(Elbil24): Kjenner du til Forsvarets rekvisisjonsordning? Hvis svaret er nei, er du sannsynligvis i godt selskap.
Det handler om at Forsvaret, med rekvisisjonsloven i hånd, kan kreve at ting som er i privat eie blir stilt til rådighet for Forsvaret i en krise eller krigssituasjon, dersom det er nødvendig for at de skal kunne løse nødvendige oppdrag.
På Forsvarets ønskeliste står blant annet både private hus, båter - og biler.

Stemplet som «ekstremt farlig» i Sverige. Nå tar Ford grep
Endret trusselbilde er årsaken
Og nettopp sistnevnte har det vært en del oppmerksomhet rundt i det siste, fordi Forsvaret nylig sendte ut varsel til mer enn 4100 norske bileiere - med beskjed om at kjøretøyet deres kan bli rekvirert dersom det skulle bli nødvendig.
Årsaken er at «trusselbildet i verden er annerledes enn for 20 år siden, og terroranslag og hybrid krigføring stiller krav til kortrere klartider», skriver Forsvaret på sine sider. Da kan det bli behov for rask tilgang til ressurser som Forsvaret selv ikke dekker med militært materiell.
– En slik forhåndsrekvirering kan kanskje virke dramatisk. Men dette er et føre var-tiltak, og en del av en større gjenoppbygging av en beredskap som Norge og Forsvaret en gang hadde, men som ble mindre aktuell etter den kalde krigen, sier generalmajor Lars Christian Aamodt, sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon.
Spesielt etter opptrappingen av konflikten mellom Ukraina og Russland den siste tiden, har temaet blitt mer aktuelt enn på flere tiår.

Ønsker seg ikke elbiler
Men hvilke biler er Forsvaret egentlig ute etter?
Vi har sett noen eksempler de siste dagene, blant annet i sosiale medier. To av bilmodellene Forsvaret ønsker seg, er Toyota Land Cruiser og Volvo XC90. Begg to er solide arbeidshester som også har noe annet til felles: De drives av klassiske forbrenningsmotorer som går på diesel og bensin.
- Vi har bare sendt ut varsel om forhåndsrekvirering til eiere av diesel- og bensindrevne kjøretøy av nyere modell og med firehjulstrekk, sier seniorrådgiver Hans Meisingset hos Forsvarets logistikkorganisasjon, til Elbil24.

- Betyr det at det ikke er noen elbiler på ønskelisten til Forsvaret?
- Elektriske kjøretøy er for tiden ikke de mest aktuelle kjøretøyene. Dette er fordi tilgang til strøm kan bli en utfordring i de områdene kjøretøyene er planlagt benyttet, sier han.
Det er altså rekvisisjonsloven med forskrift som regulerer hva militære myndigheter har lov til å rekvirere i en krise eller krigssituasjon. Loven er fra 1951, men har inntil nylig vært «sovende».
Rekvireringene gjelder for ett år av gangen, men kan forlenges.
- Nye rekvisisjoner er planlagt sendt ut januar 2023. Det kan ikke utelukkes at det også vil bli rekvirert elektriske kjøretøy, avslutter Meisingset.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.