Ladenettverk fra Audi

Dette koster Audis Charging Service

Rulles ut i 16 land i Europa i løpet av året.

RULLES UT: Nå er prisene på Audis elektriske ladenettverk klare. Foto: Audi
RULLES UT: Nå er prisene på Audis elektriske ladenettverk klare. Foto: AudiVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Nå ruller Audi e-tron ut sin Charging Service i Europa.

I en pressemelding skriver de at Audi nå tilbyr lading på 80% av alle offentlige ladestasjoner.

Kun ett kort

Audi e-tron Charging Service er et ladetilbud for merkets kommende elektriske biler, i tillegg til den allerede eksisterende e-tron.

Den gir tilgang til offentlig lading i 16 europeiske land og blir rullet ut i åtte ekstra markeder i Øst-Europa i løpet av året.

Tjenesten fungerer, i likhet med andre merkers ladetjenester, ved at du kun trenger å benytte deg av ett kort. Med dette får du tilgang til over 72 000 ladepunkter drevet av 220 tilbydere.

I Norge kan Audi-kunder lade bilene sine på IONITY-nettverksterminaler, mens ekstra hurtigladere, som drives av andre tilbydere, også er tilgjengelig.

Foreløpig er det imidlertid bare Ionity og Grønn Kontakt som er kjent som samarbeidspartnere i Norge.

To priskategorier

For å bruke ladenettverket må du tegne et tolv måneders abonnement, og Audi har delt opp nettverket i to kategorier: City og Transit.

Med City menes det ladere som ligger bynært, mens Transit er ladere langs en transportetappe, eksempelvis mellom store byer som Oslo og Kristiansand

CITY:

For bylading betaler du en pris per måned, i tillegg til en avgift for selve ladingen, avhengig av hvilken ladeleverandør innenfor abonnementet du velger.

Månedsabonnementet koster 49 kroner i måneden, altså tilsammen 588 kroner for et helt år. I tillegg må du også betale for ladesesjonene:

De generelle prisene er:

  • AC-lading(opptil 22 kW): 1 kroner/ minutt
  • DC-lading(opptil 50kW): 2,50 kroner / minutt

Grønn kontakt:

  • Ac-lading: 3 kroner / kWh
  • DC-lading (opptil 50 kW): 2, 50 kroner / kWh
  • DC-lading (fra 50 kW og høyere): 3,50 kroner / kWh

TRANSIT:

Med transit-tariffen får kundene bedre betingelser på ladere med høy kapasitet og kort ladetid. Audi e-tron er den første serieproduserte bilen som kan lades med opptil 150 kW ved hurtiglading, noe som gjør at bilen kan lades fra 0 – 80% på kun 30 minutter.

For langkjøringsladingen betaler du en abonnementspris på 189 kroner i måneden, eller tilsammen 2268 kroner i året. I tillegg kommer prisen for selve ladingen.

Her er imidlertid første året med lading gratis for nye e-tron-kunder, dersom du har tegnet abonnement.

Generelle priser:

  • AC-lading(opptil 22 kW): 1 kroner/ minutt
  • DC-lading(opptil 50kW): 2,50 kroner / minutt

Grønn kontakt:

  • Ac-lading: 3 kroner / kWh
  • DC-lading (opptil 50 kW): 2, 50 kroner / kWh
  • DC-lading (fra 50 kW og høyere): 3,50 kroner / kWh

Ionity:

Fra 150 kW og oppover: 80 kroner per ladeøkt i en introduksjonsperiode.

Fordelspris når introduksjonsperioden er over: 3,20 kroner / kWh.

For satsene for lading i andre europeiske land, se denne oversikten.

myAudi eller ladekort

For å bruke e-tron Charging Service må kundene registrere seg på myAudi-portalen.

I slutten av hver måned får kunden en regning, slik at de slipper å betale hver gang de lader bilen.

For å begynne å lade kan du enten bruke Audis ladekort eller myAudi-appen. På appen kan du også følge med på hvor mye strøm som er på bilen.

En tilleggstjeneste i appen er at du også kan finne det nærmeste ladepunktet. Dette skal gjøre at man lettere kan planlegge en langtur, og hele tiden sørge for at man har et ladepunkt innen rekkevidde.

Gjenkjenne bil

På sikt skal også ladepumpa automatisk kunne gjenkjenne bilen, slik at man - som på en Tesla supercharger - kan sette i pumpa og starte ladingen uten å måtte gjøre noe.

Audi sier at deres e-tron, som produseres fra midten av sommeren, vil ha den automatiske gjenkjenningstjenesten integrert i bilen.

Det er ikke kjent hvorvidt bilene produsert før den tid kan oppdateres til å inneholde denne tjenesten, når den lanseres.

Audi har utviklet e-tron Charging Service sammen med Volkswagen Financial Services AG, noe som har resultert i et av de største ladenettverkene i Europa.

Flere bilprodusenter jobber med tilsvarende teknologier. VW har allerede lagt til rette for å lage en ladestruktur i USA med dette systemet, og Mercedes vil benytte det i sine EQC, uten at en ladestruktur for deres biler er gjort kjent.