Mangel på elbiler

Derfor kan det bli vanskelig å få tak i elbiler

Norge er prisgitt alle andre markeder.

PRISGITT ANDRE: Norge er avhengig av andre lands markeder for god tilgang på elbiler. Foto: Jamieson Pothecary
PRISGITT ANDRE: Norge er avhengig av andre lands markeder for god tilgang på elbiler. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Tilgangen på elbiler i Norge er i stor grad avhengig av produksjonsantall, og hva som skjer i de store markedene.

Her til lands har vi allerede lange ventelister, og det henger i stor grad sammen med at det produseres alt for få elbiler i forhold til etterspørselen.

Men dette gjelder her til lands, og årsakene er sammensatt.

Dobler innsatsen

I Tyskland er situasjonen på en måte motsatt. Der gikk myndighetene tidligere sammen med bilbransjen og satte av 1,5 milliarder Euro til å subsidiere hver eneste solgte elbil.

Nå viser det seg at ikke en gang en tredel er brukt opp. Folk vil ikke ha elbiler i så stor grad som myndighetene ønsker.

Det må rett og slett større gulrot til for å få kundene til å våkne, og Reuters melder nå at de tyske myndighetene tar grep. Det kan få følger for Norge.

Reuters melder nemlig at det tyske transportdepartementet vil doble subsidiene per bil til 4.000 Euro for biler som koster opp til 30.000 Euro. Dette for å skape en oppsving i salget av elbiler.

Bilbransjen er ifølge avtalen forpliktet til å videreføre sine forpliktelser med 2.000 Euro som før, men også her vurderes det en økning, og elbilene kan ender dermed opp en total subsidiering på hele 6.000 Euro, eller mer.

Ny storselger?

Eksempelvis vil rimeligste versjon av VW ID.3 bli priset rett under 30.000 Euro, før bidrag. Denne vil da komme ned i 24.000 Euro inklusive tysk moms, når subsidiene er trukket fra.

I utgangspunktet kan dette være dårlig nytt for det norske markedet, for jo flere i de store markedene som kjøper biler, jo færre blir det igjen til oss. Det produseres nemlig ikke i nærheten av nok.

Norge har tross alt vært prisgitt tilgang på biler, enn så lenge, selv om vi fortsatt kunne tatt imot enda flere. Mange av modellene har fortsatt lange ventelister, og det prates allerede nå om mangel på råvarer. Det er med andre ord ikke bare å skru opp produksjonstakten.

95-grams målet

Hele industrien er naturligvis klar over dette, og alle sitter på gjerdet og venter.

Det de venter på er at kalenderen skal vippe over til 2020.

Bilprodusentene er nemlig underlagt et utslippsmål som strekker seg fra 2020 til 2025. I dette tidsvinduet skal hver eneste produsent redusere det samlede CO2-utslippet fra hele porteføljen sin til 95 gram i snitt for det totale antallet biler de produserer – uavhengig av hva den går på.

Forsinket

Det er også derfor vi ser at mange av produsentene setter lanseringstidspunktet for elbilene til 2020, og at de som har lovet biler i fleng i 2019 er blitt forsinket til både sent i 2019 og aller helst 2020.

Blant disse finner vi Mercedes-Benz EQC, Porsche Taycan, VW ID.3, og Audi e-tron Sportback. Alle disse ble til å begynne med kommunisert som 2019-biler.

EQC og Taycan vil fortsatt komme i et lite antall før nyttår, men i kalenderen står det 2020 før vi får noe antall å snakke om.

Lys i tunellen

Men alt er heldigvis ikke beksvart. Om de øvrige markedene fortsatt ikke våkner, så er det fortsatt håp for vår del.

Allerede nå valfarter norske forhandlere til Tyskland for å importere biler med en såkalt 1-dags registrering.

Da har bilen blitt registrert i Tyskland, og er godskrevet for tyske subsidier. Deretter er det bare å eksportere den fra Tyskland til Norge, og selge den med god fortjeneste, om du ikke velger å beholde den selv.

Underveis må du også huske å få tilbake den tyske momsen, og du foreløpig trenger du ikke betale norsk moms. Det gjør at en ID.3 kommer på rett under 20.000 Euro netto, i underkant av 200.000 kroner.

Denne metoden for å få tak i biler vil antagelig ikke bli noe mindre dersom tyske biler får økte subsidier. Ikke før markedet er mettet, og det ser ut til å ta en stund.

Med ett ble ikke bildet så beksvart likevel, og det er fortsatt håp om at Norge kan bestå som en av verdens største markeder for elbiler – enn så lenge. Men vi er strengt tatt avhengig av at de andre markedene ikke våkner.