Statsbudsjettet 2024:

Dette betyr stats­budsjettet for deg med elbil

Elbiler får høyere årsavgift enn fossilbiler: - Dette er helt feil vei å gå, mener Naf.

- Elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, mener Naf. Foto: Steinar André Danielsen.
- Elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, mener Naf. Foto: Steinar André Danielsen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Regjeringen la i dag frem forslag til Statsbudsjettet for 2024, og bilen er heller ikke denne gangen utelatt, eller på annen måte fritatt for endringer.

De fleste punktene der det er foreslått endringer gjelder likevel ikke elbilen, ettersom den ikke har engangsavgift – kun moms i de høyere prisklassene.

For alle biler med engangsavgift, så vil denne prisjusteres i takt med prisstigningen – altså en konsumprisindeks.

Hydrogenbilen vil være unntaket, der det nå foreslås å fjerne momsfritaket i sin helhet, både for kjøp og leasing.

Trafikkforsikringsavgift

På ett punkt vil det nå bli rimeligere å eie en bil med forbrenningsmotor, dersom forslaget vedtas, for trafikkforsikringsavgiften skal ifølge forslaget reduseres med 400 kroner året.

Det underlige er at dette ikke gjelder elbilene, og dette punktet ender dermed opp som et fortrinn for biler med CO2-utslipp.

Elbiler får nå høyere nivå på trafikkforsikringsavgift – kjent som årsavgift – enn fossilbiler.

– Skal man sette ned denne avgiften, så bør man gjøre det også til dem som har tatt et klimavennlig valg. Det er uforståelig at man gir avgiftslette for å eie en Porsche Cayenne, men ikke for å eie en Nissan Leaf, sier leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen, Unni Berge, til NTB.

Avgiften for fossilbiler settes ned fra 8,38 kroner per dag til 7,60 kroner per dag, mens den for elbiler går opp til 8,70 kroner per dag.

Naf reagerer også.

– Bensin- og dieselbilene får nå redusert denne avgiften, mens elbilene står på stedet hvil og ender med høyere avgift. Vedum gjør overgangen til elbil vanskeligere, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i Naf til NTB.

– Dette er helt feil vei å gå når det fremdeles er over to millioner bilister som skal gå over til elbil i årene som kommer, mener Skjøstad.

Økt drivstoffavgift

På den andre siden foreslås det å øke drivstoffavgiften for både diesel og bensin med 15 øre per liter.

Ladbare hybrider har per i dag et vektfradrag på 10 prosent, en vektrabatt i engangsavgiften. Dette vektfradraget har det vært kjent en stund at Regjeringen vil fjerne, noe som vil gjøre de ladbare hybridene tilsvarende dyrere. Dette vil sette ytterligere en spiker i kista for salget av ladbare hybrider.

SPIKEREN I KISTA: Ladbare hybrider mister sine siste avgiftsfordeler, og blir dermed dyrere. Det sender antagelig flere kjøpere over til elbilene. Foto: Fred Magne Skillebæk
SPIKEREN I KISTA: Ladbare hybrider mister sine siste avgiftsfordeler, og blir dermed dyrere. Det sender antagelig flere kjøpere over til elbilene. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Firmabil

Til nå har bilbransjen uttalt at firmabilene står i veien for å nå målet om 100 prosent salg av elbiler i 2025, ettersom man i dag ikke har noen skattefordel av å velge en elbil som firmabil.

Ettersom elbiler fortsatt anses som mer kostbare enn biler med forbrenningsmotor, har bransjen ønsket en skatterabatt for å gjøre det lettere å velge elbil som firmabil.

På dette punktet ble ikke bransjen hørt, og full firmabilbeskatning - som ble innført 1. januar i år - skal ifølge dagens forslag videreføres. Det innføres heller ingen endring på de øvrige firmabilbeskatningne.

For elektriske varebiler er det per i dag en avskrivning på 30 prosent. Denne ønsker ikke Regjeringen å videreføre, men justere den ned til 24 prosent, som for alle andre varebiler. Med dette vil fortrinnet for elektriske varebiler forsvinne.

Det ble med andre ord ikke de store omleggelsene for elektriske personbiler, som tross alt utgjør nær 90 prosent av solgte personbiler, per i dag. Vi unngår med dette hysteriske tilstander tilsvarende det vi så i fjor, da hele bilbransjen stod på hodet for å skaffe nok biler innen de nye avgiftene slo inn 1. januar i år.

For elektriske varbiler ble det derimot reduserte fordeler, og dermed reduserte grunner til å velge elektrisk.

Men ikke alle er kritiske til disse endringene, eller mangelen på flere

Regjeringen har fortstått alvoret, mener Norges Bilbransjeforbund.

-Vi ba om et avgiftspolitisk hvileskjær og er langt på vei blitt hørt. Bilbransjen står allerede i en krevende økonomisk situasjon og trenger forutsigbarhet, sier leder næringspolitikk i NBF, Ida Krag.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.