Ny elbil: Sjekkliste

Dette må du undersøke når du kjøper elbil

Vær obs på tre ting.

KULDA PÅVIRKER: Det finnes tips og triks som holder bilen lenger i gang i kulda. Foto: Velimatti Honkanen, TM
KULDA PÅVIRKER: Det finnes tips og triks som holder bilen lenger i gang i kulda. Foto: Velimatti Honkanen, TM Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Stadig flere nordmenn velger å bytte ut sin bensin- eller dieselbil med elektrisk motor. Viktigst for de fleste i den prosessen: Rekkevidden.

Det er viden kjent at temperatur og føreforhold påvirker rekkevidden betraktelig. Naf har har nylig gjennomført en vintertest av 20 elbiler, som i gjennomsnitt gikk 18,5 prosent kortere enn den oppgitte rekkevidden fra produsentene. Oppgitt rekkevidde og forbruk etter WLTP-standarden er til sammenligning målt ved 23 grader Celsius.

Den beste, Hyundai Kona, klarte seg med imponerende ni prosent rekkeviddetap, mens den dårligste, Opel Ampera-e, gikk 30 prosent kortere enn oppgitt. De andre bilene la seg et sted i spennet mellom disse to.

Vinterføre

Det er med andre ord en gjenganger at produsenter av elbiler oppgir en rekkevidde som ikke er oppnåelig i vanlig bruk.

At nordmenn flest dessuten er vant til lange avstander, hytteliv og vinter­føre, gjør det enda viktigere å være bevisst på rekkevidden, og hva som kan minske den.

Det finnes riktignok tre gode grunner til at elbil er bedre enn fossilbil om vinteren. Men overgangen fra en bil med forbrenningsmotor til elbil er stor, og mange føler at det er mye å sette seg inn i. Én ting er at elbilen dekker behovene i hverdagen. Men vil den også være tilstrekkelig når kjøring til jobben byttes ut med langturer eller bitende kuldegrader?

Det finnes flere gode råd til hvordan du skal håndtere elbilen i kulda, men det beste tipset er å være opptatt av rekkevidden allerede når du står med lommeboka åpen hos forhandleren.

- Både temperatur og snøvær spiller mye inn på rekkevidden. Så det er lurt å spørre bil­forhandleren om rekkevidden på vinteren før du kjøper bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjons­rådgiver i Naf.

Det finnes faktisk kunder som har fått hevet kjøpet etter at selger har vært for optimistisk i sine opplysninger om bilens rekkevidde.

Ekstrautstyr og dekkdimensjon

Utstyrsnivå og særlig dekkdimensjon har også mye å si for rekkevidden.

Elbil24 har tidligere skrevet om hvordan elbilens rekkevidde påvirkes av størrelsen på felgene. Større hjuldimensjon og annet ekstrautstyr vil dessuten øke elbilens opprinnelige vekt.

I Nafs test fikk flere av de testede bilene en justert oppgitt rekkevidde fra bilimportøren nettopp på grunn av ekstrautstyr og dekkstørrelse. Ekstrautstyr skal nå innberegnes i forbruk, rekkevidde, og for bensin- og dieselbiler på CO2-utslippet.

For forbrukeren er det forvirrende at rekkevidden plutselig blir kortere enn det man så i salgsmateriellet.

- Derfor er det lurt å spørre om konsekvensene for rekkevidden før du velger ekstrautstyr. Er de brede dekkene med fete felger verdt kortere rekkevidde, spør Sødal.

Svaret ligger hos hver enkelt kunde.

Ladehastighet og -kurve

Som kjøper er man naturligvis interessert i enkel og effektiv lading. Dette vil variere fra bil til bil. Noen kan lade med 50 kW, mens andre har 100 og stadig flere kommer med 150.

- Ladehastighet er vel så viktig som rekkevidde, ja kanskje viktigere, sier Nils Sødal.

- Om du kan lade raskt og effektivt, kan det hende at en rekkevidde på rundt 40 mil er nok for langturen din, mener han.

Når du har funnet ut hvor kraftig lading bilen kan ta, bør neste steg være å spørre bilselgeren hvor effektivt bilen lader opp.

Dessverre er det ikke slik at bilene lader med den effekten (kW) som står i informasjonen om bilen. Maks effekt oppnås bare i deler av en lading. Og det varierer fra bil til bil hvor lenge det er maks ladeeffekt under ladingen.

- Spør om dette. Det er ikke sikkert du får et godt svar, men krev at de finner ut av det. Det har mye å si for hvor lang tid du bruker på ladestasjonen, avslutter Nils Sødal.