Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Stadig flere forsikringsselskaper øker nå prisene på forsikringer for elbil. Hyppige skader og dyre reparasjoner skal være hovedårsakene.
Nå vil et av selskapene at forbruker skal få momsfritak også på reparasjoner av elbiler.

Derfor bør du bli medlem av Elbil24 PRO
Dobler forsikringspremie
Siste forsikringsselskap ute med å justere opp prisene på elbilforsikringer er Protector.
Bladet Motor forteller at Protector nå mer enn dobler forsikringsprisene, og årsaken skal være todelt.
Ifølge Protector har elbilene har en skadefrekvens som er nesten 50 prosent høyere, og reparasjonskostnadene er rundt 35 prosent høyere, og daglig leder Lars Ola Rambøl forteller til avisen det er prisene på deler som trekker reparasjonskostnaden opp.
Han viser til priseksempler der blant annet en frontlykt til en Jaguar i-Pace har en listepris på 55.000 kroner.
Har satt opp prisen

Feil forsikring kan koste deg dyrt
Rambøl får støtte av forsikringsselskapet Gjensidige. Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen sier til Elbil24 at de har sett utviklingen i erstatningsutbetalingene en stund.
- Vi begynte å se utviklingen for over et år siden. Prisene måtte settes opp for å få et riktigere forhold mellom erstatningsutbetalinger og forsikringspriser.
Han sier at de allerede har justert opp sine priser.
- Når det gjelder pris er det viktig å presisere at vi startet å justere opp prisene på el- og hybridbiler for rundt halvannet år siden. Vi har ingen planer om nye store prispåslag, og vurderer løpende prisnivået ut ifra skadeutvikling.

Gjensidige kjenner seg igjen årsakene Protector oppgir, både en hyppigere skadefrekvens og dyre reparasjoner.
- Vi har gjort en analyse av flere tusen skader i perioden 2012-2017, der el- og hybridbiler sammenlignes med dieselbiler. Elbiler er involvert i 20 prosent flere ulykker og de materielle skadene er 50 prosent høyere med el og hybridbiler.
Også en undersøkelse gjennomført av Fremtind, forsikringsselskapet til DNB og Sparebank1, viser at elbiler i 2018 hadde gjennomgående flere skader enn fossildrevene biler.
Subsidierte elbileiere

Er elbilen dyrere i drift enn fossilbilen?
Forsikringsselskapet IF har også sakte, men sikkert økt sine forsikringspriser de siste årene. Også de ser at elbiler er oftere ute for ulykker enn fossilbiler, forteller kommunikasjonsdirektør Jon Berge til Elbil24.
- Vi ser at det er en større skadehyppighet på elbiler, og vi ser også at det er enkelte modeller som er involvert oftere enn andre.
Han forteller at de priser forsikring etter risiko, som adresse, skadehistorikk, biltype og liknende, men at prisene jevnt over har økt.
- Vi hadde en periode der vi subsidiert elbileiere, fordi vi ikke helt visste hvor vi skulle legge oss. De siste årene har vi tatt høyde for utviklingen i skadehyppighet og reparasjonskostnader, så kunder vil nok oppleve at forsikringene er dyrere i dag enn eksempelvis for fire år siden.

EQC møter i-Pace og e-tron i premiumkampen
Også i IF ser de at reparasjoner, og spesielt deler, er dyrere enn på fossilbiler. Men reparasjonskostnaden er også høyere på grunn av knapphet på verksteder, forteller Berge.
Allikevel ser de ingen grunn til å sette opp prisene ytterligere nå.
Vil ha momsfritak
Noe av årsaken til den økte skadehyppigheten tror Thoresen i Gjensidige, er nye elbileiere som ikke er vant til den umiddelbare større motoreffekten i slike biler.
Når det gjelder reparasjonskostnader, så ser også de at prisene på deler er utslagsgivende for at de blir så høye.
- Det er helt klart at det er dyrere å reparere elbiler. Delene er såpass dyre at vi har flere eksempler hvor biler blir kondemnert fordi det rett og slett ikke lønner seg å reparere de.

Elbiler skadet under lading
Han sier at Teslaer er spesielt dyre å reparere, og de er det også et stort antall av.
Elbilinsentiver som fritak for moms ved kjøp, gjør at mange velger elbil når de skal kjøpe ny bil.
Thoresen mener man bør tenke i samme baner når det gjelder reparasjoner.
- Per i dag er det billigere å kjøpe elbil enn fossilbil, samtidig som de er mye dyrere å reparere. Vi har foreslått at man skal få fritak for moms også på reparasjoner av elbiler, slik at de skal bli rimeligere å reparere.
- Dermed kan vi unngå kondemnering av biler som burde vært reparert, noe som også er god miljøpolitikk, sier Thoresen.
Vil ha mer dokumentasjon
Norsk elbilforening imidlertid ikke overbevist av argumentene til forsikringsbransjen, forteller Erik Lorentzen, leder fag og rådgivning, til Elbil24.

Forsikringen dekker ikke batteriet
- Vi registrerer at forsikringsselskapene hevder at elbiler generelt har høyere skadefrekvens og at elbiler er dyrere å reparere, uten at de legger fram konkrete tall utover enkeltanekdoter.
Han vil ha mer dokumentasjon på at skadefrekvensen er høyere.
- Vi er skeptiske til begrunnelsen for de voldsomme prishoppene på forsikring.
- Flere forsikringsselskaper virker å putte elbiler og premiumbiler i samme sekk. Elbiler er i overveldende flertall kompaktbiler med moderat motorkraft som Nissan Leaf og Volkswagen e-golf. At dette er biler som skal ha langt høyere skadefrekvens må dokumenteres nærmere, sier Lorentzen.
- En uting
Når det gjelder prisene på bildeler, sier han at dette er noe som bør ses på.

Her får du bomsjokk nå
- En del premiumbiler har generelt svært høye delepriser, og dette gjelder ikke kun elbiler. Ekstremt høye delepriser er generelt en uting som bil- og forsikringsbransjen må rydde opp i.
De syns forslaget fra Gjensidige er interessant.
- Vi synes forslaget fra Gjensidige om mva-fritak for reparasjoner er interessant, og bør vurderes.
Elbilforeningen oppfordrer sine medlemmer til å sjekke pris på forsikring hos flere aktører for å finne den beste forsikringen for seg.
- Vi tror alle bilister er opptatte av at forsikringsprisene er rettferdige, og at det er få som setter pris på prisøkninger.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.