Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24):
Salget av elbiler i Norge har for lengst passert alle andre drivlinjer til sammen, mye takket være at Norge var svært tidlig ute med kraftige insentiver for å velge bort fossilt.
Dette har ført til at Norge nærmest har blitt et utstillingsvindu for resten av verden når det kommer til elektrifisering av bilparken.
Norge fortsatt svært viktig
Nå kommer resten av Europa etter, men fortsatt regnes Norge som ett av de aller viktigste elbilmarkedene for en rekke bilprodusenter. Norge er for eksempel første land flere kinesiske bilprodusenter satser i, utenfor Kina.
Men også europeiske elbilprodusenter prioriterer Norge.
- Våre tre viktigste elbilmarkeder er Norge, Tyskland og Nederland, sa Skoda-talsmann Stepan Rehak til Elbil24, under en presselansering tidligere i vår.

Fem smarte triks: Slik får du drømmebilen billigere
Derfor velger vi elbil
Elbilfordeler fastsatt av myndighetene må ta en stor del av æren for at Norge har fått denne posisjonen. I en ny undersøkelse foretatt av Norstat for Naf, kommer det fram at 28 prosent av de spurte oppgir moms- og avgiftsfritak ved kjøp, som den viktigste enkeltårsaken til å velge elbil.
I tillegg har vi vært så heldige at vi har hatt ren og billig strøm i Norge, og en stor del av befolkningen har lademuligheter hjemme. I en Elbil24-undersøkelse tidligere i år, der mer enn 1100 elbil-eiere deltok, svarte hele 84,9 prosent de lader elbilene sine oftest hjemme.
Faktisk viser det seg at lave drivstoffutgifter er den aller viktigste årsaken til at folk velger elbil. Ifølge Norstat-undersøkelsen oppgir nær halvparten av de spurte at dette er viktigst.
Med økte strømpriser synker også interessen for å velge elbil, viser samme undersøkelse, selv om det i praksis fortsatt er vesentlig rimeligere å bruke en elbil enn en diesel- eller bensinbil.
Billigere eller fritak for bompenger er også viktig for mange. 11 prosent oppgir at dette er den viktigste elbilfordelen, som dermed er den tredje viktigste årsaken til at vi velger elbil.
Kilde: Norstat/Naf
Hva skjer med elbilfordelene framover?
I Oslo ble det nylig bestemt at bomprisene skal økes betydelig for elbiler over de neste årene, men fortsatt skal det være langt rimeligere å velge elbil foran diesel- og bensinbil. De samme signalene finner vi flere andre steder i landet.
Fra 1. mai må man også betale omregistreringsavgift for brukte elbiler, dog med temmelig redusert takst i forhold til diesel- og bensinbiler.

Vil ta 85 kroner per passering i bomringen
Det er også stor sannsynlighet for at momsfritaket ved kjøp av ny elbil står for fall, og det er bred politisk enighet om at det skal innføres på de dyreste elbilene først. Regjeringen har varslet moms på den delen av kjøpssummen som overstiger 600.000 kroner, og selv om ingenting foreløpig er bekreftet, forventer mange at dette vil være en post i neste års statsbudsjett.
Både Naf og Elbilforeningen har advart mot å fjerne elbilfordelene for raskt, og mener blant annet det vil true målet om at alle personbiler som selges i Norge i 2025, skal være nullutslippsbiler.
Naf peker også på den økonomiske usikkerheten dette innebærer, på grunn av den lange ventetiden på mange elbiler.
- Vi mener at innføringen av moms bør utsettes. Mange har bestilt seg bil som først kommer i 2023 på grunn av forsinkelsene. De bør slippe moms, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, Nils Sødal.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.