CCS til ChaDeMo-adapter

Dette trodde alle var umulig

Kan være en gledelig nyhet blant annet for Nissan Leaf-eiere.

Her prøver finnen et CCS til ChaDeMo-adapter. Med en slik vil for eksempel en Nissan Leaf kunne lade på en Tesla-lader. Foto: Dala's EV Repair/YouTube
Her prøver finnen et CCS til ChaDeMo-adapter. Med en slik vil for eksempel en Nissan Leaf kunne lade på en Tesla-lader. Foto: Dala's EV Repair/YouTube Vis mer
Publisert

(Elbil24): Selv om så og si alt av nye elbiler selges med CCS-kontakt til hurtiglading, var det en periode der det ble solgt både biler med CCS og ChaDeMo.

Blant annet har både Nissan Leaf og Kia Soul EV ChaDeMo-kontakt; biler det er solgt henholdsvis drøye 79.000 og 24.000 eksemplarer av i Norge.

CCS må vel sies å ha gått ut som den seirende av disse to – blant annet tilbyr verken Ionity, Uno X eller Tesla ladepunkter med ChaDeMo-stikk.

Ifølge Nobil er det nå 7707 CCS-ladepunkter i Norge, mot bare 2948 ChaDeMo-punkter. Nedover i Europa er CCS enda mer dominerende.

Overgang fra ChaDeMo til CCS

På den kinesiske markedsplassen Alibaba er det nå mulig å kjøpe en overgang fra CCS til ChaDeMo fra selskapet Dongguan Longood Technology.

Billig er den ikke, med en pris på rett over 10.000 kroner før vi legger på moms og fortollingsgebyr, men utrolig nok ser den ut til å virke.

Finske Dala’s EV Repair har nemlig kjøpt inn en og testet den ved å lade en Nissan Leaf på en CCS-lader i Finland.

Makseffekten skal være på 50 kW, som også er makseffekten på de fleste ChaDeMo-bilene uansett.

Her kan du se deres YouTube-video av testen:

Liten datamaskin

Løsningen er ganske snedig. Adapteren har nemlig en liten datamaskin innabords, som overfor hurtigladeren «later som» om den er en CCS-bil. Overfor bilen som skal lades later den på samme måte som om den er en ChaDeMo-lader.

Adapteret har et lite batteri innabords for å drive elektronikken, og som lades samtidig. Det kan nok derfor hende at man får et noe høyere ladetap enn vanlig, men det er nok marginalt; den kan også lades via USB.

Artig er det uansett at det fungerer.

Ikke at vi vil råde deg til å kjøpe en dings som mangler nødvendige sertifiseringer i Europa, for deretter å kjøre 50 kW ladeeffekt gjennom den, men det lover uansett godt for fremtiden for de som har biler som bruker ChaDeMo, der det tidvis er en viss utfordring med å finne ledige hurtigladere.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.