Betaling på ladestasjoner:

«Dette er å gå baklengs inn i fremtiden»

Ladestasjon-direktør er klar i talen: - Kortbetaling er gammeldags!

Regionsdirektør for IONITY i Nord- og Vest-Europa, Jan Haugen Ihle, reagerer på forslaget om å ettermonteres kortlesere på mer enn 4000 eksisterende ladestolper. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock.
Regionsdirektør for IONITY i Nord- og Vest-Europa, Jan Haugen Ihle, reagerer på forslaget om å ettermonteres kortlesere på mer enn 4000 eksisterende ladestolper. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock. Vis mer

Ifølge Elbilforeningen ønsker 71 prosent å kunne betale for lading av elbilen i en tradisjonell bankterminal. Noe som er forståelig med tanke på dagens virrvarr av apper og ladeoperatørmangfoldet. Men fakta er at dette er å gå baklengs inn i fremtiden.

Det bør, og skal, være enkelt og forutsigbart å betale på tvers av leverandører. Kortbetaling fremstår kanskje nå som en naturlig løsning på betalingsproblematikken.

Dessverre er det en gammeldags teknologi som blir veldig kostbar å implementere. Men ja, betaling for lading må bli enklere og mer oversiktlig.

- Vil ta flere år

Som det fungerer i dag, så må alle vi elbileiere forholde oss til en rekke apper for betaling av lading. Selv om selve ladingen er ukomplisert, kan betalingen for å holde hjulene i gang for enkelte oppfattes som klønete. Men hvordan kan dette løses?

Vi står mellom to valg – eller strategier. Det blant annet elbilforeningen kjemper for er at det som standard skal innføres muligheten til å betale med tradisjonelle betalingskort på eksisterende og fremtidige ladestasjoner. Hvilket i praksis betyr at det må ettermonteres kortlesere på mer enn 4000 eksisterende ladestolper.

Den andre løsningen er å kreve at ladeselskapene åpner opp for felles digitale betalingsløsninger. Hvilket i praksis vil bety at du kan bruke én app å betale med - uavhengig av ladeoperatør.

Det mange ser ut til å glemme med alternativ én er at det vil ta mange år å ettermontere kortlesere på de mer enn 4000 ladestolpene som allerede er satt opp. I EU snakkes det om en frist for å få dette på plass i 2027. Noe som betyr at vi i flere år vil være låst til dagens betalingsløsning.

Én favorittapp

Alternativ to er langt mer fremtidsrettet. Roaming, eller digital betaling, krever kun én ting. Nemlig at alle ladeoperatører åpner opp datasystemene for at all lading kan samles i én app. Da vil du kunne velge én leverandør til all hurtiglading av elbil – uavhengig av operatør. Sammenlign det gjerne med telefoni. Du trenger ikke forholde deg til om du bruker nettet til Telenor eller Telia – kun til leverandøren du har på mobiltelefoni.

Med digital betaling erstattes alle ladeappene du har med en favorittapp når du skal betale for lading. Betalingen foregår i appen via kredittkort. Et annet interessant poeng er at appen om få år sannsynligvis er en saga blott. Med Plug and Charge vil bilen og ladestolpen kommunisere direkte og automatisk gjøre opp for ladingen seg imellom.

Det å tro at myndighetskrav om å ettermontere kortterminaler for 4000 ladestasjoner vil gjøre det enklere å lade, er feil. Det er ekstremt kostbart, og det vil ta lang tid å få på plass. Derimot er det langt enklere og mindre tidkrevende om ladeoperatørene åpner opp sine systemer for å bruke en app for å betale for lading uavhengig om det er Ionity eller andre.

- Blir som å tro at Internett er en flopp

Det vi i Ionity vet er at våre kunder foretrekker sømløs og sikker betaling og fakturering. Ikke minst er digitale betalingsmåter under rask utvikling i hele Europa. Ytterligere regulering vil ikke bidra til annet enn flere hindringer for Ionity og andre ladeoperatører som ønsker å tilfredsstille kundene i et preferanseskiftende miljø.

Med fremveksten av betalingsalternativer som Google og Apple Pay, har vi den mest praktiske betalingsenheten i lomma i form av en smarttelefon.

Når både banker og butikker beveger seg mer og mer mot heldigitale løsninger, må vi følge etter. Å ikke tro det, er som å tro på Leif Osvolds leserinnlegg i Dagens Næringsliv i 1996 med tittelen «Internett er en flopp».

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.