LOS ANGELES (Elbil24): Et moment som gjør at mange kvier seg for å kjøre elbil er at påfyllet av energi tar lang tid.
De fleste nye elbiler i dag har som regel en oppgitt ladetid fra 10–80 prosent på rundt en halvtime. Det er vesentlig lengre tid enn det tar å fylle tanken på en fossilbil, selv etter å ha kjøpt og fortært ei pølse i brød.
«100in5»
Elbil24 var til stede under Polestar Day i Los Angeles forrige uke, og der hadde Polestar tatt med seg en håndfull partnere. Blant dem var israelske StoreDot, som jobber med batterier som kan by på raskere lading, og som nettopp Polestar har en eierandel i.
Selv om demonstrasjonen foregikk ved at selskapet ladet én battericelle foran oss fremmøtte, skal deres «100in5»-batteripakke plasseres i en preproduksjonsmodell av kommende Polestar 5 allerede neste år.

«100in5» spiller på at biler med disse batteriene kan lades tilsvarende 100 miles rekkevidde (161 km) på fem minutter. Den foreløpig raskeste ladingen vi har opplevd var da vi ladet Xpeng G9, som faktisk klarte å fylle på batteriet tilsvarende 16 mils rekkevidde på drøye 6,5 minutter fra 10 prosent.

Xpeng G9 i stor test: - Terningkast 6
Det imponerende er imidlertid at StoreDot-batteriet kan holde den samme ladeeffekten opp til rundt 80 prosent, slik at en typisk 10–80-lading går unna på 10 minutter. De neste 16 milene tok for øvrig nærmere 10 nye minutter på Xpeng G9.
Blir ikke varmt
Mange biler som går hardt ut med tanke på ladeeffekten, må etter hvert roe ned for ikke å overopphete og dermed skade batteriet. Men da StoreDot demonsterte ladingen, og gikk fra 10–84 prosent på ti blanke minutter, viste gradestokken allikevel bare 34,7 grader da ladingen var ferdig.

StoreDot hevder at man selv etter 1000 slike ladesykluser vil ha minst 80 prosent av opprinnelig kapasitet igjen på batteriet, og her jobbes det med ytterligere forbedringer. StoreDot-sjefen Dr. Doron Myersdorf nevnte at de på laboratoriet nå var oppe i 1200 sykluser og at de siktet videre mot 1500.
I disse målingene lades for øvrig batteriet fra 10–80 prosent på 10 minutter, før det den neste timen tømmes ned til 10 prosent igjen. Så er det på'n igjen, uten pause.
Det skulle i så fall bety minst 80 prosent restkapasitet etter 525.000 kjørte kilometer om vi antar en initiell rekkevidde på 50 mil; langt bedre enn de 70 prosentene etter 160.000 kilometer som er en ganske vanlig batterigaranti hos de fleste bilprodusentene.
I demonstrasjonen ble en 30 Ah-celle ladet med konstant strømstyrke på 135 A, altså tilsvarende 4,5 C (4,5 ganger kapasiteten).

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
Bruker silisium
En av nøklene til å øke ladehastigheten er at StoreDot har erstattet tradisjonelle grafittmaterialer i anoden med silisium, som kan absorbere og frigjøre litium-ioner mye raskere.
Ulempen med å bruke silisium er at stoffet lettere utvider seg under lading og i utgangspunktet raskere degraderes, men som remedie har Storedot syntesert nanostørrelse-silisiumet med proprietære småmolekylære organiske forbindelser, og selskapet har patentert løsningen.

Selve batteristrukturen skal også være laget slik at man oppnår bedre kjøling, og det uten å gå på beskostning av energitettheten – StoreDot hevder at deres battericeller har en energitetthet på 330 Wh per kilo, eller 740 Wh per liter, som faktisk er høyere tall enn mange av konkurrentene. Teslas 4680-celler ligger for eksempel på 272-296 Wh per kg.

Her har 3500 elbileiere fått stryk i år
100in2
StoreDot-sjefen har tro på at man med så rask lading faktisk kan hjelpe til med å få prisen ned på elbiler. Når ladingen går så kjapt, vil mange kunne ta til takke med kortere rekkevidde og dermed mindre batteripakke, som igjen vil senke prisen på bilene.
Utover Polestar har selskapet også partnerskap med blant annet Vinfast, Volvo og Daimler, og uten å avsløre flere navn, sa Myersdorf at selskapets batterier nå ble testet av 15 bilprodusenter verden over.
Selskapet har på ingen måte tenkt å gi seg på «100in5». I løpet av 2028 er målet å klare «100in3» med et semi faststoff-batteri og i 2032 «100in2» med et faststoff-batteri, altså der bilene skal få rekkevidde tilsvarende 160 kilometer på to minutter.
Da spørs det om du en gang rekker å kjøpe pølse.
Utgifter til reise og opphold for å lage denne reportasjen ble helt eller delvis dekket av importøren. Les mer her.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.