Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Range Rover Velar vil bli gjenoppfunnet som elbil. Det skriver anerkjente Autocar. Range Rover Velar blir dermed den første elbilen fra JLR-konsernet.
JLR står for Jaguar Land Rover og eies av indiske Tata Motors. De siste årene har bilkonsernet pratet stadig mer om overgangen til elbiler. Nå avslører Land Rover at deres første fullelektriske modell blir en elektrifisert utgave av fossilbilen Range Rover Velar.
Modellen er ventet å gå i strupen på Porsches kommende luksus-SUV Macan.

Fire store el-SUV-er i test: - Advarselen er levert
Tre nye elbiler
Det er ikke overraskende, all den tid Range Rover Velar ble lansert med forbrenningsmotor i 2017 for å ta opp kampen med nettopp Porsche Macan.
Nå har konkurrentene rettet fokuset mot elmotorer. Mens Porsche Macan etter planen skal lanseres i år, forventes nye Range Rover Velar å gå i produksjon før 2025.
Modellen vil bli produsert i Halewood, Merseyside. Arbeidet med å konvertere fabrikken til et produksjonsanlegg for elbiler vil starte i 2024.
Inntil nylig var fremtiden til Velar uklar. Det er over to år siden det ble bekreftet at de billigere og mer populære Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque ville komme som elbiler. Den gang ble det ikke gitt noen hint om at også Range Rover Velar skal konverteres.
En oppdatering fra JLR i mars avslørte imidlertid at minst tre elbiler vil bli bygget på Halewood-fabrikken. Den siste av de tre blir altså Velar. Og den skal først ut på markedet, ifølge Autocar.
- Porsche kan tilby mer enn fart og spenning:
EMA-plattform
JLR-konsernet har tre elbil-plattformer under utvikling. To av dem er forbeholdt Land Rover, mens den tredje er dedikert til Jaguar.
JLR holder kortene tett til brystet og deler få detaljer om plattformene, men den ene plattformen har fått navnet EMA og vil ha en 800-volts arkitektur.
Ifølge Autocar vil Range Rover Velar trolig bygges på EMA-plattformen. Det vil gi gulvmonterte batterier og svært rask lading. JRL er god kjent med at nevnte Porsche og Audi har elbiler som kan ta imot 350 kW ladeeffekt.
Land Rover jobber for å sikre at EMA-plattformen kan kombinere kraftige ytelser med økt effektivitet. Målet er at modellene bygget på EMA-plattformen skal få et forbruk på 1,38-1,55 kWh/mil.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.