(Elbil24): Sist år økte antallet veiassistanser og bilberginger med 20 prosent, viser tall fra forsikringsbransjen. Å kjøre tom for strøm er nå den nye «tomme tanken».
- Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding.
Deretter ramser han opp:
- Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil.

De billigste elbilene med over 40 mil rekkevidde
Batterilading
Ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge var det i fjor 251.653 veihjelp- og bilbergingsoppdrag.
Det er en økning på 43.225 oppdrag fra 2020. Økningen tilsvarer drøye 20 prosent.
Med stadig flere elbiler i bilparken, endrer også veihjelpsoppdragene seg litt. Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.
- Å kjøre bilen tom for bensin eller diesel langt fra nærmeste bensinstasjon er en klassiker. Nå merkes det også at folk kjører batteriene tomme på elbilen, sier Clementz.
- Har du sett denne?
Frykter å gå tom
Fordi forsikringsvilkårene er gode og de færreste elbiler tilbyr toveis lading, ender flatt batteri gjerne med bilberging.
- Elbilene har samme dekning på ordinær forsikring og mulighet for å tilkalle redningsbil i slike tilfeller, sier Clementz.
I en landsrepresentativ undersøkelse If og YouGov gjennomførte i fjor, svarte to av ti at det frykter å gå tom for drivstoff eller strøm langt vekk fra bensinstasjon eller ladepunkt.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.