,(Elbil24):
Hvor miljøvennlig er egentlig elbilen du kjører?
Tyske ADAC, som er Tysklands svar på NAF, gjennomfører årlig en øko-test for å måle hvilke biler på markedet som er best for miljøet. Bilene får stjerner ut ifra hvor bra de gjør det i to kategorier; lovlig utslipp av forurensende stoffer under kjøring, og CO2 utslipp.

Nei, klimautslippene fra elbiler i Norge er ikke dobbelt så høye som fra «fossilbiler»
0 - 5 stjerner
Bilene kan få maksimalt 50 poeng i hver kategori, og disse slås sammen og oversettes i en stjernebedømming.
Testen har null til fem stjerner.
- En stjerne: 0-29 Poeng
- To stjerner: 30-49 poeng
- Tre stjerner: 50-69 poeng
- Fire stjerner: 70-89 poeng
- Fem stjerner: fra 90 poeng
Over 100 biler ble testet, flesteparten diesel eller bensinbiler. Alle disse har utslipp av forurensende stoffer og derfor fikk ingen full score og fem stjerner. Disse fikk fra 4 stjerner og nedover.
For fullstendig liste, se ADAC sine sider.
Testen målte også noen hybridbiler, hydrogenbiler og biler som drives av naturgass. Flere av disse havnet i det øvre stjernesjiktet på grunn av lavt eller inget utslipp og lave CO2 målinger.
Men toppen av listen med fem stjerner ble allikevel dominert av elbiler. Disse har selvsagt ingen utslipp av forurensende stoffer, men flere blir derimot straffet på grunn av CO2 målingen.
ADAC bestemmer også drivstofforbruket og dermed CO2-utslippene som genereres av kraftverket. Hvis en elektrisk bil ikke er økonomisk, kan de få en dårligere CO2-vurdering.

Spår kraftig prisnedgang på elbiler
Hvem ble målt?
Vi tar for oss de helelektriske bilene, og i 2018 ble følgende biler målt:
- Tesla Modell X 100D
- Hyundai Nexo (hydrogen)
- Jaguar I-Pace EV400 S AWD
- VW e-Golf
- Hyundai Kona Electric (64kWh)
- VW e-up!
- Nissan Leaf (40kWh)
- Smart fortwo coupé EQ
- BMW i3

Test av e-tron: - Uten tvil det beste systemet for firehjulsdrift jeg noen gang har kjørt
Dårligst i klassen
I CO2-målingen finner vi de største variasjonene, og det er de store bilene som kommer dårligst ut.
Helt nederst finner vi Jaguar I-Pace med en totalscore på 80 poeng og dermed fire av fem stjerner. Årsaken er at den har høyest CO2 måling, og i følge ADAc utnytter energien sin dårligst. Derfor blir den trukket 20 poeng i denne kategorien.
Nest dårligst er Tesla Model X 100 D. Den får en total poengsum på 87 poeng og havner også i firestjerners kategorien. Selv om bilen får toppscore i kategorien Forurensende utslipp, får den kun 37 poeng i CO2 kategorien.
Modell | Utslipp | CO2 | Stjerner |
VW e-Golf | 50 | 50 | 5 |
VW e-up! | 50 | 49 | 5 |
BMW i3 | 50 | 48 | 5 |
Smart fortwo | 50 | 48 | 5 |
Hyundai Kona | 50 | 46 | 5 |
Nissan Leaf | 50 | 41 | 5 |
Tesla Model X | 50 | 37 | 4 |
Jaguar I-Pace | 50 | 30 | 4 |
Fem-stjerners biler
Den beste i klassen er VW e-Golf. Den får full pott i begge kategorier og ender med en samlet sum på 100 poeng. Dermed premieres den med fem av fem stjerner.
Like bak følger søstermodellen VW e-up! med en CO2 måling på 49 og BMW i3 med CO2 måling på 48.
Norges mest populære bil i 2018, Nissan Leaf, havner nederst av de små bilene, med 91 poeng totalt. Altså er den trukket 9 poeng fra full score på grunn av dårlig utnyttelse av kraften i batteriet.

Miljøfartsgrensen fjernes i Oslo
Hvordan testes bilene?
Alle bilene i ADACs økotest måles gjennom separate tester. Dette gjør at testene kan sammenliknes året rundt, da betingelsene for alle bilene er identiske.
I tillegg blir kjøretøy med gode resultater utstyrt med en PEMS-innretning (Portable Emission Measurement System) under kjøring. På denne måten sikres det at kun disse får en god vurdering, og dermed blir anbefalt som rene kjøretøy.
Dersom en bil med gode resultater stryker på veimålingen, vil den bli devaluert.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.