Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24):
Meningsmålingen er gjennomført av Sentio. De har intervjuet rett over 1000 personer over 15 år i Norge i løpet av to uker i juni i 2022.
Respondentene ble bedt om å ta stilling til følgende påstand: «Staten bør redusere subsidiene for elbiler over 500.000 kroner».
Av de spurte svarer 49 prosent at de er helt, eller litt enig i påstanden. 17 prosent svarer at de er svært uenig.
Det finnes flere elbilfordeler, blant annet fritak for moms og avgift ved kjøp, billigere årsavgift, gratis eller billigere parkering og tilgang til å kjøre i kollektivfeltet. Det er ikke presisert i påstanden fra Sentio hvilke av disse fordelene som bør reduseres.
På spørsmål fra NTB svarer Fagforbundet at de tolker det som at påstanden gjelder momsfritak.

Beholder elbilfordel, men innfører moms for elbiler over 500.000
Elbilavgiften skal endres
- Vi i Fagforbundet er glad for at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV har vedtatt at elbilavgiften skal endres, slik at momsfritaket bare gjelder opp til 500.000 kroner. Denne målingen viser at regjeringen har støtte i folket for å øke avgiftene på dyre elbiler, sier leder Mette Nord i Fagforbundet til NTB.
Regjeringen og SV ble i revidert statsbudsjett enige om at det fremdeles skal være momsfritak for elbiler, men kun for biler som koster under 500.000 kroner. Dersom du kjøper en elbil som koster mer enn det, må du fortsatt betale moms på alt over en halv million.
Momsfritaket blir låst fram til 2025.
- Det er ikke riktig at staten skal bruke milliardbeløp på å subsidiere dem som har råd til de aller dyreste bilene. Dersom vi skal lykkes med det grønne skiftet, må viktige klimatiltak være rettferdige. Det gjelder også elbilpolitikken, sier Nord.

Nei, elbilmomsen vil ikke føre til at færre velger elbil
Fremdeles fordeler
Forslag om å kutte i elbilfordelene har kommet fra flere hold de siste årene. Statens vegvesen mener blant annet at siden det er så mange elbiler nå, må flere av fordelene reduseres for å få folk til å heller velge kollektivtransport.
I første omgang ønsker Vegvesenet økte takster i bomringen, noe som allerede er innført i Oslo – selv om det fortsatt skal det være langt rimeligere å velge elbil foran diesel- og bensinbil. Det samme kan skje i flere andre byer.
Norsk Elbilforening kaller det på sin side utspill om å kutte i fordelene som en krigserklæring mot elbilsatsingen.
De får støtte av blant annet MDG og Venstre, som begge understreker at selv om elbilen koster over 500.000 kroner, så er det ikke bare rikfolk som kjøper den.
Norge har satt som mål at hele nybilsalget skal være utslippsfrie biler i 2025. I første halvår i 2022 var 79,1 prosent av nybilene utslippsfrie.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.