Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Denne sommeren har rekordmange elbil-eiere vært på sin første helelektriske bilferie, og enkelte har sikkert fått kjenne på rekkeviddeangsten - spesielt i de områdene som har få lademuligheter.
Samtidig skjer det ikke særlig ofte at elbiler kjøres tomme for strøm, ifølge bilberging-statistikk fra Naf. I juni var det flere som kjørte tom for bensin og diesel enn antallet elbiler som gikk tom for strøm, mens det i juli var det en liten overvekt av elbiler som gikk tom for strøm. Men totalantallet er uansett svært lavt: 30 utrykninger i juni og færre enn 40 i juli.
- De fleste er flinke til å beregne rekkevidde på elbilen sin, også på lengre turer som krever mer planlegging og flere ladestopp, sier pressesjef i Naf, Ingunn Handagard.

Langt til nærmeste lader? Sjekk Teslas løsning
Startbatteri skaper problemer
En av de hyppigste årsakene til utrykning var imidlertid noe som kan gå galt både på elbiler og fossilbiler: 12-volts startbatteri som har gått tom for strøm.
Det meste av elektronikken - samt oppstart av bilen - er avhengig av dette batteriet.
Må vedlikeholdes
Fulladet fremdriftsbatteri på elbiler er heller ingen garanti. Fagredaktør i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, forklarer hvorfor:
- En elbil har ingen starter som har i oppgave å dra en bensin- eller dieselbil i gang. Derfor trengs det i utgangspunktet ikke et like stort startbatteri i en elbil. Bilprodusentene setter derfor inn et langt mindre 12-volts batteri i elbilene, noe som gjør dem ekstra sårbare dersom man glemmer å skru av alle strømforbrukere, som parklys eller lignende. Da tappes batteriet på mye kortere tid, forteller Skillebæk.
Småkjøring fører til at energien man brukte på å starte bilen ikke erstattes av bilens egne ladesystemer når man kjører. Det betyr at man tapper batteriet for strøm hver gang man bruker bilen på korte turer. Resultatet er startproblemer.

Store problemer: - Ikke regn med å få penger refundert
Her er Nafs fem laderåd for startbatterier:
- Et friskt batteri skal ha en hvilespenning på 12,7 volt med motoren avslått. Lad batteriet dersom hvillespenningen er lavere.
- Har du et multimeter, eller et voltmeter, kan du enkelt kontrollere spenningen. Still apparatet på likestrøm (Vdc) og sett den røde pinnen til pluss og den sorte til minus
- Koble til laderen dersom batteriet har en spenning på under 12,7 volt. Koble til pluss først (rød klemme på laderen), deretter minus (sort klemme på laderen). Til slutt kobler du laderen til en stikkontakt.
- Lad batteriet til det er fulladet. For å koble fra laderen gjør du motsatt av hva du gjorde når du koblet den til.
- Les instruksjonboken til bilen din og til laderen du skal bruke slik at du får stilt inn korrekte ladeprogram. Har du elbil skal du følge anvisningene for batterilading som står i instruksjonsboken.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.