Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): - Nok ladere og rask nok lading er en av nøklene for å nå det politiske målet om kun å selge nullutslippsbiler som nye biler i 2025, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF i en pressemelding.
Medlemsorganisasjonen har gjennomført en spørreundersøkelse blant nordmenn. Der kommer det frem at det fremdeles er for kort rekkevidde som er hovedårsaken til at folk venter med elbil. To av tre oppgir dette som grunnen til at elbil ikke er aktuelt.
Dernest kommer lang ladetid og for dårlige hurtigladermuligheter.
Det at man ikke kan lade på jobben eller hjemme, er også viktige hindre for å kjøpe elbil, ifølge NAFs undersøkelse.

Topp 20: Her er elbilene med lengst rekkevidde i Norge
- Erna Solberg la igjen en dårlig avskjedsgave
Den andre nøkkelen for å nå 2025-målet om nullutslippsbiler, er prisen på elbil. Én av tre oppgir at det er for dyrt å kjøpe seg en elbil.
- Vanlige folk, som den nye regjeringen er opptatt av, kjøper bruktbil, ikke ny bil. Fire av fem bilkjøp i fjor var en bruktbil. Bruktbilmarkedet på elbiler er fortsatt umodent, og elbiler med lang rekkevidde er vanskeligere å få kjøpt brukt sammenlignet med bensin- og dieselbiler, sier Sødal.
Han retter kritikk både mot den tidligere og påtroppende statsministeren.
- Det er viktig at den nye regjeringen fjerner avgiftsøkningen på brukte elbiler, som Erna Solbergs regjering la igjen som en dårlig avskjedsgave i forslaget til statsbudsjett. Det viser også at det er for tidlig å innføre moms på elbiler til neste år, mener Nils Sødal.
Påtroppende statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) ser ut til å ha fått viljen sin: Arbeiderpartiet og Senterpartiet skriver nemlig i sin regjeringserklæring at de vil innføre moms på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler.
En tabbe, mener Sødal. Han viser til at beregninger fra både NAF og Miljødirektoratet viser at elbilen først er konkurransedyktig uten avgiftsfordeler i 2024.

Store forskjeller: Se forbruk og kostnad pr mil for populære elbiler
Forskjellige behov
Hvilke hindre som er størst, varierer fra landsdel til landsdel. I Oslo opplever folk færrest hindre når det kommer til det å kjøpe seg elbil.
Men også der er det utfordringer.
- Et hinder som skiller seg ut i Oslo sammenlignet med resten av landet, er lang ladetid. Nesten halvparten av innbyggerne i Oslo ser dette som det største hinderet, mens andelen er en tredjedel på landsbasis, sier NAF-rådgiveren.
I Nord-Norge kommer for dårlige hurtiglademuligheter naturlig nok høyt opp. Halvparten av nordlendingene mener dette er det som hindrer dem i å kjøpe elbil.
På Sørlandet og i Vestfold-Telemark er kort rekkevidde den viktigste grunnen. Hele åtte av ti mener rekkevidden er for dårlig til at de vil kjøpe seg elbil.
- Rekkevidde og lading er det som hindrer folk i å kjøpe elbil over hele landet, men det er variasjoner. Denne undersøkelsen viser uansett at elbilmarkedet ikke er fullmodent i Norge, sier Sødal - og fortsetter:
- Så nå må vi ikke se oss blinde på et eksplosivt salg av nye elbiler. Fortsatt er det behov for å stimulere til kjøp, og ikke minst er det dags for å få på plass nok lading i hele landet.
Hvorfor dropper nordmenn elbil?
Årsak | Total | Mann | Kvinne |
For kort rekkevidde | 68 % | 73 % | 63 % |
Mangler hengerfeste | 18 % | 18 % | 18 % |
For dårlige hurtiglademuligheter | 34 % | 31 % | 37 % |
Lang ladetid | 34 % | 36 % | 33 % |
Kan ikke lade på jobb | 11 % | 7 % | 14 % |
Kan ikke lade hjemme | 19 % | 14 % | 24 % |
Elbil er for dyrt | 34 % | 40 % | 28 % |
For dårlig sikkerhet | 13 % | 15 % | 11 % |
Finner ikke riktig brukt-elbil | 8 % | 10 % | 7 % |
Vet ikke | 8 % | 5 % | 9 % |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.