(Elbil24): Det er knyttet enorme forventninger til Lucid Motor, som lenge har vært omtalt som en av de fremste Tesla-utfordrerne.
Selskapet Lucid Norway AS er nylig registrert i Brønnøysund-registeret, og Lucid har bekreftet at de vil åpne showrom i Oslo.
Modellen Lucid Air, som av enkelte har fått tilnavnet «Tesla-killeren», lover over 800 kilometers rekkevidde og 0-100 km/t på 2,5 sekunder. Den er allerede på veiene i USA og bilens akselerasjon har blitt testet med politiet på slep.

Kommer til Norge - skal parkere Tesla på rekkevidde
Tok rekord på én lading - i høy hastighet
Nå er bilen ytterligere testet: Det uavhengige amerikanske nettstedet Inside EVs har tatt med seg Lucid Air Dream Edition på motorveien og kjørt bilen fra fulladet til helt tomt batteri.
Mannen som gjennomførte testkjøringen, journalist Tom Moloughney, er fra seg av begeistring når oppsummerer testen.
- Oi, som denne bilen kan gå! Den går og går og går, sier Moloughney i Inside EVs testvideo - som du kan se i sin helhet her:
Da har han nettopp parkert bilen ved ladestasjonen etter å tilbakelagt hele 500 miles. Det tilsvarer 804,7 kilometer. Det betyr at Lucid Air Dream Edition klarte mer enn 80 mil på én lading. Og da er det viktig at testen altså ble gjennomført på motorvei mens speedometeret konstant viste 112 km/t (70mph).
- Jeg kjørte i om lag syv og en halv time. Det er galskap. Vi endte opp med å nå 500 miles. Det er en helt vanvittig rekkevidde, sier Moloughney.

NÅ: Mer enn 50 elbil-modeller analysert: Disse taper mest rekkevidde i vinter
Ikke optimal temperatur
Da testen begynte, viste gradestokken 10,5 grader. Da den endte, hadde temperaturen steget til 20,5 grader. Det betyr at hele testen ble gjennomført i en kjøligere temperatur WLTP-standarden (23 grader).
Temperaturen i bilen var stilt inn på 20 grader, mens bilen var utstyrt med 19-tommers hjul. Selve kjøringen ble gjennomført på motorvei i 112 km/t med bilen stilt inn på Eco Mode - hos Lucid kalt «Smooth».
Lucid Air Dream Edition har en tilgjengelig batterikapasitet på 118 kWh og en oppgitt rekkevidde på 520 miles (83,7 mil) målt etter den strenge EPA-målemetoden. Den er kjent for å være enda strengere enn WLTP-metoden, som er standard i Europa. Ved endt kjøring hadde bilen brukt 117 kWh.
- Jeg nådde 117 kWh omtrent tre miles (4,8 km) før jeg avsluttet testen, så jeg tror det var like før jeg nådde 118 kWh. På det tidspunktet var bilen mindre responsiv og den begynte å gå tom for krefter, så jeg ville ikke risikere å måtte dytte bilen etter åtte timer på tur, sier Moloughney.
Da hadde bilen faktisk gått lenger på den siste halvdelen av testen enn den første: De første 50 prosentene av batteriet ga en kjørelengde på 248 miles (399 km), mens de siste 50 prosentene ga 252 miles (405 km).
Fikk du med deg denne?
Til Norge
Den enorme rekkevidden til Lucid Air gjør at bilen trolig vil vekke interessen hos mange nordmenn. Så er spørsmålet når de første bilene blir å se på norsk jord.
Lanseringen av merket skal starte i Europa i løpet av 2022. Norge er imidlertid ikke først ut, slik vi har vært med en del andre nye bilmerker som skal lansere elbiler for første gang.
- Vi planlegger å åpne Studio i München i mai – deretter Zürich, Amsterdam og så Oslo, sier Kayvan Nikjou, PR- og kommunikasjonssjef for Lucid i Europa, Midt-Østen og Afrika, til Bilbransje24.
Nikjou legger til at Oslo er det prioriterte markedet i Skandinavia, men regner med at showrommet først er på plass i løpet av sommeren 2023.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.