
Mer informasjon finner du på dcbel.energy.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.