Komplett oversikt:

Disse 28 nye elbilene kommer i 2020

Her er de viktigste detaljene og prisene.

28 MODELLER: Og det er før vi har tatt med de elektriske varebilene som kommer.
28 MODELLER: Og det er før vi har tatt med de elektriske varebilene som kommer. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): 2020 er for lengst pekt ut som det store elbil-året. Det er nå alvoret begynner.

Enkelte tror det er Elon Musk og Tesla som har satt fyr på elbilmarkedet, og at deres suksess er årsaken til at det nå kommer et ras av elbiler. Helt slik er det naturligvis ikke.

Det er først og fremst nye utslippskrav fra EU som presser bilprodusentene til å tenke alternativt. Kravene innføres fra og med i år, og bilprodusentene må fra i år ikke overstige 95 gram CO2-utslipp per kilometer per bil fra den totale flåten. Om så skjer, vil det vanke store bøter per bil.

Elbilene er med andre ord et glimrende verktøy for å få ned gjennomsnittet så mye at 95-grams målet nås.

Derfor var de færreste av produsentene villige til å levere ut biler i 2019, men har holdt på dem til etter nyttår. Det er slettes ikke lett for alle produsentene å komme så lavt i gjennomsnitts utslipp.

Enkelte har til og med uttalt at de er avhengig av dieselmotorene for i det hele tatt å komme i nærheten. Dette fordi dieselmotorer slipper ut mindre CO2 enn bensinbiler.

Vi har her laget en oversikt over hvilke elbiler som kommer i 2020, med de viktigste detaljene. Prisen er tatt med på de bilene der denne er kjent.

NB: De av prisene som er merket med stjerne er estimerte, basert på søstermodeller, bilklasse og annen informasjon. Andre biler er oppgitt med pris i Euro, basert på informasjon fra produsentene.

Her er bilene:

Aiways U5

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kineserne kommer. Derom hersker ingen tvil. En av dem er Aiways, som allerede har vært i Norge og vist frem sin kommende elbil. Modellen U5 kommer til Norge i løpet av sommeren 2020. U5 er en tohjulsdreven SUV, eller crossover, og har en god størrelse. Lengden er på 4,68 meter, og bilen er 1,7 meter høy. Den er laget som en elbil fra bunnen av, med en plattform som er lett å tilpasse til biler med andre formater som kommer senere. Du vil ikke finne noen butikker, der bilene er for salg, men er tenkt bestilt på nettet.

Pris: 34.000 Euro

Les mer om Aiways U5

Audi e-tron Sportback

Foto: Audi
Foto: Audi Vis mer

Den andre full-elektriske bilen ut fra Audi er e-tron Sportback. I utgangspunktet er dette samme bil som dagens e-tron, men med en taklinje som er trukket ned i bakkant, og bilen får dermed en kupé-form for de som ikke trenger stasjonsvogn, men som heller vil ha et sportsligere uttrykk. Hva dette gjør med forbruk og rekkevidde er ikke klart enda, men det er grunn til å tro at aerodynamikken blir bedre, og at bilen blir en smule lettere. Audi lansere den nye Sportback i både 50- og 55-versjon. Bilen ble vist fiks ferdig i Los Angeles samtidig som bilmessen fant sted i englenes by, og kommer på markedet i løpet av første halvår 2020. Prisen for rimeligste versjon, e-tron 50 Sportback, starter på 521.000 kroner, og 685.200 kroner for e-tron 55 Sportback.

Les mer om Audi e-tron

BMW iX3

Foto: BMW
Foto: BMW Vis mer

iX3 blir den neste elbilen ut fra BMW, en bil som er bygget på den eksisterende SUV’en X3. Forbrenningsmotor og eksosanlegg er byttet med elmotor og batteripakke. Bilen får en elmotor på 270 hk, og et batteri på 74 kWh netto. Dette skal gi en rekkevidde på over 40 mil etter WLTP-standarden, og bilen skal støtte lading opp til 150 kW. Frem til 2025 skal BMW ha 12 fullelektriske versjoner i porteføljen, og merket har allerede sikret seg navn for modellrekkene i1-i9, og iX1 til iX9. iX3 blir altså første modell ut, etter i3 som allerede finnes. Det ble forøvrig kommunisert for en tid tilbake at bilen kun blir å få med bakhjulsdrift. Prisene er foreløpig ikke kjent, men konkurransebildet vil gjøre at den må ligge et sted rundt rett under 500.000 kroner.

Les mer om BMW iX3

Citroën C4 Electric

Illustrasjon: Citroën
Illustrasjon: Citroën Vis mer

Mens de andre merkene I PSA-gruppen kjører B-segments elbiler, forteller ryktene at Citroën har valgt å skille seg ut med en bil i C-segmentet. Dette betyr samme segment som VW Golf, og den kommende ID.3. Citroën har ikke delt mye informasjon om bilen, og vi har derfor ingen konkrete meldinger om hva den vil inneholde. Et alternativ er at den vil benytte samme drivlinje som Peugeot e-208 og Opel Corsa e.

DFSK E3

Foto: Produsenten
Foto: Produsenten Vis mer

Gill Gruppen har annonsert at 20 nye kinesiske modeller vil komme frem mot 2025, og DFSK E3 er en av de første. Denne elektriske SUV'en vil få en rekkevidde på 400 kilometer, målt etter NEDC-metoden, og komme på det norske markedet sensommeren 2020.

Flere modeller fra DFSK skal, i følge Gill Gruppen, komme etter, men det er foreløpig ikke kjent hva slags modeller dette er.

Prismessig har importøren sagt at bilene vil ligge i prissjiktet 250.000 – 400.000 kroner.

DS 3 Crossback E-Tense

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

PSA-konsernet lanserer en rekke elbiler i 2020, og fellesnevneren er at de er pakket med den samme teknologien, på samme måte som de forskjellige merkene i VW-gruppen. PSA, som har Citroën, DS, Peugeot og Opel får til sammenligning kun én drivlinje. Det betyr et batteri på 50 kWh, en motor på 136 hk fra et dreiemoment på 260 Nm., og rekkevidden blir rundt 35 mil på dem alle. En DS skal fremstå som premiumutgaven av disse småbilene, og vil bli bedre utstyrt enn for eksempel slektningen Peugeot e-208 og Opel Corsa e. En DS 3 Crossback E-Tense får startpris på kr. 312.000.

Les vår test av DS 3 Crossback E-Tense

Ford Mustang Mach-E

Foto: Ford
Foto: Ford Vis mer

Endelig får vi se en fullelektrisk Ford snart, i form av Mustang Mach-E. Bilen er laget på en helt ny plattform, og skal få en rekkevidde på over 600 km, på det meste. Det er imponerende, og kan være en viktig faktor for bilens suksess. I sommer ble det også kjent at Ford har gjort avtale med VW om å bruke deres MEB-plattform fra 2023, riktig nok på andre og senere modeller. Dette skal være et samarbeid som går begge veier, og inkluderer utvikling for fremtidige produkter. Den første elektriske bilen blir likevel Mustang Mach-E, en bil som kommer på gata i Norge i juli. Dette er prisene:

  • Standard Range (75 kWh) med tohjulsdrift – 450 km rekkevidde – kr. 412.000
  • Standard Range (75 kWh) med firehjulsdrift – 420 km rekkevidde – kr. 482.000
  • Extended Range (99 kWh) med tohjulsdrift – 600 km rekkevidde – kr. 463.400
  • Extended Range (99 kWh) med firehjulsdrift – 540 km rekkevidde – kr. 544.000

Les mer om Ford Mustang Mach-E her

Honda e

Foto: Honda
Foto: Honda Vis mer

Japanske Honda er blant produsentene som mener smått er godt. De følger også filosofien om at det er greit å lage elbiler av de minste bilene først, og utviklet derfor Honda e. Bilen får et batteri på 35,5 kWh, og får to alternative motoriseringer på 136 eller 154 hestekrefter. Dreiemomentet skal være 315 Nm, og bilen skal ha en rekkevidde på opptil 220 kilometer, men de har foreløpig ikke oppgitt etter hvilken målestandard. Bilen er svært lik prototypen, har fått de utvendige kameraspeilene, og den vil også få hele rekken med skjermer over dashbordets fulle bredde.

Prisene starter på kr. 266.200 med minste motor, og 294.900 kroner med største.

Les mer om Honda e

Lexus UX300e

Foto: Lexus
Foto: Lexus Vis mer

I oktober dukker kommer Toyota-konsernets første elbil av nyere dato opp på det europeiske markedet. Det gjør den i form av en Lexus UX 300e. Bilen blir en tohjulsdreven sak, med en elmotor på 204 hestekrefter og 300 Nm. dreiemoment. Batterikapasiteten blir 54,3 kWh i et batteri som er plassert i gulvet og under baksetet. Dette skal være nok til 400 km rekkevidde etter NEDC-standarden. De mer realistiske WLTP-tallene vil etter alt å dømme henvise rekkevidden ned på noen og tretti mil. Bilem har en 6,6 kW ombordlader, og kan hurtiglade med en effekt på maks 50 kW.

UX300e får en startpris på kr. 359.000 kroner for Comfort utstyrsgrad. Premium skal koste 398.900 kroner, mens toppversjonen Luxury er priset til 444.900 kroner.

Les mer om Lexus UX300e her

Mazda MX-30

Foto: Mazda
Foto: Mazda Vis mer

Japanerne er i ferd med å våkne, og Mazda har allerede vært i Norge for å vise oss deres nye elbil, i det minste som konseptbil. Drivlinjen var klar, men for anledningen satt i et CX-30 karosseri. Den ferdige elbilen, MX-30, vil få et batteri på 35,5 kWh, og en motor på 143 hestekrefter. Etter hvert kommer det også versjoner med rekkeviddeforlenger i form av en wankelmotor som lader batteriet under kjøring. Det er likevel den rene elbilen som er interessant i Norge. Mazdas nye elbil får en spesiell dørløsning bak, tilsvarende det vi kjenner fra BMW i3. Bilen skal komme på markedet i løpet av 2020.

Prisene starter på kr. 259.900

Les vår test av Mazda eTPV

Mercedes-Benz EQV

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Elektriske varebiler er sterkt ønsket inn på markedet, og Mercedes-Benz svarer med å lansere sin EQV. Riktig nok vises den ikke som en varebil, men en personbil med seter. Importøren jobber hardt for å finne ut om den kan registreres som varebil, og dermed kunne tilkjennes opp til 55.000 kroner i subsidie: Bilen får et batteri på 90 kWh, som er nok til 405 kilometer rekkevidde. Fremdriften besørges fra en elmotor på 204 hestekrefter. Totalpakka EQV bør definitivt være en av de mest luskuriøse varebilene på markedet, spesielt blant de elektriske.

Prisene er foreløpig ikke kjent, men denne tilfredsstiller uansett kravene om å få en støtte på 50.000 kroner gjennom Enova, dersom den kommer som varebil. Dette kommer på toppen av fritaket for moms og engangsavgift.

Les mer om Mercedes-Benz EQC

MG ZS EV

Foto: MG
Foto: MG Vis mer

Det britiske varemerket MG gjenoppstår med kinesiske eiere (SAIC Motors), og denne gangen med en elbil. MG ZS EV ble presentert nå i september, og da som en SUV med fullverdige egenskaper som familiebil.

Bilen er utstyrt med et batteri på 44,5 kWh, noe som skal holde til 263 kilometer. Toppfarten er holdt nede på de moderate 140 km/t, og sprinten til 100 skal være unnagjort på 8,5 sekunder. I jungelen av førerassistenter må naturligvis også MG ha sitt – MG Pilot. Det skal være lett å velge modell, for det blir bare to alternativer. Produsenten lover at det skal komme godt med biler, noe som er det andre suksesskriteriet for en ny bil som dette. I MG sitt tilfelle er det faktisk prisen som gjør bilen interessant, for resten av pakka er det etter hvert flere biler som kan by på.

Pris: Fra kr. 229.000

Les mer om MG ZS EV

Mini Cooper SE

Foto: Mini
Foto: Mini Vis mer

Mini er et ypperlig format for en elbil, og i mars kommer Mini Cooper SE på det norske markedet. Den blir kun å få med to dører, men er ellers svært lik de øvrige Mini. Bilen får et batteri på 32,6 kWh brutto (28,9 kWh netto), noe som skal holde til en rekkevidde på 232 kilometer etter WLTP-standarden. Forbruket oppgis å være 1,15 – 1,32 kWh per mil. Bilen deler flere komponenter med BMW i3, deriblant motoren, som leverer 184 hk fra et dreiemoment på 270 Nm. Det skal være nok til å gi bilen en sprint til 100 km/t på 7,3 sekunder, og en toppfart på 150 km/t. I motsetning til BMW i3 er Mini en forhjulsdreven bil, noe som først og fremst handler om plassutnyttelse. Bagasjerommet er på 211 liter, før seteryggene legges ned. Når disse er lagt ned får du 731 liter å fylle.

Priser inkludert leveringsomkostninger er som følger:

  • Essential kr. 273.800
  • Experience kr. 293.800
  • Maximise kr. 313.800

Les mer om Mini Cooper SE

Opel Corsa e

Foto: Opel
Foto: Opel Vis mer

Etter at PSA-gruppen kjøpte Opel av GM, ligger det også i kortene at merket skal omstruktureres. Men Opel skal alltid forbli tysk, har franskmennene sagt. Den første elbilen under PSA vil dele batteri, motor, og øvrige detaljer med gruppens andre merker. Det betyr at bilen får et batteri på 50 kWh, en elmotor på 136 hestekrefter, og en rekkevidde på 33 mil etter WLTP-standarden. Opel Corsa e kommer til Norge en gang i juni. Elbil24 kommer snart tilbake med test.

Pris fra kr. 257.900

Les mer om Opel Corsa e

Opel Mokka

Foto: Opel
Foto: Opel Vis mer

Mokka og Corsa er basert på den samme plattformen, men Mokka blir mer høyreist og får et SUV-preg. Det samme grepet er som kjent tatt for Peugeot e-208 og e-2008, som også er en del av PSA-gruppen. Vi må regne med litt kortere rekkevidde for Mokka enn Corsa e, ettersom den er større, høyere og får en annen luftmotstand. Det er all grunn til å tro at det blir med Mokka som med e-2008, at SUV-utgaven også her får et batteri på 50 kWh, drives av en motor på 136 hk, og at rekkevidden vil havne et sted rundt 25 mil. Mokka vil komme i løpet av andre halvår 2020. Prisen er ikke kjent, men til sammenligning koster en Peugeot e-2008 fra kr. 286.600 kroner.

Peugeot e-208

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot Vis mer

208 fra Peugeot blir ny, og det er faktisk den elektriske utgaven som kommer først, Peugeot e-208. Prisen er nå kjent, med en startpris på 249.580 kroner for innstegsmodellen. Det kommer også dyrere utstyrsversjoner, der prisen avhenger av hvor mye utstyr den har, designelementer som hjul, skinnseter og spoilere. Grunnpakka med motor og batteri er likevel den samme. Peugeot har også valgt den elektriske utgaven til å representere GT-navnet. Bilen blir utstyrt med et batteri på 50 kWh, noe som skal holde til en rekkevidde på 34 mil etter WLTP-standarden. Motoren blir på 136 hk, og dreiemomentet oppgis til 260 Nm. Bilen er allerede mulig å bestille, og de første bilene kommer til landet rett over nyttår.

Pris: Fra kr. 249.580

Les vår test av Peugeot 208

Peugeot e-2008

Foto: Peugeot
Foto: Peugeot Vis mer

Dersom du ønsker å komme litt opp i høyden, kan e-2008 være et godt alternativ. Den deler det aller meste med slektningen e-208, men er mer som en SUV å regne. Den leveres med det samme batteriet på 50 kW, har også den samme motoren på 136 hk fra 260 Nm, men har på grunn av noe høyere luftmotstand fått tre mil kortere rekkevidde, og klarer derfor 31 mil (WLTP). Teknologien bak vil være den samme, med blir altså noe mer høyreist enn e-208. Både e-208 og e-2008 får naturligvis app-styring som standard. De første bilene ruller inn i landet i mai.

Pris e-2008 fra kr. 286.600. GT-Line koster fra kr. 313.600

Les vår test av Peugeot e-2008 her

Polestar 2

Foto: Polestar
Foto: Polestar Vis mer

Kinesiske Giley har valgt å starte et nytt bilmerke med navnet Polestar, selv om de åpenbart er en del av Volvo-systemet. Bilen er en sedan, noe som historisk sett ikke er en fordel i Norge, men den har likevel spennende detaljer å by på. De peker rett mot Tesla Model 3 som konkurrent, og har til sammenligning et batteri på 78 kWh. Bilen får to motorer på til sammen 408 hestekrefter, og byr dermed på firehjulsdrift. Ladehastigheten skal være 150 kW, og de første bilene skal komme til Norge i løpet av august 2020. Norge er et prioritert marked, og det er allerede satt opp showrom der bilen vises frem, blant annet i Oslo.

Pris: Fra kr. 465.000

Les mer om Polestar 2

Porsche Taycan

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Når de satser, så satser de skikkelig. Taycan er Porsches første fullelektriske serieproduserte bil, og kommer på markedet rett over nyåret. Porsche satser topp-down, og slipper derfor toppmodellene Turbo og Turbo S først. Senere kommer 4S, en rimeligere versjon som også har firehjulsdrift, og en baseversjon med kun bakhjulsdrift. Toppmodellen gjør 0-100 km/t unna på 2,8 sekunder, og toppfarten er 260 km/t. Bilen plasserer seg midt mellom 911 og Panamera, og kan nærmest forklares som en firedørs – og litt lengre – utgave av nettopp 911.

Prisene blir som følger:

  • Taycan 4 S: Fra kr. 912.000
  • Taycan Turbo: Fra kr. 1.314.000
  • Taycan Turbo S: Fra kr. 1.598.000

Slik blir Norges-modellen av Porsche Taycan

Les vår test av Porsche Taycan

Seat Mii Electric

Foto: Skoda
Foto: Skoda Vis mer

Mii er en av trillingene, og blir så godt som identisk som VW e-Up og Skoda Citigo E. Det betyr en batteripakke på 36,8 kWh, en motor på 83 hestekrefter, og et dreiemoment på 212 Nm. Dette skal gi en toppfart på 130 km/t, og Seat oppgir ikke engang 0-100 km/t – bare 0,50 km/t, som er 3,9 sekunder. Toppfarten oppgis til 130 km/t. Bagasjerommet i den lille tassen er 250 liter. I likhet med de to andre slektningene, kom Seat Mii Electric rett over nyåret.

Pris fra kr. 179.900

Les mer om Seat Mii Electric

Seat el-Born

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Bilen er som snytt ut av nesa på VW ID.3, og det er knapt forskjeller å se på de to. Seat har likevel valgt å vise el-Born med en mer sportslig styling enn ID.3, men bilen vil ellers få de samme spesifikasjonene. Seat har tradisjonelt priset seg lavere enn slekningen VW, og derfor fått noe kortere utstyrsliste. Regn med at det samme skjer her. De viktigste tekniske spesifikasjonene vil likevel bli svært like. El-Born kan bli en storselger, dersom prisen blir riktig.

Pris: Estimert fra kr. 280.000 med minste batteri*

Les mer om Seat El-Born

Seres SF5

Foto: Seres
Foto: Seres Vis mer

El-SUV'en Seres SF5 er Gill Gruppens andre kinesiske modell, som er ventet å komme på det norske markedet i 2020. SF5 har et 90 kWh væskekjølt batteri, 694 hestekrefter, og et dreiemoment på 1040 Nm. Toppfart er målt til 250 km/t og rekkevidden er 525 km, målt etter NEDC-metoden.

Interiørmessig har produsenten valgt en skjermløsning som kan minne mistenkelig mye om Tesla sin. Kontrollpanelet kommer i form av en stor skjerm mellom frontsetene, på et ellers rent dashbord.

Seres kommer med flere modeller de kommende årene, og opplyser at alle kan leveres med en såkalt rekkeviddeforlenger, som for SF5 sin del øker rekkevidden til 1020 km (NEDC)

SUV'en vil ligge i luksussegmentet, men prisen er foreløpig ikke kjent.

Skoda Citigo E

Foto: Skoda
Foto: Skoda Vis mer

Dette er en av trillingene fra VW-gruppen, og er svært lik VW e-Up og Seat Mii Electric. Bilen får det samme batteriet på 36,8 kWh, en motor som yter 61 kW fra et dreiemoment på 210 Nm. Dette skal holde til en rekkevidde på 260 kilometer, etter WLTP-standarden. Det relativt lille batteriet setter også en begrensning i hvor høy effekt den kan hurtiglades med, og er derfor begrenset til 40 kW. Bilen kommer i to alternative utstyrsversjoner, Ambition eller Style, med priser på henholdsvis 176.000 og 193.000 kroner.

Les mer om Skoda Citigo E

Skoda Vision iV SUV

Foto: Martin Meiners
Foto: Martin Meiners Vis mer

Det endelige navnet er ikke klart, men denne får spesifikasjoner som blir nær identisk med VW ID.4. Det betyr to- eller firehjulsdrift på henholdsvis 204 eller 306 hestekrefter. Den kommer kun som 5-seter, men får et bagasjerom i overkant av 550 liter. Akselavstanden blir 2.765 mm, det samme som VW ID.3 og ID.4, og innvendig vil du få en 13-tommers skjerm plassert i god ergonomisk høyde over midtkonsollen. Bilen får dessverre ikke frunk, men får hengerfeste og kan dra tilhenger opp til 1,6 tonn. Bilen får også mulighet for taklast.

Pris: Estimert 400-500.000*.

Les mer om Skoda Vision iV

Sono Sion

Foto: Sono Motors
Foto: Sono Motors Vis mer

Med elektrifiseringen dukker det også opp nye aktører som vil opp og frem. Sono Motors er en av disse, og rundt nyttår viste de frem sin nye elbil, Sion. Bilen skiller seg fra mengden ved å ha solceller fordelt utover karosseriet, som til enhver tid skal være med å lade batteriene. Denne bør du med andre ord ikke sette i garasjen. Heldigvis skal det også bli mulighet for hurtiglading i tillegg. Den skal få et batteri på 35 kWh, noe som skal holde til 250 kilometer. For fremdrift er bilen utstyrt med en motor på 162 hestekrefter, som skal gi en toppfart på 140 km/t. Sono Sion skal bygges hos NEVS, som overtok de gamle fabrikkene fra Saab, da de gikk konkurs. Sono bekrefter at Norge og Europa er prioriterte markeder.

Pris: Ca. 16.000 Euro

Volvo XC40 Electric

Foto: Volvo
Foto: Volvo Vis mer

Endelig er også en fullelektrisk bil fra Volvo på vei, og selskapet har valgt å starte med XC40. Bilen skal bygges på deres fabrikk i Gent, Belgia. Bilen fikk faktisk europapremiere for den norske pressen i Oslo, men kommer først på markedet til sommeren. Bestillingslistene er åpnet, og det ryktes om godt salg allerede. XC40 får et batteri på 78 kWh, noe som skal holde til over 40 mils rekkevidde. Bilen får en 11 kW ombordlader, i tillegg til mulighet for lynlading med opp til 150 kW. Det kjent at ettersom Volvo, Polestar og Lynk & Co har samme eiere, vil bilene dra mye veksel på hverandre.

Pris: 495.000

Les mer om Volvo XC40 her

VW e-Up

Foto: VW
Foto: VW Vis mer

Lille e-Up blir fra nyttår oppgradert, og vil få samme batteri som slektningene fra Skoda og Seat. Det betyr et batteri på 36,8 kWh, en motor på 83 hestekrefter, og en rekkevidde på 259 kilometer etter WLTP-standarden. Den nye utgaven blir i tillegg til de eksisterende modellene, og den vil få navnet Range, ettersom den går lengst. Alle spesifikasjoner rundt bagasjeromsvolum og øvrige tekniske spesifikasjoner er så godt som identiske som de to andre bilene fra gruppen. Bilen er allerede kommet til Norge.

Pris: Fra kr. 181.900

Les mer om VW e-Up

VW ID.3

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Volkswagen har annonsert introduksjon av deres nye ID.3 til sommeren 2020. Denne skal bli som dagens Golf i utvendig størrelse, men blir betydelig større innvendig, takket være en lengre akselavstand. Bilen får bakhjulsdrift, tre alternative batteristørrelser, og en motor på 204 hestekrefter. Rekkevidden skal være 420 kilometer, og bilen får en ladeeffekt på 100 kW. Utover dette er bilen laget som en elbil fra bunnen av, på VW-gruppens MEB-plattform, og skal alltid være oppkoblet, med mulighet for full OTA (Over The Air) oppdateringer. De første bilene er ID.3 1st, lanseringsmodellene, og rimeligste utgave av denne skal koste under 330.000 kroner. Når minste batteripakke blir tilgjengelig, vil bilen droppe et godt stykke under 300.000 for rimeligste modell.

Pris: ID.3 1st, under 330.000

Les mer om VW ID.3

VW ID.4

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Produksjonsversjonen av VW ID Crozz vil få navnet ID.4. Det vil likevel ikke bli kupé-utgaven som kommer først, men en SUV, med litt lavtliggende taklinje helt bakerst. Bilen får samme akselavstand som ID.3, men et lengre og bredere karosseri, som igjen vil gi enda bedre innvendig plass. Bagasjerommet er ventet å bli rett over 550 liter, men 7 seter blir ikke tilgjengelig. Vi har fått gode indikasjoner på at den skal kunne trekke opptil 1,6 tonn hengervekt, den får mulighet for taklast, og den kan fås med 204 hk bakhjulsdrift, eller 306 hk firehjulsdrift. Også ID.4 vil kunne velges med tre forskjellige batteriløsninger, opp til 77 kWh netto som det største. Rekkevidden vil da ligge rett i overkant av 500 kilometer.

Pris: Estimert kr. 400-500.000*

Les mer om ID.4