(Elbil24): I forrige uke kom meldingene om at Tesla har fått amerikanske trafikkmyndigheter på nakken. Kunder rapporterer at bilene deres bråbremser uten forvarsel.
Fenomenet kalles gjerne fantombremsing - en brå oppbremsing som skjer automatisk fordi bilens førerassistanse feiltolker informasjon i trafikken.
I USA rapporterer National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) at de har mottatt 354 klager på fantombremsing fra Tesla-eiere de siste ni månedene, ifølge Automotive News.
I Norge er det flere år siden de første klagene på fantombremsing dukket opp - og de har det vært mange av.

Advarer: - Ha dette liggende i bilen nå
Kan fylle ut skjema
Faktisk så mange at Tesla Owners Club Norway (TOCN) har en egen side hvor de informerer Tesla-kunder om fantombremsing.
Her kan kundene selv fylle ut et skjema hvor de deler sine erfaringer og oppgir detaljer om tid, sted og mulig årsak for fantombremsingen.
- Helt konkret har vi mottatt 190 tilbakemeldinger via vårt online skjema. Det er dog enda flere som har rapportert dette inn i de ulike sosiale kanalene våre. Både innlegg på våre Facebook-grupper, forum og via epost, sier president Satheesh Varadharajan i TOCN til Elbil24.
- Har du sett denne?
- Uheldig og direkte farlig
Han håper nyhetene fra USA får Tesla til å ta tak i problemet en gang for alle.
- Sett helhetlig på dette, så er det ingen tvil om at det er et reelt problem, og noe vi som Tesla-eiere gjerne skulle sett utbedret, sier Varadharajan.
Uventet bråbremsing kommer naturligvis svært overraskende på sjåføren og kan sette en støkk i både vedkommende og eventuelle passasjerer. Ikke minst kan det føre til ulykker.
- Ja, det er ikke vanskelig å forstå at dette ofte kan skape uheldige situasjoner i trafikken, noen ganger direkte farlige også. Dette er spesielt uheldig i høy fart, gjerne når man kjører på motorveier, sier Varadharajan - og fortsetter:
- Et typisk eksempel er at man kjører i en 90-sone på motorveien og bilen plutselig bremser. Det vil skape en stressende reaksjon, både for sjåfør og de som eventuelt følger i bilen bak. Er det dessuten en stor trailer eller buss, kan det fort oppstå situasjoner som potensielt kan skape alvorlige ulykker, sier TOCN-presidenten.
- Har du sett denne?
- God dialog
De aller fleste rapporteringene om fantombremsing kommer som følge av at bilens Autopilot eller Adaptive Cruise Control.
- De som har meldt inn, har beskrevet i detalj hvor og når fantombremsingen har skjedd. I tillegg har de beskrevet hendelsesforløpet under disse hendelsene, sier Varadharajan.
I USA skal flere eiere ha uttrykt sin bekymring direkte overfor Tesla, men elbilprodusenten skal ha tilbakevist klagene og hevdet at bremsingen er normal.
Til tross for at fantombremsing er et vedvarende problem her til lands, opplever TOCN en god dialog med Tesla Norge.
- Vi har jevnlig kontakt med Tesla og har selvsagt overlevert informasjonen vår til dem. Det er viktig for oss å belyse slike utfordringer, slik at Tesla kan bli bedre og gjøre opplevelsen ved å eie en Tesla tryggere. Vi opplever at de tar disse tilbakemeldingene på alvor og at dette er prioritert og viktig for dem. Det er i alle sin interesse at vi hjelper hverandre og gjør det vi kan for å bedre eierskapet, avslutter Varadharajan.
Elbil24 har vært i kontakt med Tesla Norge. De ønsker ikke å kommentere saken.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.