EVENTYRLIG VEKST: Tesla har den siste tiden opplevd en svimlende vekst i papirverdi på børsen. Foto: Fred Magne Skillebæk
EVENTYRLIG VEKST: Tesla har den siste tiden opplevd en svimlende vekst i papirverdi på børsen. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

BØRSVINNER:

Derfor er Tesla størst av alle

Med kun 0,62 prosent markedsandel, er Tesla likevel mest verdt av alle bilprodusentene. Hvordan kan det være mulig?

Publisert

KOMMENTAR: Tesla produserte i 2019 365.284 biler. Første halvår i år endte de opp med 184.944 biler, naturligvis med covid-19 som bremsekloss, som resten av markedet. Globalt produseres det rundt 80 millioner biler i året. Dersom Tesla i år kommer opp i 500.000 biler, vil det gi dem rundt 0,62 prosent markedsandel.

Ved inngangen av året kostet en aksje i Tesla 430 dollar. I skrivende stund er den samme aksjen verdt rett under 1.400 dollar (1.544,65 dollar ved stenge tid fredag 10. juli). Det er en oppgang på svimlende 233 prosent - uten en nevneverdig økning i antall produserte biler. Om vi ser 12 måneder tilbake i tid, har kursen steget avsindige 506 prosent.

Det er heller ikke økt produksjon av batterier som utgjør veksten. Bilene som nå er kommet i produksjon og selges i Kina, leveres i stor grad med batterier som Tesla kjøper fra LG Chem og CATL.

Selskapet har nå en børsverdi som overgår fem-seks av de store bilprodusentene til sammen, og det med en markedsandel på langt under én prosent.

Finansavisen fortalte her om dagen at selskapet, som altså representerer 0,62 prosent av det globale markedet, nå er nesten like mye verdt som alle selskapene på hele Oslo Børs.

233 prosent opp: Og det er bare så langt i år. Skjermdump: Nordnet
233 prosent opp: Og det er bare så langt i år. Skjermdump: Nordnet Vis mer

Hvorfor?

En del av svaret kan kalles forventninger. Med andre ord, Tesla er priset til hva det antas å bli, ikke hva det i øyeblikket er. Alle de «gamle traverne» av bilprodusentene overvåkes nøye i nuet, og prises i langt større grad til nåtid.

På lang sikt vil utsiktene også innhente Tesla, slik at det er realitetene som verdsettes, ikke forventningene. Det ligger i sakens natur. Da vil også de verdsettes etter de samme kriteriene som resten av bilprodusentene. Hvorvidt dette skjer om ett år, to år, fem år, eller ti år... Hvem vet.

Tilnærmingen kan enten komme som et eller flere krakk, eller det kan komme gradvis i en glidende overgang.

Det kan enten skje ved at Tesla på sikt må ned og møte resten av bransjen, eller det kan skje ved at bransjen nærmer seg Tesla i form av en generisk verdiøkning, etterhvert som også de konverterer til morgendagens teknologi.

At Tesla på sikt inntar en markedsposisjon som faktisk er så mye større enn resten av bilbransjen, slik prisingen nå viser til, er utenkelig. Da snakker vi om at de vil ha opp mot monopol, noe som er urealistisk.

Ingen balast

En av Teslas fordeler er at de ikke har noen gammel ballast å dra på. De har ikke en lang rekke med investeringer fra lang tid tilbake som det fortsatt må høstes inntjening på. All deres fokus ligger i teknologi som de får bruk for i fremtiden. For alle vet hva fremtiden bringer, og det er stort sett enighet i bransjen om de kommende teknologier.

Samtidig er de store og etablerte selskapene å anse som store tunge skip som det tar lang tid å snu.

Samtidig er det heller ikke sikkert at det er den raskeste og mest ivrige som gjør endringen på den mest kostnadseffektive måten. For også mottagerne, bilkjøperne, må modnes.

I Norge startet modningsprosessen for alvor i 2011, for ni år siden. Likevel har vi fortsatt ikke nådd 50 prosent salg av nullutslippsbiler. Selv om vi vet at vi skal til hundre prosent, så svarer fortsatt bare tre av ti at deres neste bil blir en elbil. Men igjen, alle vet hvor vi skal, og foreløpig er Tesla blant de som er best rustet, men de mangler bare volumet.

Men elbilen er bare i startgropa. Selv om Norge har kommet langt, utgjør elbilene bare et par prosent i det øvrige Europa. Når dette markedet våkner, vil også de andre bilprodusentene være klare.

Hva er drivkraften?

Analytikere verden over river seg i håret over Tesla. Prisingen gir for mange av dem ingen mening, og selskapet går fullstendig mot alle rasjonelle verdianslag. Selv Elon Musk klarte på et tidspunkt å lire av seg en melding på Twitter om at kursen var for høy, selv om denne ikke ble tatt veldig alvorlig. Det ble storm i vannglasset noen få dager, før kursen var tilbake på høyt nivå. Den store drivkraften bunner ut i entusiasme.

For det er entusiastene som driver markedsføring av Tesla, som selv ikke bruker penger på tradisjonell markedsføring. Ordet spres fra munn til munn, fra tastatur til tastatur av ihugga fans.

Samtidig har det heller aldri vært flere privatpersoner på børs enn nå, og i en kombinasjon der entusiaster begynner å spekulere i aksjer, så får man nye underliggende faktorer til at priser drives mer enn de fundamentale verdiene man er vant med. Da ender man også opp med analytikere som river seg i håret.

Men flere av forvalterne kaster seg likevel på kjøret, for Tesla er å finne i porteføljen til en lang rekke fond. Det vitner om tro på en videre vekst. For er det noe de erfarne forvalterne er klar over, så er det at verdipapirer som kan vise til en eventyrlig vekst, også vil trekke til seg nye eventyrlystne tradere. Det blir som en ond sirkel, der det ene drar det andre med seg. I dette tilfellet må sirkelen døpes om til god for dem som ønsker økt pris.

En kort shorts

Men ikke alle syns sirkelen er god. Det finnes flust av spekulanter som har tapt uhorvelig mye penger på Tesla-aksjen. For på børsen – for de som ikke kjenner systemene - kan du også sette pengene dine på at aksjen skal ned i pris, i disse tilfellene helst rase fullstendig. Dette kalles å gå «short». Ulempen er at man da taper penger dersom aksjen fortsetter å stige i verdi. Og den har steget til de grader.

Elon Musk har nærmest erklært krig mot såkalte «shortere», rett og slett fordi de ønsker verdien på selskapet hans ned.

TOMT PÅ LAGER: Uavhengig av størrelse, det er tomt. Skjermdump: Tesla
TOMT PÅ LAGER: Uavhengig av størrelse, det er tomt. Skjermdump: Tesla Vis mer

Som et pek til disse introduserte han derfor et nytt produkt i nettbutikken til Tesla for noen dager siden, en «Tesla Short Shorts», en ekstra kort shorts-bukse. Til en pris på 69,42 dollar var dette antagelig det rimeligste Tesla-produktet du kan få tak i, rettere sagt, ikke nå lenger. Produktet ble naturligvis revet bort av alle entusiastene på rekordtid, og er i skrivende stund utsolgt.

Hvor går veien videre?

Det er viktig å få frem at denne artikkelen er skrevet som en kommentar. Vi gir ingen investeringstips eller råd, og er heller ikke posisjonert i bilbransjen i noen form. Men fenomenet Tesla er likevel interessant å følge.

Senest for et par dager siden økte en analytiker i Morgan Stanley sitt kursmål for Tesla - til 740 dollar – nær halvparten av hva den går for i dag.

Dette basert på rasjonelle og fundamentale verdier. Likevel så han slettes ikke bort fra at Tesla kommer til å gå videre opp til over 2.000 dollar, av helt andre årsaker.

I en og samme analyse peker han altså på en verdi som er nær 50 prosent ned. samtidig som han peker nær 50 prosent opp i den andre retningen. Snakk om helgardering, men med det momentet Tesla har på børsen om dagen, er det naturlig å bake inn et stort forbehold.

Hva mener du, ville du satt pengene dine på Tesla? Hvorfor, hvorfor ikke? Kjør debatt i kommentarfeltet.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.