Ryktene svirrer og mange venter i spenning. Polestar 3 blir en SUV som trolig vil falle i smak hos elbil-interesserte nordmenn. Bilen er estimert å rulle ut på norske veier i 2022. Foto: Polestar.
Ryktene svirrer og mange venter i spenning. Polestar 3 blir en SUV som trolig vil falle i smak hos elbil-interesserte nordmenn. Bilen er estimert å rulle ut på norske veier i 2022. Foto: Polestar. Vis mer

Polestar 3

Dette vet vi om svenskenes nye SUV

Vil ta opp kampen med Audi e-tron og Jaguar I-Pace.

Publisert
Sist oppdatert

Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!

(Elbil24): Den etterlengtede elbilen Polestar 2 har nettopp kommet til Norge og leveres i disse dager til kundene på reservasjonslisten.

Elbil24 har kjørt og testet bilen - laget av Volvos datterselskap Polestar og produsert i Kina.

Vi ble såpass imponert at vi stiller spørsmål om Polestar 2 er det beste bilkjøpet som finnes nå:

«Per i dag finnes det ingen elbil på markedet som kan tilby en tilsvarende og komplett pakke av pris, plass, ytelse og opplevd kvalitetsfølelse», skriver vår redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i denne artikkelen.

Større og dyrere

Men hva med etterfølgeren? Polestar slår seg naturligvis ikke til ro med å ha produsert Polestar 2, og er for lengst godt i gang med planleggingen av den neste bilen i rekken.

Bilen blir en helelektrisk SUV og får navnet Polestar 3. Den er ventet å være klar for levering i 2022.

Elbil24 har snakket med kommunikasjonssjef for Polestar Europa, Brent Ellis. Han er ordknapp og sier at de egentlig ikke uttaler seg om detaljene i Polestar 3, men letter allikevel litt på sløret.

- Polestar 3 blir en aerodynamisk elektrisk SUV, med størrelse og pris i sjiktet mellom Polestar 1 og Polestar 2, sier Ellis til Elbil24.

Når kan vi vente å se bilen på norske veier?

- 2022 er et godt tidsestimat, svarer Ellis.

Ypper til kamp

Polestar 3 blir altså større og dyrere enn 2-eren og er ventet å bli en direkte konkurrent til 2020s salgsvinner i Norge - Audi e-tron.

Det betyr at Polestar 3 også vil kjempe om kundene med Jaguar I-Pace og trolig også Tesla Model Y.

Sistnevnte skal i produksjon i 2021 og er ventet å bli priset til henholvdsvis 534.900 kroner for Long Range og 589.900 kroner for Performance.

Samtidig vil Polestar 3 legge seg på en størrelse i sjiktet mellom Tesla Model S og Tesla Model X. Auto Express skriver at Polestar 3 vil se ut som en større Polestar 2, men med en mer coupé-lignende siluett.

Dette kan minne om BMW X6 og Jaguar I-Pace.

Mindre enn XC90

Polestar 3 vil bruke Volvo og Polestars større SPA2-plattform, som igjen vil bli benyttet på neste generasjon Volvo XC90.

Den er ventet å komme på markedet samtidig som Polestar 3, men der Polestar 3 vil være en mer sporty bil, vil XC90 være større og mer tilrettelagt som familiebil.

Polestar 3 vil hente inspirasjon fra Polestar Precept-konseptet, som viser elementer i designretningen til kommende modeller. Det forteller Polestars designsjef Max Missoni til Auto Express.

- Den enste bilen Polestar lanserer, blir Polestar 3. Den blir en høy-ytelses SUV og en bil som får litt annerledes utseende, men jeg vil si at Precept fungerer som en forløper til designspråket du vil se i den bilen, sier Missoni.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer