Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Det er fem år siden Forbrukerrådet sist utførte sin bilgarantiguide, der de sammenligner garantivilkårene for nært sagt alle bilmerker i Norge.
Den gangen var det Kia som gikk helt til topps, og som dermed kunne smykke seg med å tilby «Norges beste bilgaranti». Kia har for øvrig vunnet samtlige av Forbrukerrådets tidligere garantisammenligninger.
Det sørkoreanske merket må imidlertid innfinne seg med bronsemedalje i årets sammenligning. På de to første plassene finner man nemlig en fransk og en kinesisk produsent.
DS til topps
Det er Citroëns luksusmerke DS som klatrer helt til topps, og som ifølge Forbrukerrådet derfor byr på Norges beste bilgaranti. DS får totalt 13,25 poeng.

Prøvekjørt: Oppgradert med kraftig forbedret rekkevidde
Kinesiske MG er nykommer i Forbrukerrådets oversikt og leverer en sterk annenplass med 13,1 poeng. MG er blant annet alene om å innkalle bilen til gratis garantiutløpskontroll når garantien nærmer seg slutten.
Dernest følger Kia og Opel på en delt tredjeplass med 13 poeng. For Opels del er dette en betydelig forbedring – opp 6,3 poeng siden forrige sammenligning.
Forbrukerrådet gjør et poeng av at Bertel O. Steen gjør det svært skarpt i årets undersøkelse. De står for seks av de syv beste bilene på lista.
Et annet kinesisk merke, Nio, havner på 9. plass. De kunne ha fått enda høyere score hvis ikke det var for at de ikke har samme garanti på alle bilene sine. Mens den store SUV-en ES8 har seks års garanti, har deres øvrige biler fem år.
På fem år er det Volvo som har den største fremgangen – deres garantivilkår har klatret fra 16. til 7. plass, og det samtidig som at åtte flere bilmerker er med i undersøkelsen.

Disse eierne vil ikke anbefale elbilene sine til andre
Andre veien har Mercedes-Benz stupt på lista til Forbrukerrådet og lander i år på en 37. plass (av 39). Det var spesielt den utrolige 30 års gjennomrustningsgarantien som gav godt med poeng sist, men som nå er avhengig av at service utføres på et merkeverksted. Utført andre steder gis det bare fem års gjennomrustningsgaranti, som er det svakeste av samtlige.
Også Fiat faller voldsomt – fra en sølvmedalje i 2018 til 31. plass i 2023. Nederst på lista finner vi Subaru (1,6 poeng) og Land Rover (2,05 poeng).

«Gratis» service på ny elbil: Så gode er avtalene
Slik dømmes bilene
Forbrukerrådet har henvendt seg til importørene av de 39 bilmerkene som solgte flere enn ti biler i løpet av første halvår i 2022. De har selv meldt inn sine garantivilkår, der Forbrukerrådet har understreket at disse vil bli publisert og må anses som offisielle.
Bilene har fått poeng ut fra hvor mye de skiller seg fra resten, der bilene også kan få minuspoeng. For eksempel ville Mercedes ha fått 2,5 poeng for 30-årsgarantien mot gjennomrustning, men ender da opp med –2,4 poeng på det punktet fordi den er svakest om man ikke gjennomfører service hos merkeverksted, som Forbrukerrådet setter som et viktig kriterium.
Kriterier som vurderes er blant annet varighet og garantiens vilkår, veihjelp og lånebil ved reparasjon, påminnelse om garantiutløp og eventuell gratis kontroll, hvorvidt garantien omfatter ekstrautstyret, lakk- og rustgaranti (inkludert på bremseskiver) og eventuelt krav om bruk av merkeverksted.
Merk altså at batterigaranti ikke er med i vurderingen. Her varsler Forbrukerrådet at de om kort tid vil følge opp med en egen oversikt over merkenes batterigarantier.
I boksen under har vi tatt med alle merkene som har én eller flere elbiler i sitt utvalg. Hele sammenligningen finner du hos Forbrukerrådet.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.