Derfor stuper bilsalget i Europa

Verste registreringsmåned siden 1995. Her ser du hvorfor.

DATAMASKINER PÅ HJUL: Etterspørselen etter nye biler er enorm i mange europeiske land. Likevel går registreringstallene ned. Foto: Bjørn Eirik Loftås
DATAMASKINER PÅ HJUL: Etterspørselen etter nye biler er enorm i mange europeiske land. Likevel går registreringstallene ned. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Nybilsalget i Europa falt i september til det laveste nivået siden 1995. Det ble registrert til sammen 718.598 nye biler i løpet av måneden, som er en nedgang på 23,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, viser tall fra European Automobile Manufacturers' Association (ACEA).

I Tyskland var for eksempel nybilsalget i september hele 32,7 prosent lavere enn i samme måned i fjor, mens nedgangen var 20,5 prosent i Italia og 15,7 prosent i Spania.

Må redusere produksjonen

I sommer og høst har det dukket opp mange meldinger om at bilfabrikker må redusere produksjonen, og i enkelte tilfeller stenge helt. Det var blant annet situasjonen ved Volvos fabrikk i Torslanda i Sverige, i slutten av august.

Både Volkswagen-konsernet, Ford, Toyota, Jaguar og flere andre store aktører har måttet ta lignende grep den siste tiden.

Mangler viktige deler

Hovedårsaken er en global mangel på databrikker og halvledere i markedet, komponenter som er helt avgjørende for at elektronikken i bilene skal fungere. Det gjør at mange bilprodusenter rett og slett ikke klarer å bygge bilene helt ferdige, slik at de kan leveres ut til kundene.

Begrensninger i tilgangen henger i stor grad sammen med coronapandemien og alle utfordringene som har dukket opp i kjølvannet av denne.

Problemet rammer både tradisjonelle kjøretøy som går på bensin og diesel, men i aller høyeste grad også elbiler. Mange frykter at dette vil påvirke bilindustrien i lang tid framover.

Det betyr videre at mange må vente ekstra lenge på biler de har lyst å kjøpe, eller biler de allerede har i bestilling. Det er derfor grunn til å tro at registreringstallene ville vært langt hyggeligere, dersom produsentene hadde klart å levere nok biler til markedet.

Norge mot strømmen

Registreringstallene for Norge i september, er imidlertid langt hyggeligere enn for Europa for øvrig. Her ble det registrert 17.992 nye personbiler, som er 15,7 prosent flere enn samme måned i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV).

Hovedforklaringen er store leveranser av Tesla Model 3 og Model Y, to modeller som ifølge produsenten ikke er like sårbare for mangel på databrikker og halvledere - noe du kan lese mer om i denne artikkelen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer