Brukt elbil:

Dette bør du passe på om du skal kjøpe brukt og rimelig elbil

Kan det være forbundet med stor risiko?

BRUKT ELBIL: Det ligger nær 4.000 brukte elbiler på Finn.no. Noe å vurdere? Faksimile: Finn.no
BRUKT ELBIL: Det ligger nær 4.000 brukte elbiler på Finn.no. Noe å vurdere? Faksimile: Finn.no Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): I skrivende stund ligger det rett over 60.000 brukte biler på Finn.no, Norges største marked for kjøp og salg av blant annet biler. Blant alle disse bilene er det i skrivende stund 3.942 elbiler. Et enkelt søk viser at man ikke må langt opp i prisklasse for å finne fungerende biler, avhengig av bruksområde og krav til rekkevidde.

Fra 36.000 kroner ligger det biler som sies å være velfungerende og uten nevneverdige feil eller mangler.

Nå ligger det i kortene at de rimeligere bilene har rullet noen år, og vi snakker da om biler som i utgangspunktet ikke hadde all verdens av rekkevidde, selv i ny tilstand.

Men hvor lang rekkevidde trenger du egentlig?

De minste bilene er naturligvis de som ruller de korteste turene. Dette er også de bilene som har minst batteripakke, men de aller fleste bileiere kjører sjelden mer enn 50 km per dag. Dette behovet dekkes av så godt som alle de brukte bilene som ligger ute for salg.

Gjengangere

I 2011 lanserte Mitsubishi småbilen i-Miev, en bil som også ble solgt som Citroën C-Zero og Peugeot Ion. I dag ligger det et knippe slike biler ute for så lite som under 40.000 kroner. De fleste oppgis å være mer eller mindre feilfrie biler.

Rekkevidden på disse bilene oppgis å være et sted mellom 7 og 10 mil, altså god nok for de aller fleste sitt daglige behov.

Også Nissan Leaf kom i 2011, med et batteri på 24 kWh. Dette er en bil som ligger et knepp over i størrelse, og det samme er tilfellet med prisene. Leaf har utviklet seg over tid, og de første hadde naturligvis kortest rekkevidde. Fra rundt 55.000 kroner er det mulig å få seg en brukt Nissan Leaf som ifølge selgerne er helt greie biler, uten store skavanker.

I skrivende stund ligger det eksempelvis et eksemplar fra 2012 som kun skal ha gått 59.000 kilometer, og selger ber om 59.000 kroner for den.

Å kjøpe en elbil som er særlig eldre enn 2011-modell er ikke noe vi anbefaler. Da er man over på en tidligere generasjon elbiler, ofte med en eldre batteriteknologi

Garantier

Kjøper du en bil som er under 8 år, er det som regel fortsatt garanti på batteriet, ettersom de fleste er solgt med garanti som dekker opp til det som kommer først av 8 år og 160.000 kilometer.

De fleste garanterer at batteriet i denne perioden skal ha igjen minimum 70 prosent av kapasiteten den hadde som ny.

På Nissan Leaf er det streker som forteller om batterikapasiteten. Nissan bekrefter derimot ikke at 9 av 12 streker er det samme som 75 prosent. Man må derfor få sjekket batteriet på en mer nøyaktig måte. Dette er forøvrig en oppgave du kan få selger til å stå for.

Enklere biler

En elbil er på mange måter en enklere konstruksjon enn biler med forbrenningsmotor. Det er færre bevegelige deler, og både batterier og motorer har vist seg å være svært holdbare på disse bilene. Det er derfor ventet at service og ettermarked på en elbil vil gi mindre klingende mynt i kassa for bilprodusentene, noe som er positivt for oss forbrukere.

Det er først og fremst typiske slitedeler - som bremser, foringer, hjullagre og tilsvarende - som bør sjekkes. Om du ikke føler deg kompetent til å gjøre det selv, så kan enten NAF, eller andre verksteder utføre det for deg.

Da Nissan Leaf hadde vært 5 år på markedet, gjorde Nissan en sjekk av batteriet på 5.000 av bilene. De viste svært liten reduksjon i kapasitet, og hadde svært lav feilrate.

Den enklere konstruksjonen gjør også at elbilen blir rimeligere å eie. En elbil får aldri mange av de typiske aldringsskavankene som en såkalt fossilbil, som eksosanlegg, vannpumper, automatkasser, og man slipper naturligvis de mer ordinære tingene som oljeskift, frostvæske, og lignende. Dette skulle i praksis gjøre det mindre risikabelt å kjøpe en eldre elbil enn en eldre fossilbil, og det er allerede stadfestet at den er langt rimeligere å eie, selv før drivstoff, bompenger og andre driftskostnader tas med.

Summen av disse fordelene er med på å gjøre en elbil fra 2011 og oppover ganske så attraktive, dersom man finner en i god stand. Så har jo også elbiler generelt svært mange bruksfordeler, og er svært gunstig å eie. Når inngangsbilletten ikke er høyere enn 50-60.000 kroner, så er heller ikke verditapet noe å snakke om.

Forhandler eller privat?

Så hva er da nedsiden med å kjøpe en brukt elbiler? Vel, det er usikkerhet med all brukthandel av elbiler som er så gamle at garantiene er utløpt, og på de rimeligste bilene er det sjelden annet enn ut-døra-garantier å hente. Men dette gjelder alle biler, og da er de enkleste bilene å foretrekke, og elbiler er enklere sammensatt enn biler med forbrenningsmotor. Med andre ord, de er å foretrekke.

Det er forøvrig sikrere å kjøpe av en forhandler enn av private, da du har forbrukerkjøpsloven å lene deg til. Dog, en privat selger har også full opplysningsplikt med tanke på de feil eller mangler han kjenner til – også det som er utbedret. Men det krever også at du som kunde stiller spørsmål.

En tilstandsrapport fra tredjepart er å foretrekke, gjerne fra NAF eller andre uavhengige. En forhandlers eget verksted er ikke uavhengig eller en tredjepart.

Når informasjon rundt det tekniske er på plass, er det en viktig ting til du må forsikre deg om. Er rekkevidden god nok på en kald vinterdag? Finn ut hvor lang rekkevidde du må ha i det daglige, og finn en bil som tilfredsstiller dette. De fleste biler, selv i det rimeligere sjiktet, har en rekkevidde på 7-10 mil, og det dekker stort sett det daglige behovet for de fleste.

Så, for å svare på spørsmålet vi startet med, er det smart å kjøpe brukt og rimelig elbil?

Vi mener faktisk det kan være noe av det mest økonomisk gunstige du kan gjøre. Driftskostnader og vedlikeholdskostnader er generelt langt lavere. Når du i tillegg kjøper en bil der det aller meste av verditapet er tatt, ja da kan det være svært gunstig å velge brukt og rimelig elbil.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer