Hydrogenbiler

Derfor dropper VW hydrogenbiler

Kampen pågår fortsatt, men nå har VW tatt sitt standpunkt.

<strong>H-tron:</strong> Audi produserte opp et lite antall A7 som fikk tilnavnet h-tron. Foto: Fred Magne Skillebæk
H-tron: Audi produserte opp et lite antall A7 som fikk tilnavnet h-tron. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24PRO? Det gir tilgang til våre beste saker, og en rekke andre medlemsfordeler.

(Elbil24:) I årevis er det blitt snakket om hydrogen som energibærer for personbiler. Med vann som eneste utslipp er det tilsynelatende et perfekt drivstoff i en grønn hverdag, og hydrogen har aldri vært mer i vinden enn nå.

EU har laget en gedigen satsingsplan for hydrogen som nylig ble offentliggjort, og Norge – med Erna i spissen – kastet seg på.

Også flere bilprodusenter er veldig for hydrogen, spesielt de asiatiske. Dog er det ingen av dem som ønsker kun å satse på hydrogen som energibærer, men i tillegg til batterielektrisk.

Men én produsent har nå gjort helomvending, og går all-in for batterielektrisk – Volkswagen.

Nei takk

Elbil24 var denne uken i videokonferanse med toppledere i VW. På direkte spørsmål bekreftet Thomas Ulbrich, styremedlem i selskapet, at VW har tatt en beslutning om ikke å gå videre med prosjektet der de forsket på hydrogen som energibærer i personbiler.

De har tidligere uttalt dette på sine nettsider, og bekreftet nå at standpunktet består.

-Fra et energiperspektiv er batterielektrisk den mest effektive måten å redusere energiforbruket. Det betyr ikke at vi ikke mener hydrogen er nødvendig, men etter vår mening er det bedre egnet for lang- og tungtransport. I tillegg er det velegnet for dekarbonisering av stålindustrien. Vår filosofi blir derfor å videreutvikle teknologien rundt batterielektriske biler, forteller Ulbrich til Elbil24.

Og det er nettopp dette som er kjernen i diskusjonen rundt hydrogen, for selve produksjonen er relativt energikrevende.

En viktig faktor

Mer energi betyr høyere kostnad. Men det er ikke først og fremst kostnaden det fokuseres på. Det er derimot svært vesentlig hvor energien for å produsere hydrogenet kommer fra.

Om man produserer hydrogen med energi fra kullkraft, så biter man seg selv i halen. Det gir liten mening.

Stikkordet er derfor fornybar energi, også i produksjonsleddet, og det er her man til nå ikke har lykkes fullt ut. Ikke foreløpig.

<strong>FORKLARINGEN:</strong> Med denne plansjen illustrerer VW alle flaskehalsnene som de mener gjør hydrogen uegnet sammenlignet med batterielektriske løsninger i personbiler. (Klikk for større versjon) Illustrasjon: VW
FORKLARINGEN: Med denne plansjen illustrerer VW alle flaskehalsnene som de mener gjør hydrogen uegnet sammenlignet med batterielektriske løsninger i personbiler. (Klikk for større versjon) Illustrasjon: VW Vis mer

Skal hydrogen som drivstoff ha en optimal effekt, må også energien som går med til produksjonen være sol, vind, vann, eller annen overskuddsenergi av fornybar karakter. Noen snakker også om at kombinasjonen atomkraftverk og hydrogen er som hånd i hanske, men det skaper andre diskusjoner igjen.

Intern forskning

Volkswagen-konsernet har i lengre tid jobbet med hydrogen, et prosjekt som innad i gruppen ble satt bort til Audi. Elbil24 har tidligere vært i Tyskland og prøvekjørt konseptbiler med hydrogendrift, som den gang gikk under betegnelsen h-tron, motsetningen av e-tron, som er de batterielektriske bilene.

Sjefen for satsingen, Immanuel Kutschera, sa den gangen at han så på biler fra c-segmentet (også kalt Golf-klassen, eller kompaktklassen) og opp i størrelse som hydrogendrevet i fremtiden.

Slik har det foreløpig ikke gått.

VW har nå endret sitt standpunkt, og har forhåpentligvis også tatt fotavtrykket fra selve batteriproduksjonen med i beregningen. Hvorvidt dette er et standpunkt som kun gjelder VW, eller om det gjelder for hele konsernet har vi ikke fått bekreftet.

Det ville uansett være merkelig om de forskjellige merkene innad i gruppen hadde motstridende standpunkt.

<strong>IKKE SOM PLANLAGT:</strong> Immanuel Kutschera var sikker i sin sak. Foto: Fred Magne Skillebæk
IKKE SOM PLANLAGT: Immanuel Kutschera var sikker i sin sak. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Uenig

Men ikke alle er enig med Volkswagen i valget. Toyota har også regnet på alternativene, og mener hydrogen er den foretrukkede energibæreren av disse to. Ikke bare for tungtransport, men også personbiler. Dette resulterte blant annet i Toyota Mirai, som snart kommer i ny generasjon. Det skal legges til at også Toyota-konsernet, med sine merker, også lager og utvikler batterielektriske biler.

Den første, Lexus UX 300e, kommer på markedet allerede i oktober, og vi har testet den.

Toyota har også en stor satsing gående på neste generasjon batteriteknologi. I juni skulle de vist frem sitt første faststoffbatteri, i forbindelse med de Olympiske leker. Dette ble naturlig nok utsatt, som følge av covid-19.

Toyotas argument for hydrogen er nettopp at det må produseres av grønn energi, og det må produseres lokalt.

Men selv om hydrogenet må fraktes, er det fortsatt en energibærer med mindre fotavtrykk enn batterielektriske biler, mener Toyota.

De mener samtidig at bilene vil bli langt rimeligere i produksjon og innkjøp enn batterielektriske, og at også prisbildet derfor ender opp som positivt for hydrogenelektriske biler.

Også Hyundai er en av produsentene som har stor tro på hydrogen som energibærer, og de er av samme oppfatningen.

Lokalt eller globalt?

Nettopp selskapenes opprinnelse er antagelig med på å påvirke argumentene de har for det ene eller andre.

I Europa, spesielt i Norge, har vi en infrastruktur som er velegnet for hjemmelading og batterielektriske biler.

Dette er slettes ikke tilfellet i mindre utviklede markeder, eller områder der befolkningstettheten er betraktelig større. Og nettopp infrastrukturen er blitt pekt på som en av hydrogenets store utfordringer, for hvor blir det av fyllestasjonene?

Her krangler bilene og fyllestasjonene om hvem som skal være høna og hvem som skal være egget.

Elon Musk opplevde samme utfordring da han skulle lansere Tesla i stor skala. Vekstpotensialet stod og fallt på antall hurtigladere. Resultatet ble at han bygde eget ladenettverk parallelt med bilene.

Noe tilsvarende må antagelig på plass for hydrogen, og Hydrogen Europe har prosjekter gående som skal bidra til å fase inn hydrogen raskere og bredere, men det tar tid.

Ingen vinnere eller tapere

På sikt er det ikke utenkelig at både VW, Toyota og Hyundai har rett alle sammen. Det er slettes ikke utenkelig at de begge er vinnere på hver sine felt, og at vi i fremtiden vil se både batteri og hydrogenbiler side om side.

Det er uansett greit å huske at begge deler er elbiler, for uavhengig av hvilken energibærer de har, så drives begge deler av elmotorer.

Den ene har strøm i et batteri som energilager, den andre har hydrogen i tanker, som omvandles til strøm til elmotorene. Og best av alt, begge går under kategorien nullutslippsbiler.

Det er med andre ord håp for fremtiden.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer