Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Som vanlig har mange bilister trengt hjelp på veiene i sommer.
- Som tidligere år ser vi en tydelig ferie-effekt i veihjelpstallene, med en økning i oppdragene fra juni til juli. Samtidig var det mange som var på utenlandsferie, så antallet oppdrag var litt lavere i år enn i fjor og året før, sier pressesjef Ingunn Handagard i Naf.

Ny bil: Regnestykkene som sjokkerer
Få går tomme for strøm
Hun forteller at det er to tydelige topper gjennom året. Desember er den ene og juli den andre.
- Da er vi flere på veiene, og det er flere som trenger hjelp, naturlig nok.
Problemene som går igjen fra år til år er motorstopp, punktering og flatt batteri.
- Man skulle kanskje tro at med mange elbiler på veiene må vi rykke hyppig ut til strømtomme elbilister, men slik er det faktisk ikke, sier Handagard.

Innelåst på lager: Store mengder bildekk er ulovlige i Norge
Mangler reservehjul
Tall fra Naf viser at svært få biler går tomme for drivstoff eller strøm. I juli var det færre enn 40 slike oppdrag.
- Men elbiler og andre nyere biler mangler gjerne reservehjul, og da er man avhengig av hjelp fra bilberger eller et reparasjonssett for å tette dekket. Som oftest får vi reparert en punktering på stedet slik at medlemmet kommer seg videre.
Antall utrykninger grunnet innelåste nøkler og feilfylling av drivstoff økte markant i juli.
- Både at vi kjører flere kilometer om sommeren og at vi kanskje er litt i feriemodus kan være med å forklare disse utslagene. Til tross for at det er ferie, kan vi få dårlig tid og bli stresset, sier Handagard.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.