Kommentar:

Dette er ikke greit, Volkswagen

Tyr til «fake news» og bevisste løgner for gratis PR. Har ikke selskapet lært noen ting av dieselgate?

IKKE GREIT: Skal de mørke skyene over VW aldri ta slutt? Foto: RONNY HARTMANN / AFP
IKKE GREIT: Skal de mørke skyene over VW aldri ta slutt? Foto: RONNY HARTMANN / AFP Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): I et forsøk på å skape oppmerksomhet om sin satsning på elbiler lanserte Volkswagen et stort navnebytte, fra Volkswagen til Voltswagen. Pressemeldingen ble først fanget opp av USA Today. Kursen steg i taket, og selskapet bekreftet navnebyttet til journalister, enda kalenderen ikke viste første april. Nå viser det seg at det likevel var bløff.

Til info, den norske importøren Harald A. Møller AS er en privat importør, og har således ikke hatt noen rolle i saken.

Det var rett før påske at navnendringen ble lagt ut som en pressemelding, og først fanget opp av USA Today. Navnebyttet skulle være et ledd i overgangen til en elektrisk bilpark, og ble annonsert av Volkswagen i USA samtidig som selskapet introduserer sin nye fullelektriske modell - ID.4.

Et slikt navnebytte er for motorjournalister utenkelig. For generelle nyhetsjournalister er det en forbløffende nyhet. En rekke nyhetsbyråer og medier tok likevel direkte kontakt med selskapet for å få endringen verifisert, opp til flere ganger.

Fra Volkswagen fikk de som søkte sannheten bekreftet navnebyttet som sant, gjentatte ganger.

Elbil24 er opptatt av etterrettelighet og troverdighet, og omtalte selvfølgelig ikke navnebyttet - helt bevisst. Vi kjenner bilbransjen for godt, og vet hvor dypt historien sitter i veggene, spesielt hos et selskap som Volkswagen. Mange ville snudd seg i graven om Volkswagen hadde blitt stavet om til et Voltswagen, og det har ingen ting med overgangen til elektriske biler å gjøre. For den kommer, også hos Volkswagen.

Bekrefter løgn med ny løgn

Det som først ble startet som en spøk utviklet seg til å bli bevisst løgn og bedrag. For det var selskapet selv som gikk ut med nyheten, og det var selskapet selv som gjentatte ganger avkreftet at det var snakk om en spøk. Hadde de nå enda ventet til 1.april, men dette ble gjort siste uken i mars, og avkreftet som aprilsnarr eller annen spøk.

Når de største nyhetsbyråene får en bekreftelse fra opphavet selv på at endringen ikke er en spøk, men et reelt navnebytte som skal gjennomføres, så er det i utgangspunktet ikke lenger byråenes oppgave å betvile dette.

Volkswagen har i dette tilfellet konstruert en løgn, og misbrukt nyhetsmediene bevisst ved å bekrefte løgnen som en sannhet, for på denne måten tilegnet seg omtale.

Dette må sies å være en særdeles lite flatterende metode, for de har egentlig ikke lurt mediene. Det ville vært nærmest uten betydning. Mediene er derimot misbrukt og utnyttet av selskapet på det groveste til å spre et budskap som ikke stemmer med virkeligheten. Volkswagen har med viten og vilje - med kyniske metoder – valgt å konstruere «fake news». De har med viten og vilje bevisst brutt ned medienes troverdighet for å oppnå egen gevinst. De er med andre ord lite opptatt av å holde sin sti ren, så lenge det er profitabelt for dem selv. Troverdighet har ikke lenger noen verdi.

Hva har de lært?

Så la oss snakke litt om Volkswagens troverdighet. Vi snakker tross alt om et selskap som i 2015 ble tatt med buksa nede for å ha lurt en hel verden gjennom å benytte såkalte jukseprogrammer i en rekke av dieselbilene deres. De lurte bevisst de offisielle testinstansenes testmetoder, for på den måten å lure alle kundene sine, og alle som indirekte ble berørt av den dårligere luftkvaliteten bilene medførte.

De veide bevisst risiko opp mot gevinst, og valgte gevinsten, ettersom de anså sjansen for å bli oppdaget som liten.

Bilbransjens største skandale var et faktum, en skandale mest kjent som «dieselgate». Nå viser selskapet igjen at troverdighet ikke er deres greie.

Risiko versus gevinst

Siden avsløringen av dieselgate har selskapet sittet i rettsaker, og de siste er antagelig ikke over enda. Unnskyldninger, beklagelser, og bønner om ny tillit er gjentatt til det kjedsommelige, for selskapet trengte å vinne tilbake tilliten og troverdigheten. I over fem år har de jobbet for å gjenvinne denne troverdigheten. Men noen voksne i selskapet burde virkelig ta grep om taktikken, for det er noe galt med den grunnleggende innstillingen selskapet har overfor samfunnet, og markedet de opererer i. Jo da, noen har på en enkel måte beklaget hendelsen, samtidig som de selv vanner ut beklagelsen til det ubetydelige.

For ifølge Automotive News bekrefter personer i selskapet at de også her veide risikoen opp mot gevinsten i forkant. Og igjen var de villig til å legge ofre bak seg, så lenge de selv ville tjene på det.

For det var ikke bare mediene som ble utspilt. Den falske nyheten var så overveldende at det også skapte store bevegelser for selskapet på børsene, med en oppgang på over 10 prosent intradag. Det sitter med andre ord både store og små investorer som handlet VW-aksjer basert på en falsk melding fra selskapet selv. Igjen, det skal mindre jordskjelv til for å havne i en rettsal. Det skulle heller ikke forundre om hendelsen får det amerikanske overvåkningsorganet SEC til å se nærmere på de finansielle faktorene av saken.

Foreløpig ønsker SEC verken å bekrefte eller avkrefte en slik granskning.

At et selskap påvirker sin egen børsverdi gjennom bevisste å melde falske nyheter har uansett aldri vært greit. Jeg er slettes ikke sikker på at siste ord i denne saken er sagt.

Så gjenstår det å se hvem som skal lures neste gang.

Tilleggsopplysning:

Den norske VW-importøren en privat importør, og har naturlig nok ikke hatt noen påvirkning i saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer