e-fuel

Dette kan redde livet til fossilbilen

EU og Tyskland er enige: Et nytt, klimavennlig drivstoff kan redde livet til fossilbilen etter 2035.

PORSCHE GÅR FORAN: Den tyske sportsbilprodusenten er blant bilprodusentene som satser stort på miljøvennlig e-fuel. Foto: Porsche
PORSCHE GÅR FORAN: Den tyske sportsbilprodusenten er blant bilprodusentene som satser stort på miljøvennlig e-fuel. Foto: Porsche Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24):

EUs klimakommissær Frans Timmermans skriver på Twitter lørdag at det er oppnådd enighet om framtidig bruk av det som kalles e-drivstoff (electrofuel, forkortet e-fuel).

Dette er en ny type syntetisk drivstoff som skal være langt mer klimavennlig enn fossilbasert diesel og bensin.

85 prosent utslippsreduksjon

følge Nordic Electrofuel AS, som etablerer produksjonsanlegg for e-fuel på Herøya i Porsgrunn, kan e-fuel redusere utslipp av CO2 med 85 prosent sammenlignet med dagens fossile brensler.

Ifølge Tysklands samferdselsminister Volker Wissing vil det fortsatt være mulig å registrere biler med forbrenningsmotorer etter 2035, forutsatt at de utelukkende bruker slikt klimanøytralt drivstoff.

EU ønsket i utgangspunktet et forbud mot alle biler med forbrenningsmotorer. Tyskland har argumentert med at syntetisk drivstoff produsert med fornybar energi og CO2 som fanges fra lufta er klimanøytralt – og at det derfor bør være tillatt.

Fortsetter etter videoen

EKSPERT-TRIKS: En tannpirker er et perfekt verktøy for å fylle steinsprutskaden med lakk. Dette trikset er det mange eksperter som også bruker. Video: Rune Korsvoll Vis mer

Miljøorganisasjoner mener på sin side at denne typen drivstoff både er forurensende og dyrt. Å bruke e-fuel i en fossilbil krever omtrent fem ganger mer fornybar elektrisitet enn å kjøre et fullelektrisk kjøretøy, ifølge en artikkel fra 2021 i tidsskriftet Nature Climate Change.

De som er tilhengere av e-fuel argumenterer blant annet med at det vil bli mindre ressurskrevende å fremstille drivstoffet på sikt.

Flere land satte ned foten

EUs opprinnelige plan var egentlig vedtatt da Tyskland likevel stanset den i siste øyeblikk. Tyskland fikk støtte fra Italia, Polen og Ungarn, som sa at de heller ikke ville godta forbudet mot biler med forbrenningsmotorer.

Tyskland er et av landene i verden med størst bilproduksjon, og bilindustrien er svært viktig for den tyske økonomien. Flere bilprodusenter, deriblant Mazda, BMW og Porsche, har engasjert seg sterkt i satsingen på e-fuel, noe du kan lese mer om i saken under:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.