Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Da den offisielle OFV-statistikken over nybilregistreringer i 2020 ble lagt fram tidligere denne uka, var det ikke bare norske medier som fikk med seg den oppsiktsvekkende elbil-dominansen.
De siste par dagene har en rekke internasjonale medier, fra alle kontinenter, rapportert om tall som for store deler av verden framstår som smått utrolige:
54,3 prosent av alle nybilregistreringer i Norge i 2020, hadde helelektrisk drivlinje. I desember var hele to av tre nyregistrerte biler elektriske, noe som aldri før har skjedd i noe annet land i verden. Ingen har en gang vært i nærheten.
Med unntak av hybridene Toyota Rav4 og Mitsubishi Outlander, dominerte elbilene topp 10-listen fullstendig. Flere av dem tilhører premium-segmentet, ikke minst Audi e-tron, bilen som endte helt på topp da fjorårsregnskapet ble gjort opp.

Test av Audi e-tron 50: Spar 130.000 kroner
- Norge verdensledende
Britiske The Guardian skriver at Norge ble det første landet i verden der elbilandelen har utkonkurrert alle andre drivlinjer, og framhever at Norge, til tross for at det er et oljeproduserende land, også kommer til å bli verdens første land som forbyr salg av fossilbiler i 2025.
CNN skriver at Norge nå er verdensledende i arbeidet med å fjerne forurensende biler fra veiene - og at dette inspirerer andre land til å følge etter. Blant annet har Storbritannia besluttet å forby salg av fossilbiler fra 2030, fem år tidligere enn planlagt. Også her gjøres det et poeng av at Norge er den største råoljeprodusenten i Vest-Europa.
Engadget, en av verdens mest besøkte teknologiblogger, skriver at Norge går foran som et kroneksempel på at det er mulig med radikale endringer bare insentivene er gode nok. De skryter også av hvordan Norge har forvaltet oljerikdommen, og peker blant annet på oljefondet vårt, som nå er verdt mer enn én billion dollar (trillion på amerikansk).
Australske News.com formidler nyheten med en viss misunnelse i tonen, og kaller de australske elbil-salgstallene som «deprimerende» i forhold til de norske: Kun 1769 elektriske biler ble solgt i landet i 2020, eller 0,19 prosent av totalen. Da er riktig nok ikke Tesla med i statistikken, da de ikke opplyser om salgstall.
Også i debattfeltene har diskusjonen rundt Norges nye verdensrekord gått varmt. Her er reaksjonene mer blandet, fra dem som ser på Norge som et foregangsland, til dem som mener at elbiler slett ikke er så miljøvennlige. Ikke noe nytt der, altså ...
Stabil vekst over flere år
Salget av elbiler har virkelig skutt fart de siste årene. Så sent som i 2015 dominerte salget av rene diesel- og bensinbiler stort her til lands, med samlet markedsandel på hele 71 prosent. I 2020 hadde andelen sunket til 17 prosent.
Her ser du utviklingen i elbilsalget i Norge de siste årene:
Spennende 2021
Til tross for at det ikke blir like billig å eie elbil i 2021 som i 2020, er det ingenting som tyder på at andelen nyregistrerte elbiler kommer til å synke i 2021. Nylig besluttet dessuten Esa å gi grønt lys for momsfritak på elbiler for to nye år, og hvis regjeringen følger opp vil det fortsatt være svært gunstig å kjøpe elbil både i 2021 og 2022.
Bransjen følger opp med svært ambisiøse mål på elbilens vegne. Harald A. Møller AS, som importerer bilmerkene Volkswagen, Audi, Skoda og Seat, forventer for eksempel en elbilandel fra selskapet på opp mot 90 prosent i 2021.
Bilimportørenes landsforbund forventer en elbilandel på 65 prosent i 2021, mens ladbare hybrider forventes å stå for 15-20 prosent. Hvis det slår til, er Norge godt i rute mot målet om kun nullutslippsbiler fra 2025, ifølge forbundet.
I løpet av året er det ventet mer enn 40 helelektriske modeller til det norske markedet. Det kan du lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.