Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Den 3,6 kilometer lange Burnley-tunnelen i Melbourne er en av områdets mest trafikkerte og tar bilister østover fra West Gate Freeway til Monash Freeway.
Måten den er konstruert på gjør imidlertid at det ofte blir køer. Den starter med en 6,2% nedoverbakke, går et stykke forholdsvis rett, før man klatrer 5,2% på vei ut av tunnelen.
Burnley-tunnelen går nemlig under elven Yarra, og bunnpunktet er 65 meter lavere enn tunnelinngangene, som altså betyr at bilene kjører i oppoverbakke på vei ut av den igjen.
Oppoverbakken gjør at mange bilister kjører mye saktere mot slutten av tunnelferden, der registreringer viser at de fleste da kjører 20 km/t saktere enn fartsgrensa. På tidspunkter der det er mye trafikk, forplanter dette seg videre bakover i tunnelen.
Lys indikerer farten
Nå har veioperatøren Transurban installert LED-lys i tunnelen som er ganske snedige – de skrus av og på slik at de langs veggene indikerer hvor fort du må kjøre for å holde 80 km/t, som er fartsgrensa i tunnelen. Installasjonen har tatt flere måneder, og LED-lysene har kostet nesten 100 millioner kroner.
Tanken er da at man holder følge med «sine» lys gjennom hele tunnelen, og håpet er da at man klarer å holde tempoet også gjennom den siste oppoverbakken.
Her kan du se hvordan det fungerer i praksis:
Ikke bare 80 km/t
Hadde alle holdt seg i 80 km/t ville dette selvsagt ha fungert smertefritt, men det skjer jo ikke alltid.
Til 9news forteller Phil Naulls, daglig leder for operasjoner hos veioperatøren Transurban, at farten på LED-lysene vil være dynamiske med tanke på trafikkbildet i tunnelen:
– Vi har sensorer som registrerer gjennomsnittsfarten flere steder i tunnelen. En algoritme forteller fartsholderen hvor fort du må kjøre for å komme ut av tunnelen i riktig hastighet, sier Naulls.
Lignende installasjoner skal også være å finne i tunneler i Tokyo.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.