Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Er det slik at jo mer futt betyr større risiko for å bryte fartsgrensene? En ny undersøkelse fra forsikringsselskapet Fremtind, kan muligens tyde på nettopp det.

350.000 kroner-duell: Tesla Model 3 i mot Hyundai Kona
– Det er store forskjeller mellom bilmerkene. Om det er slik at de som liker å kjøre fort velger bestemte bilmerker, eller at noen biler «inviterer» til å kjøre for fort er ikke godt å si, men tallenes tale er klar, sier Svein Skovly, leder for innovasjon i Fremtind.
De viser blant annet at en Tesla-sjåfør kjører mer enn 62 prosent mer for fort enn en Suzuki-sjåfør.

Logget gjennom en app på mobilen
Fremtind, som er forsikringsselskapet til Sparebank 1 og DNB, har fulgt rundt 10.000 bilister gjennom et helt år ved hjelp av appen Smartbil. Ved hjelp av denne, har de kunnet registrert kjøredata for minst 45 millioner kilometer.
Nå har de analysert dataene, og laget en «verstingliste», som angir prosent av antall meter kjørt i over fartsgrensen, pr kilometer. Og helt i toppen finner vi Tesla-eierne. De bryter i snitt fartsgrensen i mer enn 25 prosent av strekningene, viser data forsikringsselskapet har samlet inn.
Mest over fartsgrensa, sorter på merke
Bilmerke | Andel fartsovertredelser |
Tesla | 25,6 prosent |
BMW | 24,6 prosent |
Audi | 23,4 prosent |
Volvo | 23,1 prosent |
Volkswagen | 21,9 prosent |
Hyundai | 19,7 prosent |
Honda | 19,6 prosent |
Opel | 19 prosent |
Toyota | 18 prosent |
Suzuki | 15,8 prosent |

Tesla: På topp i mars, helt ute av lista i april
Aspirerer til versting-lista
For å komme med på lista, må bilmerket til sammen ha blitt logget i over 400.000 kjørte kilometer. Noen bilmerker har dermed ikke kommet med på lista, enten fordi det har vært for få biler, eller for få kjørte kilometer.
Skovly antyder at det er spesielt eierne av ett bilmerke som bør «passe seg».
– Hvis Polestar-sjåførene fortsetter å kjøre som de gjør i dag, blir nok Volkswagen skjøvet ut av versting-lista til neste gang, sier han.
Undersøkelsen er foretatt i perioden 1. april 2020 til 1. april 2021.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.