Biløkonomi:

Disse bilene er billigst å eie

Stor undersøkelse over flere prisklasser gir svaret. Bensin, diesel eller elbil?

MEST ØKONOMISK: Elbilene er de klart rimeligste bilene å eie, også når verditapet tas med i beregningen. Foto: Velimatti Honkanen
MEST ØKONOMISK: Elbilene er de klart rimeligste bilene å eie, også når verditapet tas med i beregningen. Foto: Velimatti Honkanen Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Er du på jakt etter bil, men ikke bestemt deg for hva du bør kjøpe? For de aller fleste er penger en viktig del av valget. Ikke bare for selve handelen, men også for bilholdet i sin helhet.

Opplysningsrådet for veitrafikken har nå regnet seg frem til hvilken type bil som er det kostnadsmessig beste valget.

Deres analyser tar for seg alt fra verditap, kostnader til drivstoff og strøm, rentekostnader, forsikring, servicekostnader. I tillegg har de tatt med andre kostnader som gir utslag for hvor mye bilholdet koster deg.

Konklusjonen er klar, og svaret er det samme for alle prisklasser. Elbilen gir deg det rimeligste bilholdet, uansett drivlinje, drivstoff og prisklasse.

Verditapet koster mest

OFV har tatt hensyn til nye biler i området rundt prisklassene 300.000, 424.000, 636.000, og 1.060.000 kroner. Når bilen først er kjøpt, er det uansett biltype verditapet som påfører deg den største kostnaden. Men rapporten forteller også at elbilene har noe høyere restverdi i år, sammenlignet med samme undersøkelse i fjor.

Dette er gode skussmål for et rimeligere bilhold, ettersom det er verditapet som påfører deg det største tapet.

- For noen av våre eksempler ser vi at over halvparten av kostnadene er referert verditap, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.

Kroner og øre

Så hva er egentlig de faktiske kostnadene ved å eie en ny bil?

Om du kjøper en elbil til 424.000 kroner, og kjører den 15.000 kilometer i året, vil du ha en total kostnad på 79.559 kroner, viser beregningene OFV har utført. Herunder er alle kostnader inkludert, også verditapet.

En bensinbil til samme pris - og med like lang kjørelengde – vil koste deg 98.441 kroner, altså rundt 19.000 kroner mer.

OFV sine beregninger viser også noe vi biljournalister har tatt til orde for i lengre tid. Ladbare biler har ikke nevneverdig mye lavere driftskostnader enn en ren bensinbil. For mens du sparer 19.000 kroner i året på å velge elbil, vil du spare bare 5.485 kroner gjennom hele året på å velge en ladbar hybrid. Fortsatt sammenlignet med en bensin eller dieselbil.

Røssevold i OFV legger til at forsikringskostnadene har økt markant fra i fjor, men at kostnadene er relativt like for de ulike drivlinjene.

Noen av kostnadene i regnestykkene er faste poster, som trafikforsikringsavgiften. På posten for dekk er det lagt til en noe mer for elbilene, ettersom de går med høyere vekt, har større og dyrere dimensjoner, og kraftigere motorer.

Slik vedlikeholder du bilen du allerede har:

Fasiten

Undersøkelsen «Kostnader ved bilhold» gjøres årlig, men det er bare andre året elbiler er tatt med som egen post. Begge årene har altså elbilene kommet ut som vinner, om vi kan si det, for å by på det rimeligste bilholdet – uansett drivlinje. Det er likevel ikke store utslaget som skal til for at fordelen kan bli spist opp.

Skulle vi få et påslag av moms, i hel eller delvis grad, vil mye av fordelen spises opp allerede der.

Får vi en økning i bompengene i tillegg, så er det ikke lenger noen økonomisk gevinst i å velge elektrisk. For ikke å snakke om engangsavgift. Da rakner regnestykket.

Neste års undersøkelse blir derfor spennende. Den vil antagelig få et resultat som avhenger av hvem som trekker det lengste strået etter høstens valg, for det må fortsatt være politisk vilje til å satse på elbilen dersom økonomi skal være en av triggerne for å velge miljøvennlig.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer